Könyv

Byung-Chul Han: A kiégés társadalma

  • Kránicz Bence
  • 2020. augusztus 16.

Sorköz

Napjaink „sztárfilozófusai” nem vastag és nehe­zen érthető könyveket írnak, hanem kiáltványokat és listákat, hogy egy­általán észre lehessen venni őket a kétes minőségű dömpingben. Chomsky és Žižek túl bonyolult, így ma Han és Harari a világszerte leggyakrabban emlegetett világmegfejtők. Harari munkáival vagy A ki­égés társadalmával kapcsolatban persze gyanakvásra késztetnek a markáns, egyértelmű és nagy hord­erejű kinyilatkoztatások, szerzőikről pedig az Okostojás című film stréber kamasz hőse juthat eszünkbe: „Max, te mindenre gondolsz.”

Ettől még A kiégés társadalma tele van jó ötletekkel. Alapállítása, miszerint a kései kapitalizmusban éppen az önmegvalósítás lehetősége, mi több, parancsa miatt zsákmányoljuk ki önmagunkat, nemcsak jól hangzik, de igaznak is tűnik. Han a „kell” társadalma helyett puhább kontrollról, a „lehet” világáról beszél, az új típusú frusztrációról, amit a „lehet” engedménye miatt érzünk. Hiszen ha lehet, miért is ne legyen? Miért ne dolgozzunk végkimerülésig azért, hogy megkonstruáljuk áhított önmagunkat? A tagadás tilos, a depresszió pedig maga a találkozás a tabusított negativitással. A dél-koreai születésű, de német filozófián iskolázott Han hivatkozásai és utalásai sokrétűek: a foucault-i társadalmi felügyelettől Baudrillard posztmodern fogalmán át a Hannah Arendt-i „vita activa” kritikájáig terjednek, ám a szerző mindentudó Vergiliusként kalauzolja az olvasót, és mindvégig tömören, érthetően fogalmaz. Már-már túl érthetően…

Fordította: Miklódy Dóra és Simon-Szabó Ágnes. Typotex, 2019, 112 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.