Könyv

Byung-Chul Han: A kiégés társadalma

  • Kránicz Bence
  • 2020. augusztus 16.

Sorköz

Napjaink „sztárfilozófusai” nem vastag és nehe­zen érthető könyveket írnak, hanem kiáltványokat és listákat, hogy egy­általán észre lehessen venni őket a kétes minőségű dömpingben. Chomsky és Žižek túl bonyolult, így ma Han és Harari a világszerte leggyakrabban emlegetett világmegfejtők. Harari munkáival vagy A ki­égés társadalmával kapcsolatban persze gyanakvásra késztetnek a markáns, egyértelmű és nagy hord­erejű kinyilatkoztatások, szerzőikről pedig az Okostojás című film stréber kamasz hőse juthat eszünkbe: „Max, te mindenre gondolsz.”

Ettől még A kiégés társadalma tele van jó ötletekkel. Alapállítása, miszerint a kései kapitalizmusban éppen az önmegvalósítás lehetősége, mi több, parancsa miatt zsákmányoljuk ki önmagunkat, nemcsak jól hangzik, de igaznak is tűnik. Han a „kell” társadalma helyett puhább kontrollról, a „lehet” világáról beszél, az új típusú frusztrációról, amit a „lehet” engedménye miatt érzünk. Hiszen ha lehet, miért is ne legyen? Miért ne dolgozzunk végkimerülésig azért, hogy megkonstruáljuk áhított önmagunkat? A tagadás tilos, a depresszió pedig maga a találkozás a tabusított negativitással. A dél-koreai születésű, de német filozófián iskolázott Han hivatkozásai és utalásai sokrétűek: a foucault-i társadalmi felügyelettől Baudrillard posztmodern fogalmán át a Hannah Arendt-i „vita activa” kritikájáig terjednek, ám a szerző mindentudó Vergiliusként kalauzolja az olvasót, és mindvégig tömören, érthetően fogalmaz. Már-már túl érthetően…

Fordította: Miklódy Dóra és Simon-Szabó Ágnes. Typotex, 2019, 112 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.