Könyv

Byung-Chul Han: A kiégés társadalma

  • Kránicz Bence
  • 2020. augusztus 16.

Sorköz

Napjaink „sztárfilozófusai” nem vastag és nehe­zen érthető könyveket írnak, hanem kiáltványokat és listákat, hogy egy­általán észre lehessen venni őket a kétes minőségű dömpingben. Chomsky és Žižek túl bonyolult, így ma Han és Harari a világszerte leggyakrabban emlegetett világmegfejtők. Harari munkáival vagy A ki­égés társadalmával kapcsolatban persze gyanakvásra késztetnek a markáns, egyértelmű és nagy hord­erejű kinyilatkoztatások, szerzőikről pedig az Okostojás című film stréber kamasz hőse juthat eszünkbe: „Max, te mindenre gondolsz.”

Ettől még A kiégés társadalma tele van jó ötletekkel. Alapállítása, miszerint a kései kapitalizmusban éppen az önmegvalósítás lehetősége, mi több, parancsa miatt zsákmányoljuk ki önmagunkat, nemcsak jól hangzik, de igaznak is tűnik. Han a „kell” társadalma helyett puhább kontrollról, a „lehet” világáról beszél, az új típusú frusztrációról, amit a „lehet” engedménye miatt érzünk. Hiszen ha lehet, miért is ne legyen? Miért ne dolgozzunk végkimerülésig azért, hogy megkonstruáljuk áhított önmagunkat? A tagadás tilos, a depresszió pedig maga a találkozás a tabusított negativitással. A dél-koreai születésű, de német filozófián iskolázott Han hivatkozásai és utalásai sokrétűek: a foucault-i társadalmi felügyelettől Baudrillard posztmodern fogalmán át a Hannah Arendt-i „vita activa” kritikájáig terjednek, ám a szerző mindentudó Vergiliusként kalauzolja az olvasót, és mindvégig tömören, érthetően fogalmaz. Már-már túl érthetően…

Fordította: Miklódy Dóra és Simon-Szabó Ágnes. Typotex, 2019, 112 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.