Könyv

Huszti Gergely: Mester­alvók hajnala

Sorköz

Tamarislán nem földi hely, és kétséges, hogy a mondák világán kívül egyáltalán létezik-e. A 224. számú szürkegém, Admira mégis oda igyekszik, hogy az egyetlen még élő mesteralvót megkeresse. A múltban ugyanis ők aludtak az emberek helyett, akik így a teljes életidejüket éberen kihasználhatták. „Azért vagyok szürkegém, mert hiszem, hogy a mesteralvók segítsége nélkül elvesznénk” – mondja a dakorleoni rendről, amelyhez tartozik (ezáltal tehát önmagáról) a lány, aki mintha az Abigél világából lépett volna ki. És akinek van egy nagy titka: még nem aludt soha. Ahogy a jelenben élő kamasz fiú, Tótisz Milán sem. Miló kedves, okos és érzékeny, aki mindig segít az őt és húgát, Titit egyedül nevelő édesanyjának, és aki a barátainak a számítógépes nehézségeit is készséggel megoldja. Népszerű figura, megszállott gamer, szuperképességei számosak: bármilyen oldalt feltör, ért a kódfejtéshez, és igen, egy ideje nem alszik ő sem. A szürkegém élete szürkén folydogált volna, ha éppen nem ő fedezi fel, hogy eltűntek az egykori mesteralvók ereklyeként őrzött csontjai. Titkos küldetésre indul hát, a városra pedig félelem ül. Ugyanebben az idősíkban követjük Vulgarus Pokk borkereskedőt is, aki a Dakorleon védelmére a közeli Korhos seregét szeretné elhívni. A könyv hármójuk monológjaiból épül fel, jó ritmusban adagolva harcot, humort és leírásokat. Az igényesen megformált fantáziavilág egyedüli gyenge pontja a Miló használta nyelv. Az ilyen-olyan szlengpanelekből álló belső beszéd hamar idegesítővé válik, a nyelvi vagánykodás túltoltnak hat. De a csatajelenetek, a szerelmi felcsillanások működnek, az idősíkok problémátlanul simulnak össze. És a végén csavar még egyet a szerző, hogy mi se tudjunk nyugodtan aludni: a történet lezáratlan marad, hogy éberen várhassuk a folytatást.

Ciceró Könyvstúdió, 2019, 336 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.