Egy borotválkozás, ami kibillenti a helyéről a világot

Sorköz

Emmanuel Carrère regénye lebilincselő sodrással mutatja be, mi történik, ha legalapvetőbb bizonyosságaink is megkérdőjeleződnek.  Az Olvasni muszáj aktuális részében Teczár Szilárd ír Carrère A bajusz című regényéről.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz friss sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Emmanuel Carrère könyveit nyelvtanulási célból kezdtem el olvasni. A főleg dokumentarista és önéletrajzi műveiről ismert francia szerzőtől nem sok minden van meg magyarul, egyik első regénye, az 1986-os A bajusz viszont igen. A 2006-os magyar kiadás sajnos nem éppen könnyen hozzáférhető, én is véletlenül akadtam rá a Szabó Ervin könyvtárban (és hamarosan vissza is viszem).

Ez a korai Carrère-regény még színtiszta fikció. Története rém egyszerű: egy férfi – akinek nem tudjuk meg a nevét – felnőtt élete során először borotválja le a bajuszát, azonban felesége, barátai és munkatársai is úgy tesznek, mintha nem vennék észre a változást. Főhősünk először azt hiszi, egy különösen profin kivitelezett tréfa áldozata lett, de az idő előrehaladtával egyre gyanúsabbá válik a dolog, később már összeesküvést sejt, majd felesége, illetve a saját épelméjűségét kezdi megkérdőjelezni.

Carrère a rejtélyt nem oldja fel, a könyv erénye abban áll, ahogy bemutatja, miként reagálnak a szereplők a megmagyarázhatatlan és félelmetes fejleményre. Az egykoron bajuszos (vagy mégsem?) férfi és felesége párbeszédei és hallgatásai, valamint a férfi belső vívódása érzékletesen tárják fel az olyan emberek kétségbeesését, akik egyik napról a másikra elveszítik életük legalapvetőbb bizonyosságait. A mindössze 160 oldalas, két délután alatt abszolválható könyvnek van egy Dosztojevszkij vagy Hamsun prózájához hasonlítható megszállott sodrása, ugyanakkor az abszurd humor és a kifejezetten vicces jelenetek sem hiányoznak, emlékezetes például, ahogy a főhős vaknak tetteti magát, hogy egy járókelőtől megkérdezhesse, visel-e bajuszt a személyiigazolvány-képén.

Carrère-t későbbi műveiben is foglalkoztatja a nyugodt hétköznapok hirtelen összeomlása, az akár hosszú időn át fenntartott látszatok, hazugságok szilánkosra törése. Talán legismertebb könyvében, Az ellenfélben (L’Adversaire) a családját kiirtó Jean-Claude Romand történetét dolgozza fel. Romand 18 évig hitette el a legszűkebb környezetével is, hogy a WHO kutatóorvosaként dolgozik, miközben valójában munkanélküli volt. A gyilkosságokat akkor követte el, amikor lelepleződése immár elkerülhetetlennek látszott. Ez a tragédia is egy a borotválkozáshoz hasonlóan banális tettel indult: Romand mindenkinek azt mondta, hogy az orvosi egyetemen átment egy évzáró vizsgán, pedig igazából meg sem jelent a bizottság előtt. Ez volt az első hazugság, ami Carrère szerint elindította a lejtőn a későbbi ötszörös gyilkost.

Visszatérve A bajuszhoz, az író 2005-ben filmet is rendezett a történetből Vincent Lindon és Emmanuelle Devos főszereplésével, alternatív befejezéssel. Nem sikerült rosszul, de – számomra legalábbis – nem adta vissza a regény feszültségét és lendületét, ezért aki még nem látta, annak mindenképpen azt ajánlom, hogy kezdje a könyvvel.

De vajon mit szimbolizál az eltűnt vagy talán sosem volt bajusz? Carrère szerint ezt tőle is sokan megkérdezték, és jó 15 évig semmit nem tudott rá mondani. Csak eszébe jutott, és kész. Aztán a 2000-es évek elején kutakodni kezdett nagyapja, a grúz származású Georges Zourabichvili után. A nagyapa az 1920-as években először Németországba, majd Franciaországba emigrált, a német megszállás után Bourdeaux-ban fordítóként dolgozott a náciknak, 1944-ben ismeretlenek elfogták, és soha nem került elő.

Egy orosz regény (Un roman russe) című művében Carrère felidéz egy történetet, amit az anyja mesélt neki a nagyapjáról. A felszabadítás után Zourabichvilinek bujkálnia kellett, elszakadt családjától. Amikor lánya - Carrère anyja – utoljára látta, alig ismerte fel, mert 20 éves kora óta először leborotválta a bajuszát. A csavar ott van a dologban, hogy Carrère ezt a sztorit emlékei szerint A bajusz megírása után 15 évvel hallotta először. Amikor rákérdezett az anyjánál, hogy nem emlékezteti-e mégis korai regényére a történet, az csak a fejét rázta és annyit felelt, „fiam, téged tényleg tönkretett a pszichoanalízis.”

Emmanuel Carrère: A bajusz. Széphalom Könyvműhely, 2006, 157 oldal

Az Olvasni muszáj sorozatának előző részét itt találja:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.