Egy borotválkozás, ami kibillenti a helyéről a világot

Sorköz

Emmanuel Carrère regénye lebilincselő sodrással mutatja be, mi történik, ha legalapvetőbb bizonyosságaink is megkérdőjeleződnek.  Az Olvasni muszáj aktuális részében Teczár Szilárd ír Carrère A bajusz című regényéről.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz friss sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Emmanuel Carrère könyveit nyelvtanulási célból kezdtem el olvasni. A főleg dokumentarista és önéletrajzi műveiről ismert francia szerzőtől nem sok minden van meg magyarul, egyik első regénye, az 1986-os A bajusz viszont igen. A 2006-os magyar kiadás sajnos nem éppen könnyen hozzáférhető, én is véletlenül akadtam rá a Szabó Ervin könyvtárban (és hamarosan vissza is viszem).

Ez a korai Carrère-regény még színtiszta fikció. Története rém egyszerű: egy férfi – akinek nem tudjuk meg a nevét – felnőtt élete során először borotválja le a bajuszát, azonban felesége, barátai és munkatársai is úgy tesznek, mintha nem vennék észre a változást. Főhősünk először azt hiszi, egy különösen profin kivitelezett tréfa áldozata lett, de az idő előrehaladtával egyre gyanúsabbá válik a dolog, később már összeesküvést sejt, majd felesége, illetve a saját épelméjűségét kezdi megkérdőjelezni.

Carrère a rejtélyt nem oldja fel, a könyv erénye abban áll, ahogy bemutatja, miként reagálnak a szereplők a megmagyarázhatatlan és félelmetes fejleményre. Az egykoron bajuszos (vagy mégsem?) férfi és felesége párbeszédei és hallgatásai, valamint a férfi belső vívódása érzékletesen tárják fel az olyan emberek kétségbeesését, akik egyik napról a másikra elveszítik életük legalapvetőbb bizonyosságait. A mindössze 160 oldalas, két délután alatt abszolválható könyvnek van egy Dosztojevszkij vagy Hamsun prózájához hasonlítható megszállott sodrása, ugyanakkor az abszurd humor és a kifejezetten vicces jelenetek sem hiányoznak, emlékezetes például, ahogy a főhős vaknak tetteti magát, hogy egy járókelőtől megkérdezhesse, visel-e bajuszt a személyiigazolvány-képén.

Carrère-t későbbi műveiben is foglalkoztatja a nyugodt hétköznapok hirtelen összeomlása, az akár hosszú időn át fenntartott látszatok, hazugságok szilánkosra törése. Talán legismertebb könyvében, Az ellenfélben (L’Adversaire) a családját kiirtó Jean-Claude Romand történetét dolgozza fel. Romand 18 évig hitette el a legszűkebb környezetével is, hogy a WHO kutatóorvosaként dolgozik, miközben valójában munkanélküli volt. A gyilkosságokat akkor követte el, amikor lelepleződése immár elkerülhetetlennek látszott. Ez a tragédia is egy a borotválkozáshoz hasonlóan banális tettel indult: Romand mindenkinek azt mondta, hogy az orvosi egyetemen átment egy évzáró vizsgán, pedig igazából meg sem jelent a bizottság előtt. Ez volt az első hazugság, ami Carrère szerint elindította a lejtőn a későbbi ötszörös gyilkost.

Visszatérve A bajuszhoz, az író 2005-ben filmet is rendezett a történetből Vincent Lindon és Emmanuelle Devos főszereplésével, alternatív befejezéssel. Nem sikerült rosszul, de – számomra legalábbis – nem adta vissza a regény feszültségét és lendületét, ezért aki még nem látta, annak mindenképpen azt ajánlom, hogy kezdje a könyvvel.

De vajon mit szimbolizál az eltűnt vagy talán sosem volt bajusz? Carrère szerint ezt tőle is sokan megkérdezték, és jó 15 évig semmit nem tudott rá mondani. Csak eszébe jutott, és kész. Aztán a 2000-es évek elején kutakodni kezdett nagyapja, a grúz származású Georges Zourabichvili után. A nagyapa az 1920-as években először Németországba, majd Franciaországba emigrált, a német megszállás után Bourdeaux-ban fordítóként dolgozott a náciknak, 1944-ben ismeretlenek elfogták, és soha nem került elő.

Egy orosz regény (Un roman russe) című művében Carrère felidéz egy történetet, amit az anyja mesélt neki a nagyapjáról. A felszabadítás után Zourabichvilinek bujkálnia kellett, elszakadt családjától. Amikor lánya - Carrère anyja – utoljára látta, alig ismerte fel, mert 20 éves kora óta először leborotválta a bajuszát. A csavar ott van a dologban, hogy Carrère ezt a sztorit emlékei szerint A bajusz megírása után 15 évvel hallotta először. Amikor rákérdezett az anyjánál, hogy nem emlékezteti-e mégis korai regényére a történet, az csak a fejét rázta és annyit felelt, „fiam, téged tényleg tönkretett a pszichoanalízis.”

Emmanuel Carrère: A bajusz. Széphalom Könyvműhely, 2006, 157 oldal

Az Olvasni muszáj sorozatának előző részét itt találja:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.