Egy erotikus jelenet, ami végül kimaradt a Toldi szerelméből

Sorköz

Az eredetileg Daliás idők címet viselő költemény egy igencsak pikáns részletét Arany elvetette.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2021. március 25-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Arany János: Daliás idők

(első dolgozat [1849–1853], ötödik ének)

32
Még túl a két lyányon, szembe az ajtóra,
Másik kettő térdel a szoba-pallóra,
Párosan, de kissé széllyelebb egymástul,
Kettő pedig összébb, emezeken hátul.
    Valamit emelnek közbül ezek négyen,
Ketteje görnyedve, más ketteje térden,
Könnyü hintaszéket, ami négy szíjon lóg,
Tengeri csigához mindenbe hasonlót.
 
33
Fölfelé a háta tornyodzik magosan,
Dinnye-gerézd formán, hosszu rovátkosan,
Széle széllyelterped, mint a páva farka,
Hanem tiszta fehér, nem pedig oly tarka.
    Selyem boritéka ki van tömve puhán,
Jobb az ülés rajta, mint a gyenge mohán,
Benne a szép Eszter, kissé hátra dűlve,
Hintázgatja testét, sem fekve, sem űlve.
 
34
Lábait az ezüst medencében tartja,
Csekély öltözet van hideg ellen rajta,
Pongyola szabású ritka fehér kelme,
Gömbölyü termetét kimutatja selyme:
    Termetét egészen, a szinét is félig,
Kebelétől kezdve, le a lábszár élig;
Nagy, fekete haja, derekán átvéve,
Kétfelől, mint egy öv, foly le az ölébe.
 
35
Első gondja volt, hogy mellét betakarná,
(Mutatta legalább, mintha ezt akarná),
Szemérmesnek látszó szempillái alatt
Ravaszúl leskődött a hamis gondolat.
    Zavarodva Toldi még mindegyre ott áll:
„Asszonyom, hadd értsem, mi okon hivattál!”
De hamar megbánta együgyü kérdését,
Szégyellve az asszony hangos nevetését.
 
36
„Azér’ hivattalak, monda neki Eszter,
Hogy ezt a medencét lábam alól vedd el.”
Odamene Miklós, térdeit a kőre,
Lebocsátá frísen, a márvány lépcsőre.
    Fehér lábacskáit, rózsaszinű habban,
Megtalálta s kezdé mosogatni abban;
De mialatt piros szép körmeit mosta,
Eszébe jutott az ártatlan Piroska.
 
37
Felkapá az edényt, maga is felállván;
Eszter pedig most a kőleányok vállán
Pihentette lábát, amelyek ott elől
A medencét tarták, lám mondom, kétfelől;
    Így űlt, mosolyogván a Toldi szemébe.
Hanem a vitéznek komor lett a képe:
„Adta bestiája!” káromkodik s nevet.
Szeme közé önti a sok szappanlevet.
 
Köztudomásúlag már Petőfi piszkálta Aranyt azzal, hogy a Toldi és a Toldi estéje után írja meg hősének érett férfikorát is: „ha már a fejét és a lábát megcsináltad, kötelességed a derekát is megcsinálni”. Arany többször is nekiült, a végeredmény a Toldi szerelme lett. Két kísérletének, a kidolgozásnak (hagyományos kifejezéssel: dolgozatnak) még Daliás idők volt a címe: az itt idézett versszakok az első próbálkozás ötödik énekéből származnak.

Sajátos helyet foglalnak el Arany költészetében ezek a strófák – meg még az előző négy, de azok nem fértek ide –, különleges, félreeső helyet. A walesi tartomány, a kopár szík, a radványi sötét erdő vagy a Margit-sziget mellett akár úgy is lehet ezt a rövid részletet tekinteni, mint az életmű homályos, fülledt szeparéját.

Azt hiszem, nincs még egy jelentős költő, főleg nem ilyen terjedelmi dimenziókban, akinek életműve annyira nélkülözné a szerelem kifejeződésének azt az alanyi közvetlenségét, amelyet oly jól ismerünk Balassitól Csokonain, Petőfin, Adyn, József Attilán, Szabó Lőrincen és Radnótin át, mondjuk Petri Györgyig.

Arany erotikája? Érdemes ízlelgetni ezt a kifejezést: elsőre olyan önellentmondásnak tűnik, mint a forró jég vagy a hideg tűz.

 

„Jodokot én éjjel megölöm az ágyban, / Mert nem tudok érted hova lenni vágyban – búgja a fellobbant szerelmében testvérgyilkosságra vetemedő Jodovna, Toldi mélységes pincebörtönének sötétje fölé hajolva, s a szenvedélynek, ha nem is ilyen bűnös és képtelen helyzetű, de ekkora hőfokú és erejű kitörésével nemegyszer találkozunk Arany eposzaiban, még nők részéről is, bár itt kizárólag nem-magyar nők ragadtatják magukat ennyire” – írja Vas István a Nehéz szerelem Félbeszakadt nyomozás című részében.

Sumonyi Zoltán Vitéz Nagyfalui Toldi Miklós szerelme és egyéb kalandjai című esszéjéből azt is lehet tudni, hogy amikor „nem-magyar nők”-ről volt szó, Vas kikre gondolt. Egy interjúban ugyanis „hosszan idézte a példákat, s főleg a Toldi szerelméből”, és megemlítette az itt idézett epizódot is.

Tudtommal még egy költőnek tűnt fel ez az Arany egész költészetében egyedül­álló jelenet: aligha tűnik kézenfekvőnek, de Pilinszky volt az, aki egy fiatal barátjának beszélt róla.

A jelenet elképesztő. Toldi a lengyel király fogadásán ismeri meg Esztert, a király szeretőjét, és még akkor is a „zsidólányon” jár az esze, amikor este egyedül próbál elaludni a szállásán: „Eszébe jut minden, annyi minden régi – / Mikor a kőből is olaj cseppent néki.” (A képhez a pubertáson átesett olvasóknak nemigen kell kommentár.) Az ágyán magányosan kínlódó hőshöz ekkor egy „vén asszony” kopogtat be, aki egy különös helyre vezeti: Eszter vörös lámpás kéjlakába.

„Nem volt abban ágy, szék, vagy más cifra holmi, / Mint az ilyen házat szokás bútorolni; / Közepéről egy mécs rózsaszinű lángot – / Piros üvegen át terjeszte világot”. Mindenhol növények vannak, a falakat tükör – ez a kéjencség csimborasszója, már az ókortól kezdve –, a földet „bolyhos bársony szőnyeg” borítja. Ez utóbbiról Arany – nyilván a falusiasan darabos Toldi benyomásait érzékeltetve – ezt írja: „Melyet a láb érez puha fris mezőnek.”

Van még egy hasonlata, a terem közepén álló medencét illetően (ennek két végén láthatók az idézetben szereplő szoborlányok): „Lejáró van oda lépcsős márvány padon, / Köröskörül, mint a bányába Váradon.” Arany költői szótárának készítői talán ebben is Toldi maflaságát látták: bizonyára egy bánya lejáratához hasonlítja a medence lépcsőit. A „bánya” szónál legalábbis nem szerepel az a jelentés, ami itt egyedül helyes: „fürdő”. A szó a görög „balneion”-ra megy vissza: ebből a latin „balneum”, az olasz „bagno”, a délszláv „banja”. Az Új Magyar Tájszótár egyébként a „bánya” „fürdő” jelentését az elsők közt épp Nagyszalontáról adatolja.

A jelenet önmagában is döbbenetes: egy rendkívüli erotikus kisugárzású, alulöltözött nő egy éppen ilyen célokra épített és berendezett helyszínen megpróbálja elcsábítani a daliás vitézt.

A mafla Toldi elsőre ezt mintha fel se fogná, legalábbis erről tanúskodik a nem éppen talányos helyzetre vonatkozó kérdése: „Asszonyom, hadd értsem, mi okon hivattál!” Nem csoda, hogy a nő kineveti a saját mulyasága miatt ekkor már szégyenkező meghívottat, és egy tréfával üti el a választ: „Hogy ezt a medencét lábam alól vedd el.”

Ahogy Toldi elkezdi „mosogatni” a vörösre festett körmökben végződő kis lábfejeket, az Arany erotikus költészetének addigi csúcsa, amit azonban rögtön a következő pillanatban meghalad. De ami akkor történik, azt a költő már ki se meri mondani, csak utal rá, igaz, nagyon határozottan.

Amikor ugyanis Toldi elveszi Eszter lába alól az ezüstlavórt, a nőnek valamit csinálnia kell a lábaival, amiket addig a rózsaszínű habbal borított vízben áztatott. Ahogy ott ül, jobb híján felteszi azoknak a szobroknak a vállára, amelyek az edényt tartották. Ahogy Arany írja: „Eszter pedig most a kőleányok vállán / Pihentette lábát, amelyek ott elől / A medencét tarták”. És ha esetleg az olvasók osztoznának a balfácán Toldinak a helyzet iránti vakságában, akkor az Elemi ösztön Sharon Stone-ját megszégyenítő – mert tartós – pózt érzékeltetve Arany hozzáteszi, minden kétséget eloszlatva a kihívó testtartást illetően: „lám mondom, kétfelől”.

Ezt nem lehet fokozni. Toldinak ezen a ponton eszébe is jut Rozgonyi Piroska, a magáról megfeledkezett Aranynak pedig talán Ercsey Julianna, és az előbbi – lássuk be, elég bunkó módon – leönti a szappanos vízzel a csábítót, az utóbbi pedig úgy kihúzza az érzékeny jelenetet a műből, hogy annak a végleges változatban nyoma se marad.

 

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán

Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság, ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem az abbeli elhatározás és bátorság hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad értelmére támaszkodni! – ez tehát a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant: Válasz a kérdésre: mi a felvilá­gosodás?)

Nem lehetetlen lekerülni az amerikai szankciós listáról, de bajos lesz a Rogán elleni szankció visszavonatása

Egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szank­ciós listára helyezte Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterét, a magyar kormány sajtója „David Pressman kicsinyes bosszújaként” igyekezett beállítani a történteket. Lázár János miniszter egye­nesen megfenyegette a nagykövetet: a későbbiekben „kerülje el ezt az országot”.

Hatvan, hetven, nyolcvan, száz puszta

Az autoriter rendszerek kiépülésének egyik legbiztosabb jele, hogy a vezető mellől lassan eltűnnek az egykori harcostársak. Ez általában az autoriter vezető hatalmának megszilárdulásával és korlátlanságának növekedésével egy időben történik. Helyüket a klán tagjai veszik át.