Érzéketlen, konzervatív, megdermedt valóság

  • narancs.hu
  • 2020. október 21.

Sorköz

Különleges esten mutatkoznak be az új macedón próza jeles szerzői.

Az október 28-i esemény címe Visszaszámlálás. Az ugyanezzel a címmel írt Froszina Parmakovszka regényben ezt olvashatjuk: „Nem tudom pontosan visszaidézni az első órát, amikor a lépteink nehezedni kezdtek, minden nap egyre jobban és jobban, áthatoltunk a felhőkön és süllyedtünk, bokáig, térdig, derékig, mellkasig, és arra sem emlékszem, pontosan mikor értünk földet és láthattuk a felhőket már csak alulról, messziről.”

Az írók új generációja már azzal megújította a macedón irodalmat, hogy valóságos problémák bemutatásával, realista ábrázolásmóddal mutatnak rá hazájuk ellentmondásosságára; azt az érzéketlen, konzervatív, megdermedt valóságot, amelyet mintha nem is az értelem irányítana. Ahol nem tudható, mi a jó és mi az ördögi, hol van egyáltalán a jó és a rossz határa, ezért csak várják, hogy a „nagyvilág” majd megsúgja nekik, mik is az értékeik.

Ezen írók szerint az irodalom az ellenállás egyik formája, kritizálnia és provokálnia kell, hiszen Észak-Macedóniában még nálunk is sokkal erőteljesebben állították az irodalmat a politika szolgálatában, ami persze csak propaganda. De ne gondoljuk, hogy csak valamiféle ellenzéki tevékenység lenne az új macedón irodalom. Az „újak” témái univerzálisak, írásaikban mindannyian könnyen felismerhetjük a közvetlen környezetünk figuráit. Munkáik sokszor pszichologizálnak, és rendre felhívják a figyelmet egy-egy szociális problémára is. Kísérletezőek, de minden kísérletükhöz magas irodalmi igényességgel közelítenek. Vallják, hogy meg kell változnia a hozzállásunknak, és a művészeknek igenis hozzá kell szólniuk korunk fájdalmaihoz, félelem nélkül mutatva meg az élet sötét oldalát. A megbélyegzések és az erkölcsi ítéletek ellen dolgoznak, azoktól a  tabutémáktól sem félve, amiket addig szőnyeg alá söpörtek ebben a szigorú és megrekedt balkáni miliőben.

Ebben a szellemben alkot az egyik meghívott vendég, Petar Andonovszki, az előítéletes társadalmi légkör megváltoztatásának vágyával. Arról beszél, hogy harcolnod kell magadért, ellene menve minden külső elvárásnak. A Barbároktól való félelem című művének szereplői, miközben az idegenekkel ütköznek, valójában önmagukkal néznek farkasszemet, rámutatva, hogy mindannyian idegenek vagyunk a saját életünkben, barbárok vagyunk önmagunk számára.

A már említett Froszina Parmakovszka regényének családja az igazság elől menekül: képtelenek szembenézni egyikük mentális rendellenességeivel; ez ugyanis a Észak-Macedóniában még mindig tabu. Froszina küzd a nyílt beszéd szükségességéért, azért, hogy ne alkalmazhassanak erőszakot valakin pusztán azért, mert idegrendszeri betegsége van. Könyve – ha finoman is –, de kikel a kispolgári tudat ellen, mutatva, hogy az elkendőzés hová vezethet.

Nenad Ctevovic

Nenad Ctevovic

 

A generáció nagy felfedezője és támogatója Nenad Ctevovic, az Ili-Ili kiadó tulajdonosa és szerkesztője, akivel szintén találkozhatunk az eseményen. Az eddigi Európai Irodalmi Díj négy macedón nyerteséből hármat (Lidija Dimkovska, Nenad Joldevski és Petar Andonovski műveit) az Ili-Ili tette közzé. Az Ili-Ili kiadó számos magyar nyelvű fordítást jelentetett meg macedón nyelven (Csáth Géza, Örkény István, Nádas Péter, Tóth Krisztina, Szécsi Noémi, Bartis Attila, Karafiáth Orsolya stb. munkáit), ők a magyar irodalom legnagyobb népszerűsítői Észak-Macedóniában.

Az október 28-i eseményen, a Magvető Caféban, 18 órai kezdettel négy író lesz a vendég: Froszina Parmakovszka, Lira Bojku, Petar Andonovszki, Davor Sztojanovszki. Aki bemutatja őket: Nenad Ctevovic, az Ili-ili kiadó vezetője. Felolvas: Boncz Ádám színművész, moderál: Karafiáth Orsolya.

(Címlapképünkön: részlet Észak-Macedónia fővárosa, Skopje belvárosából)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.