Érzéketlen, konzervatív, megdermedt valóság

  • narancs.hu
  • 2020. október 21.

Sorköz

Különleges esten mutatkoznak be az új macedón próza jeles szerzői.

Az október 28-i esemény címe Visszaszámlálás. Az ugyanezzel a címmel írt Froszina Parmakovszka regényben ezt olvashatjuk: „Nem tudom pontosan visszaidézni az első órát, amikor a lépteink nehezedni kezdtek, minden nap egyre jobban és jobban, áthatoltunk a felhőkön és süllyedtünk, bokáig, térdig, derékig, mellkasig, és arra sem emlékszem, pontosan mikor értünk földet és láthattuk a felhőket már csak alulról, messziről.”

Az írók új generációja már azzal megújította a macedón irodalmat, hogy valóságos problémák bemutatásával, realista ábrázolásmóddal mutatnak rá hazájuk ellentmondásosságára; azt az érzéketlen, konzervatív, megdermedt valóságot, amelyet mintha nem is az értelem irányítana. Ahol nem tudható, mi a jó és mi az ördögi, hol van egyáltalán a jó és a rossz határa, ezért csak várják, hogy a „nagyvilág” majd megsúgja nekik, mik is az értékeik.

Ezen írók szerint az irodalom az ellenállás egyik formája, kritizálnia és provokálnia kell, hiszen Észak-Macedóniában még nálunk is sokkal erőteljesebben állították az irodalmat a politika szolgálatában, ami persze csak propaganda. De ne gondoljuk, hogy csak valamiféle ellenzéki tevékenység lenne az új macedón irodalom. Az „újak” témái univerzálisak, írásaikban mindannyian könnyen felismerhetjük a közvetlen környezetünk figuráit. Munkáik sokszor pszichologizálnak, és rendre felhívják a figyelmet egy-egy szociális problémára is. Kísérletezőek, de minden kísérletükhöz magas irodalmi igényességgel közelítenek. Vallják, hogy meg kell változnia a hozzállásunknak, és a művészeknek igenis hozzá kell szólniuk korunk fájdalmaihoz, félelem nélkül mutatva meg az élet sötét oldalát. A megbélyegzések és az erkölcsi ítéletek ellen dolgoznak, azoktól a  tabutémáktól sem félve, amiket addig szőnyeg alá söpörtek ebben a szigorú és megrekedt balkáni miliőben.

Ebben a szellemben alkot az egyik meghívott vendég, Petar Andonovszki, az előítéletes társadalmi légkör megváltoztatásának vágyával. Arról beszél, hogy harcolnod kell magadért, ellene menve minden külső elvárásnak. A Barbároktól való félelem című művének szereplői, miközben az idegenekkel ütköznek, valójában önmagukkal néznek farkasszemet, rámutatva, hogy mindannyian idegenek vagyunk a saját életünkben, barbárok vagyunk önmagunk számára.

A már említett Froszina Parmakovszka regényének családja az igazság elől menekül: képtelenek szembenézni egyikük mentális rendellenességeivel; ez ugyanis a Észak-Macedóniában még mindig tabu. Froszina küzd a nyílt beszéd szükségességéért, azért, hogy ne alkalmazhassanak erőszakot valakin pusztán azért, mert idegrendszeri betegsége van. Könyve – ha finoman is –, de kikel a kispolgári tudat ellen, mutatva, hogy az elkendőzés hová vezethet.

Nenad Ctevovic

Nenad Ctevovic

 

A generáció nagy felfedezője és támogatója Nenad Ctevovic, az Ili-Ili kiadó tulajdonosa és szerkesztője, akivel szintén találkozhatunk az eseményen. Az eddigi Európai Irodalmi Díj négy macedón nyerteséből hármat (Lidija Dimkovska, Nenad Joldevski és Petar Andonovski műveit) az Ili-Ili tette közzé. Az Ili-Ili kiadó számos magyar nyelvű fordítást jelentetett meg macedón nyelven (Csáth Géza, Örkény István, Nádas Péter, Tóth Krisztina, Szécsi Noémi, Bartis Attila, Karafiáth Orsolya stb. munkáit), ők a magyar irodalom legnagyobb népszerűsítői Észak-Macedóniában.

Az október 28-i eseményen, a Magvető Caféban, 18 órai kezdettel négy író lesz a vendég: Froszina Parmakovszka, Lira Bojku, Petar Andonovszki, Davor Sztojanovszki. Aki bemutatja őket: Nenad Ctevovic, az Ili-ili kiadó vezetője. Felolvas: Boncz Ádám színművész, moderál: Karafiáth Orsolya.

(Címlapképünkön: részlet Észak-Macedónia fővárosa, Skopje belvárosából)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.