Könyv

Így is történt

Ablonczy Balázs: Ismeretlen Trianon. Az összeomlás és a békeszerződés történetei, 1918–1921

  • Bárdi Nándor
  • 2020. augusztus 4.

Sorköz

Ablonczy Balázs, az MTA Trianon100 kutatócsoportjának vezetője legújabb munkájában alulnézeti perspektívából, kategorikus kijelentések és ítéletek nélkül, a kizárólagosság igényétől tartózkodva közelíti meg az ominózus három év eseményeit. Erre a címben („történetei”) és a főszöveg utolsó mondatával („Így is történt.”) is utal.

Ezt a mindennapok felőli nézetet személyes életpályák tömeges felvillantásával és települések, földrajzi pontok helyzetképével hozza: a sorsok, szerkezetek, folyamatok működésének és működtetésének leírása a könyv vezérfonala. Alapvetése, hogy történelmietlen a felelősök keresése – szemben a kormányközeli intézetek és média azon törekvésével, hogy az okokat az igazságtalanságok különböző színvonalú újrafeldolgozásával külső és belső összeesküvésekben találják meg.

A könyv legbátrabb fejezete a szembenézés a „mi lett volna, ha?” kérdéseivel. Ablonczy itt értekezik többek között az 1918 eleji, győztesnek látszó helyzet megfordulásáról, a magyar katonai ellenállás esélyeiről, Károlyi mozgástérhiányáról és az elszigetelődésről, a nemzetközi jelentéktelenségbe süppedésről is, természetesen a kérdések kérdésének („alá kellett-e írni a békeszerződést?”) körüljárásával. Ez a fejezet bevezeti az olvasót a látszólag széttartó folyamatok működésébe, s meg is győzi arról, hogy a mozaikdarabokból összeilleszthető és elbeszélhető a történet. Elfogadjuk a szerző konklúzióját, miszerint: „(h)őseink részben az általuk is vallott nacionalizmus legyűrhetetlen erejével szemben vallottak kudarcot. Sorsuk küzdelem volt a nagyhatalmú végzettel – ekként is érdemes szemlélni őket, és nem érdemes utólagos szemrehányást tenni nekik: az valóban elég történelmietlen lenne.”

A legtöbb újdonságot talán a Szén, spanyol, cipőtalp fejezet hozza, mely az ország demográfiai viszonyait, a női szerepek megváltozását, a gazdaság növekedését taglalja, és annak okait, hogy miért sikerült gyorsan elérni a háború előtti szintet. A szerző a közellátás, s főképp az élelmiszerhez és szénhez jutás problémáját tekinti át a húszas évek eleji konszolidációig – ami egyaránt meghatározta a mindennapokat és a politikai legitimitást is (a Háborúból békébe. A magyar társadalom 1918 után c. tanulmánykötet nyomán, szerk. Bódy Zsombor). Fontos annak a feltárása, hogy a Duna milyen központi szerepet játszott a francia geopolitikai víziókba, s annak a kimondása is, hogy az 1918 őszi paraszt- (és meglátásom szerint: kisvárosi) forradalomnak jóval több áldozata volt, mint a két másik erőszakhullámnak, a vörös- és fehérterrornak. A könyv másik újdonsága az országhatár mellett létrejött egyházigazgatási problémák bemutatása, amelyek összefüggenek a menekültkérdéssel (a szerző a menekültellenességet is részletezi), és azzal, hogy az érkezők többsége a közhiedelemmel ellentétben nem állami alkalmazott volt. (Nagy kár, hogy a területi egyenlőtlenségeknek a fejezetbe iktatott térképét nem sikerült szemléletessé tenni, így célszerűbb, ha az érdeklődő az interneten keres rá a színes változatra.)

 

A történethálók

A korszakkal foglalkozó, most megjelent alapmunkák egy-egy kiválasztott kulcsszöveghez, központi csoporthoz térnek vissza. Hatos Pál Az elátkozott köztársaság c. kötetében (2019) Ritoók Emma emlékirata ez a kályha, Révész Tamás Nem akartak katonát látni? c. művében a tótkomlósi szlovák népfelkelők mikrotörténetére utal vissza (utóbbiról lásd kritikánkat: Korai búcsú, Magyar Narancs, 2020. június 18.). Ablonczynál is szerepel egy ilyesféle metafora: három fiatal román értelmiségi 1919 augusztusában megjelenik a Nemzeti Múzeumban, hogy elvigyék az erdélyi eredetű műtárgyakat, dokumentumokat. Dolgavégezetlenül távoznak, de a szerző későbbi életpályájukat is követi. Az egyikük, Zenobius Pâclişanu – aki végül 1958-ban, a zsilavai börtönben hal meg – nem pusztán tanár és egyháztörténész lett, hanem 1921-től minden romániai kormányzat alatt a magyar ügyek közvetítője a magyar kisebbségi politikusok, egyházi vezetők és a kultusztárca vagy a kisebbségi államtitkárság között, ahol 1947-ig szakértőként dolgozott. S hogy az 1918 előtti magyar asszimilációs törekvések kemény kritikusa milyen bizalmi viszonyt ápolt a magyar elit egy részével, azt jól mutatja, hogy Jakabffy Elemér romániai politikus a II. világháború utáni párizsi béketárgyalásokon a magyar küldöttségben dolgozó fiát, Jakabffy Imrét mintegy „rábízta”, és együtt járták az éjszakai várost. Mindevvel nem beszállni szeretnék a „ki tud többet Trianon nanotörténetéről” versenybe, hanem megerősítem Ablonczy óvatosságának, az „így is történt” kiemelésének fontosságát.

A képhez szorosan hozzátartoznak az 1916-os erdélyi román betörés utáni magyar nemzetiségpolitikai intézkedések, amelyeket 1920 után Erdélyben a románok is alkalmaznak. (Persze ezeknek is van porosz és egyéb előzményük.) De már az 1880–1910 közötti városi magyar asszimilációs sikerek mellett az Apponyi-féle 1907-es népiskolai törvények követelményei is „hozták az eredményeket”: a nemzetiségi egyházak – döntően pénz hiányában – egyre kevésbé tudták fenntartani az iskoláikat. Úgy látszott, hogy a modernizáció nevében avagy érdekében a nemzetiségi vidékekre, a falvakba is behatolhat a magyar iskola – miközben a politikai röpirat irodalom a magyarság pusztulásáról jajgatott. A regionális és az egyetemes magyar kultúra közötti feszültség 1918 előtt is létezett, csak épp a megoldásokat rendre a nagymagyar kereteken belül, a magyar szupremácia fenntartásával keresték a magyar regionális elitek. A politikai rendszer modernizációja során nemcsak a választójog kiszélesítése, hanem a közigazgatás központosítása miatt is szűkültek a regionális problémakezelés lehetőségei. Budapest jelentősége tovább nőtt. A több központú, regionalitásokból szerveződő magyar nemzet valóságával 1920 után kellett először szembesülni – döntően a határon túli magyar eliteknek. S ma, amikor a transznacionalizáció és az Európai Unió révén a virtuális nemzet intézményesül, és a politikai kommunikáció a nemzetegységet hangsúlyozza, képesek leszünk-e lokalitások, régiók, számtalan különböző életpálya és kötődés összefüggő s egybetartozó rendszereként látni a nemzetet? Talán.

De hogy serkentsem a továbbgondolást is: a kötetben alig esik szó a magyarországi németségről – miközben az alulnézet nagy leleményeként Ablonczy a fejezetek jó részében a kisváros, a peremvidékek felől közelít. Mi történt a németek mozgalmaival? A szászokkal, a délvidékiekkel, a szepességiekkel – és a trianoni Magyarországon maradtakkal? Ez a városi polgárság többes kötődésének eltolódása, a helyi stratégiák kialakítása miatt is fontos kérdés. Sajnálom, hogy a szerző róluk, s hozzájuk hasonlóan a másik rétegzett csoportról, a zsidóságról is megfeledkezett.

 

Stagnáló és bizonytalan

A könyv a kutatócsoport teljesítményével együtt helyezhető el a téma klasszikus munkái közé. Ormos Mária 1982-ben az I. világháború utáni előzmények diplomáciatörténeti oldalát tisztázta (Padovától Trianonig), Raffay Ernő az erdélyi átmenetről írt alapvetést (Erdély 1918–1919-ben, 1987), Romsics Ignác a békeszerződés politikatörténetét tárta fel (A trianoni békeszerződés, 2007). A Trianon100 kutatócsoport a jobb- és baloldali narratívákat meghaladva a béke-előkészítés országonkénti gyakorlatát, előzményeit, a katonai ellenállást, a gazdasági és társadalmi krízis mindennapjait, Trianon társadalom- és gazdaságföldrajzi hatásának előzményeit, a helyi impériumváltások történetét írta és írja, ahogyan az a kéziratainak publikálását félretevő Zahorán Csaba munkájának köszönhetően az interneten is követhető (trianon100.hu) S persze van másik út is. Ha Ablonczy és a Trianon100 csoport munkáit – kissé elnagyoltan – hermeneutikainak is nevezhetnénk, úgy kortárs történettudományunkban létezik az „imagológiai” hozzáállás is, a hatástörténet, az emlékezés felőli közelítés. Ilyen Trencsényi Balázs összehasonlító munkája (A nép lelke. Nemzetkarakterológiai viták Kelet-Európában, 2011) vagy Egry Gábor: Etnicitás, identitás, politika. Magyar kisebbségek nacionalizmus és regionalizmus között Romániában és Csehszlovákiában 1918–1944 c. munkája (2015), valamint Romsics Gergely: Nép, nemzet, birodalom. A Habsburg Birodalom emlékezete a német, osztrák és magyar történetpolitikai gondolkodásban, 1918–1941 c. monográfiája (2010). Az évfordulós irodalomból pedig Ablonczy könyve mellett három összefoglaló munka emelkedik ki: a Magyarságkutató Intézet hétkötetesre tervezett békediktátum-történetének I. része, szerk.: Gulyás László, Máthé Áron, a NEB elnökhelyettesének tíz tézise Trianonról a Kommentár 2020/2. számában, valamint a Gyurgyák János szerkesztette Trianon 100, Vérző Magyarország, Emlékező Magyarország c. négykötetes összeállítás. Ez utóbbi ugyancsak elutasítja a felelősségkeresést, de abban mégiscsak különbözik a történeti feltárásra, az 1914–1921 közötti folyamatok működésére koncentráló Ablonczy-műtől, hogy az emlékezet történetét mutatja be.

Ablonczy, miként mestere, Romsics Ignác, a politika társadalomtörténetét helyezte a középpontba. Stílusa élvezetes, monográfiáról monográfiára vált egyre oldottabbá. E kötet visszafogottabb, kevesebb benne a stílusbravúr, a szellemeskedő metafora. A kutatásokat összegző modell kezd kialakulni, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy a Horthy-korszakról emberközpontúbb képet alkothassunk. Ablonczy mestere a történetmondásnak. A könyv minden fejezetében megtalálható egy sor teljes pályakép, a helyi terep bemutatása, mindez a közép- (megyei) és makroszintű folyamatok és egymásra hatásaik tükrében. Kibontja, miképp született meg az 1918. decemberi, illetve a megszállás alatti tanulságokból és kudarcérzetekből a Horthy-korszakra jellemző politikai habitus: „A román dinamikus volt, követelőző, vélt vagy valós érdekei fűtötték, míg a magyar stagnáló volt és bizonytalan; a századelő óta egy sor belső ellentét feszítette, amelyek megbontották a »haza és haladás« évtizedek óta megbonthatatlannak hitt párosát. Hívei legkésőbb azon a gyulafehérvári estén szembesültek azzal, hogy mindez, amiben addig hittek a magyar kultúra felsőbbségéről, erejéről, a szabadság varázshatalmáról és a Szent Korona ragyogásáról, tehetetlen hatvanezer román paraszttal és néhány száz értelmiségivel szemben. Csak az erő és a fiktív nemzeti egység számított, adott helyen, adott időben: és ezt a leckét a magyar értelmiség és közélet megtanulta a két világháború között. Megtanulta a gimnáziumi tanár, a Vitézi Rend törzskapitánya és a parlamenti képviselő is, amikor hangsúlyozottan keresztény-nemzeti ideológia mentén folytatta politikai pályafutását.”

Szaktörténészként abban a hitben élek, hogy a munkák egymásra épülnek, és a forrás feltüntetése, akármennyire sodró is a szöveg, a hitelesség és ellenőrizhetőség pecsétje. Biztos vagyok abban, hogy a publikáltnál van egy jobban jegyzetelt kézirat is, és hogy volt küzdelem kiadó és a szerző között a jegyzetek miatt, ám abban a szerző alulmaradt. Holott épp Ablonczy hatékony tudásmenedzselése a példa arra, hogy a tudományos felfedezés munkáról munkára épül s a jegyzetek ehhez a tájékozódási pontjaink. Mindemellett e kitűnő munka szemléletet formál és inspirál, jó újragondolni a könyv nyomán korábbi szempontjainkat.

Jaffa Kiadó, 2020, 272 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."