Írók tartanak irodalomórát az alaptantervből száműzött kortársak nevében

Sorköz

Egy budapesti és négy vidéki középiskolában indul hamarosan a Szépírók Társasága új oktatási programja, amely az Európai Unió támogatásával valósul meg. A részletekről kérdeztük Czinki Ferencet, a szervezet alelnökét.

 

Magyar Narancs: Hogyan született az ötlet?

Czinki Ferenc: Tavaly a Szépírók Társasága szerb, belga és spanyol partnerekkel közösen nyert egy uniós pályázatot. A projekt lényege az, hogy hogyan lehet az irodalmat és általában a kultúrát minél szélesebb rétegek számára hozzáférhetőbbé tenni – s ennek része az is, hogy az iskolások megismerkedhessenek a kortárs irodalommal. Volt már korábban hasonló kezdeményezésünk – akkor egy irodalmi pályázat kapcsolódott hozzá –, a mostanit tekinthetjük folytatásnak is, de most ezt az egészet kiegészítjük workshopokkal és előadásokkal is, amelyekre olyan egyetemi hallgatókat várunk, akik részt vesznek az irodalomtanár-képzésben. Tehát próbálunk az általános iskoláktól kezdve középiskolán át egészen a felsőoktatásig tartó kortárs irodalmi oktatás sorozatot megvalósítani.

MN: Hogy képzeljük el ezt a gyakorlatban?

CF: A projekt három részből áll, az első az, ami február 22-én indul: kortárs írók tartanak irodalomórát öt középiskolában. A következő májusban indul, ezek lesznek a már említett egyetemi workshopok és előadások, ősszel folytatódnak az író tanórák, és pályázatot is hirdetünk fiatal alkotók számára.

MN: Hogyan választották ki az írókat az irodalomórákra?

CF: Az írókat a tanárok választották. Azzal kezdtük a egészet, hogy összehoztunk egy munkacsoportot különböző középiskolákból meghívott tanárokból. Velük kezdtük el kidolgozni azt, hogy pontosan milyen órákat kellene megvalósítani, és ezek hogyan kapcsolódjanak a tananyaghoz. Itt került elő az is, hogy kikre lennének a leginkább kíváncsiak, és nagyon sok név előkerült. Ami biztos, hogy az első órákat február 22–26. között tartja Dragomán György, Lackfi János, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina és Varró Dániel. A programban résztvevő középiskolák pedig az Ajkai Bródy Imre Gimnázium, a Debreceni SZC Irinyi János Technikum, a Lánczos Kornél Gimnázium (Székesfehérvár), a PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium (Pécs), és Szent László Gimnázium (Budapest) lesznek. A járványhelyzet miatt az órákat online tartják, de reméljük, hogy a következő, márciusi és áprilisi alkalmakkor az írók már személyesen is jelen lehetnek. Reményeink szerint ez egy jövő év végéig tartó programsorozat lenne, amelybe minél több írót szeretnénk bevonni.

MN: Miért épp ezekben iskolákban lesznek az órák?

CF: Az iskolákat ajánlások és személyes ismeretségek alapján választottuk. Nagy segítségünkre voltak a már működő vidéki Szépíró-körök, hiszen az ő ajánlásaik alapján választottunk a leggyakrabban. De hozzá kell tennem, hogy a tavaszi tanórák csak amolyan főpróbái lesznek a projektnek, igazából a szeptemberben induló új tanévben szeretnénk az középiskolák számát kibővíteni, sőt általános iskolákat is bevonni.

MN: Mire számíthatnak a diákok?

CF: Tudomásom szerint Tóth Krisztina és Dragomán György egy-egy olyan művéről fog beszélni, amely ajánlott irodalom és érettségi tananyag – legalábbis az irodalom szakosoknak. De például Varró Dánielt a diákok is kérdezhetik, ráadásul – hogy az online közvetítésben is legyen valami jó – mind több székesfehérvári iskola  is be tud kapcsolódni. Egyébként minden alkalommal igazodni fogunk az igényekhez. Van olyan iskola, ahol csak egy sima író-olvasó találkozó jellegű beszélgetést szeretnének, máshol valami olyat, ami kötődik a tananyaghoz is.

MN: Az új Nemzeti Alaptanterv ismeretében is lehetséges ez?

CF: Amikor megnyertük ezt a pályázatot, az nagyjából az új NAT megjelenésével egy időben történt. Így aztán teljesen véletlenszerűen lett az egésznek valamiféle aktuálpolitikai iránya is, mivel épp azt visszük az iskolákba – kortárs-, és gyakran női szerzőket –, amit szinte száműztek az új tantervből. Amikor kidolgoztuk a projektet, álmukban sem gondoltuk volna, hogy ennek alaptanterv-kritikus üzenete is lehet.

MN: Mekkora az uniós támogatást kaptak és ehhez hozzátett-e valamit a iskolák fenntartója, vagy akár a minisztérium?

CF: 47 000 eurót kaptunk úgy, hogy hozzá kell tenni 40 százalék önrészt. Két lehetőségünk van arra, hogy ezt fedezni tudjuk: a NKA ún. önrész-pályázatából, vagy saját tőke vagy támogatók bevonásával. A mi esetünkben egyelőre az utóbbi valósult meg egy névtelenséget kérő támogató révén, de minden bizonnyal az NKA-hoz is beadjuk a pályázatunkat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.