Ásatás

Kádár János sem szerette a művészeket kötélen látni

Sorköz

A forradalmat ugyan nem színházi előadások robbantották ki, de az október 23-át megelőző hetekben és hónapokban a budapesti színházi életen is jócskán megérződött a közhangulat forrósodása. Felidézzük László Ferenc cikkét nyolc évvel ezelőtti lapszámunkból.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz sorozatában a Narancs régi, irodalmi, művészeti tárgyú cikkeinek legjavát bányásszuk elő lapunk archívumából.

Mit olvastunk és miért 5, 10, 20 évvel ezelőtt, és mit gondoltunk róla? Mi marad abból, amit mi írtunk (az újságba), és mi abból, amit más (az örökkévalóságnak)? Élje velünk újra a magyar írott kultúra közelmúltját!

Az alábbi remek cikk a Magyar Narancs 2016. szeptember 15-i számában jelent meg.

Színháztörténeti paradoxon, ám tény: az 1956-ot megelőző hat-hét esztendő egyszerre volt a magyar színházi élet kíméletet nem ismerő pártállami leigázásának korszaka, valamint a máig elérő nézői és színészmitológiák kiindulópontja. Ha nem is békében, de azért a jelek szerint keveseket zavaró egymásmellettiségben fér meg e korszak emlékezetében a legendás előadások, színészóriások, igazgatók és rendezők (Gellért Endre, Major Tamás, Várkonyi Zoltán, Nádasdy Kálmán stb.) dicsősége meg a szí­nész­alázó tortúrák (mint például Tímár Józsefnek a pályától való száműzése) és a közönséget birkának tekintő színpadi agitkák szégyene. Ez a kínos bő fél évtized volt az operaház egyik aranykora, az Operettszínház és egyáltalán az operett „megmentésének” hősi érája, a pesti kabaré Kellér Dezső-i és Darvas Szilárd-i utóvirágzásának ideje, s még számos más színház, műfaj, no és persze művészi pályafutás ki­emelkedő pillanata.

A hatalom egyszerre megnyomorító és kényeztető, szó szerint is kitüntető figyelme, a közönség pár órányi menekvést kereső össznépi törekvése, valamint a művészek fojtó légkörű, ám mégis termékeny összezártsága hozta létre ezt az utóéletében is különleges jelenséget.

A kivételes-kivételezett helyzet értelemszerűen felértékelte a színházi világot és szereplőit, s ez a politikai jelentőség és a politikai affinitás gyarapodásával is együtt járt. Sztálin halála után, a Nagy Imre-féle „új szakasz” idején így válhatott a magyar s főleg a budapesti színházi élet a „fellazulás” egyik fő terepévé, számos vezető művész pedig akarva-akaratlanul is a hatalmi játszmák résztvevőjévé. Leveleket, memorandumokat írtak alá, s ami ennél is fontosabb: olyan bemutatókat harcoltak ki és hívtak életre, amelyek tükrözték és egyszersmind gerjesztették is a köz­életben érzékelhető feszültségeket.

Az ilyen direkt politikai töltetű bemutatók előtt azonban még olyan előadások megszületését kell megemlítenünk, amelyek éppen apolitikus voltukkal hatottak e korban „forradalmi” újdonságnak. Nem vitás, ilyen volt Kálmán Imre erősen átírt Csárdáskirálynőjének 1954-ben bemutatott produkciója Honthy Hannával és egy éveken át elnyomott, sőt üldözött, nosztalgikus életérzés szabadjára eresztésével, s okvetlenül ilyen volt a rímes-szerelmes Heltai Jenő-darab, A néma levente 1955-ös előadása is a Néphadsereg Színházában. A közönség itt is, ott is felszabadító erejű, ritka ajándék gyanánt értékelhette az ideológiai indoktrináció szándékától mentes, mívesen szórakoztató produkciókat.

Gobbi Hilda (jobbra) a Szabadsághegyben

Gobbi Hilda (jobbra) a Szabadsághegyben

Fotó: Tormai Andor / MTI

Ideológiai-politikai szempontból már jóval forróbb és kényesebb darab volt Az ember tragédiája. A reakciósság és bűnös pesszimizmus vádjával 1948 után a színházak műsorától távol tartott, azaz gyakorlatilag betiltott, 1954-ig még könyv alakban sem újra kiadott Madách-mű először egy gimnáziumi előadás formájában került a nyilvánosság elé. 1954 tavaszán ugyanis az író nevét viselő budapesti gimnázium diákjai Lengyel György rendezésében, a Zeneakadémia kistermében eljátszották Az ember tragédiáját. E szenzációértékű produkció után kerülhetett sor 1955 januárjában a Nemzeti Színház új Tragédia-bemutatójára, melyet az előző évadra – minisztériumi áldás híján – még hiába terveztek Major Tamásék. „Ez a mi Csárdáskirálynőnk” – mondta állítólag Major (aki Gellért Endre és Marton Endre társaságában rendezőként jegyezte a bemutatót), s ahogy azt egy aggodalmas hangvételű pártirat is megállapította: Az ember tragédiája megnézése divatőrületté vált”. Az időközben újra felülkerekedő Rákosi Mátyás is megtekintette a Tragédia egyik előadását, s ha hihetünk Molnár Gál Péter anekdotikus színháztörténetének, akkor az első titkárnak mindössze két érdemi megjegyzése volt: „a prolikat ez nem érdekli”, illetve „maguknak csak az a szerencséjük, [hogy] nem szeretek művészt börtönben látni”.

1956-ra azután következtek az immár napi politikai jelentőségre is rögvest szert tevő bemutatók. 1956. október 6-án, azaz Rajk László és társai újratemetésének estéjén mutatta be a főváros leg­újabb színháza, az angyalföldi József Attila Színház a fiatal Gáli József Szabadsághegy című drámáját, amelynek középpontjában a koncepciós perek témája állt. Gobbi Hilda játszotta a munkásmamát, aki elől eltitkolják, hogy három kommunista káderfia közül az egyik börtönbe került, és ott utóbb meg is halt. A darab fogadtatása igen zajosra sikeredett, ám korántsem volt indokolatlan az a kérdés, amit a barát és nemzedéktárs Eörsi István az Irodalmi Újságban megjelentetett bírálatában felvetett:

„Vajon ez a siker nem publicisztikai értékeinek köszönheti-e a létét, vajon e műbe nem a merő aktualitás pumpálja-e ideig-óráig a vért?”

(Igaz, rögtön hozzá is tette: „Gálinál nem erről van szó.” - a szerk.) Ilyen kérdést Németh László ugyancsak 1956 októberében bemutatott Galileijével kapcsolatban természetesen senki sem vetett fel. Az 1953-ban megírt, majd hatalmi szóra megváltoztatott befejezésű dráma a Nemzeti akkori kamaraszínházában, a Katona József Színházban jutott a közönség elé, a címszerepben Bessenyei Ferencet felléptetve. „Ha végsőkig keserítik, a féreg is felágaskodik” – őrzi máig a rádiófelvétel a keserűen kifakadó Bessenyei-Galilei hangját, s az ilyen és ehhez hasonló mondatok még akkor is direkt hatást válthattak ki a pesti közönségből, ha egyebekben sem az itáliai tudós, sem Németh László mártíri énképével nem azonosultak.

A Katona József Színházban amúgy éppen ezt a darabot játszották október 23-a estéjén is: ide kellett időben megérkeznie a Vörösmarty Szózatát a tüntető tömeg körében előzőleg elszavaló Bessenyei Ferencnek. Neki ebből utóbb nem lett különösebb baja, s kollégáinak többsége is „megúszta” kisebb-nagyobb szakmai retorziókkal a szavalásokat, a forradalmi tanácsi elnökségeket és a rádióbeszédeket. Jó néhányan azonban sokkal rosszabbul jártak, színészek éppúgy, mint rendezők és drámaírók: a győri rendezőt, Földes Gábort halálra ítélték és kivégezték, Gáli József is majdnem ugyanerre a sorsra jutott, míg Háy Gyulát, Darvas Ivánt, Mensáros Lászlót vagy Nagy Attilát börtönbe zárták pár esztendőre. Jóllehet, szíve szerint alighanem Kádár János sem szerette a művészeket börtönben vagy kötélen látni.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.