Könyv

Közöny és beletörődés ellen

Ladányi János: Hanyatló világok. Szubjektív tudományos önéletrajz

  • Örkény Antal
  • 2021. január 6.

Sorköz

A magyar szociológia fenegyereke több évtizednyi kutatással a háta mögött most a tudományos önéletrajzát adta közre.

Egy ilyen mű esetében mindig az a legérdekesebb kérdés, hogy a szerző személyén túlmutatva mi újat tud mondani az olvasónak. Most ez nem kérdés, e munka igazi érdeme ugyanis az, hogy Ladányi János a saját élete és szakmai karrierje végiggondolásával a magyar szociológia elmúlt ötven évének sajátos történetét is bemutatja, alulnézetből. A szerző egyetemi tanulmányai egybeestek a magyar szociológia 60-as évektől számított újjászületésével, első kutatásai a kádári szocializmus úgynevezett „konszolidált” korszakának a lenyomatai. A rendszerváltást a negyvenes éveiben éli meg és tudományos életpályájának második korszaka már az 1989 utáni időszakra esik.

Ladányi erős morális indíttatású és elkötelezettségű tudományos érdeklődése már a kezdetektől a társadalom peremére szorultak, a kiszolgáltatottak, a mélyszegénységben élők, az etnikai alapon kirekesztettek, a gettólakók sorsára irányult. Kezdetben ösztönösen, később érett kutatóként egyre tudatosabban. Briliáns terepkutatásaival ezeknek az embe­reknek akart hangot adni, hogy a társadalom hallja meg, hogy felelősséggel tartozik százezrek vagy milliók elviselhetetlen, emberhez méltatlan életkörülményeiért. Ha kellett, tudósként, máskor civil aktivistaként próbált tenni valamit a sorsukra hagyottakért; tudósként a szociológia széleskörű eszköztárával vizsgálva és bemutatva a méltatlan életkörülményeket, civil állampolgárként pedig – akár indulattal is – tiltakozott a társadalmi és politikai közönyösség és a beletörődés ellen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.