Ladik Katalin-kiállítás nyílik Münchenben

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. március 1.

Sorköz

Az Ooooooooo-pus a költő vizuális és fonikus költészetére épül.

A müncheni Haus der Kunstban nyílik kiállítása pénteken Ladik Katalinnak. Az Ooooooooo-pus című, szeptemberig látható tárlat a költő első jelentős bemutatkozása lesz Németországban – írja az MTI.

A szervezők szerdai közleménye szerint az Újvidéken született művész munkássága szellemileg és fogalmilag is az egykori Jugoszlávia soknemzetiségű és feminista avantgárdjában gyökerezik, Újvidék többnyelvű, többnyire szerb és magyar viszonyai alakították Ladik Katalin nyelv- és költészetszemléletét. Művészetével a hagyományos nemi szerepeket vitatja, testét és hangját eszközként és médiumként használja, így lett az 1960-as években az újvidéki irodalmi és művészeti avantgárd kulcsfigurája.

Mint írják, Ladik Katalin számára a test a költészet eredete, ez az önkifejezésének tere és helye, amelyet happeningekkel, rituálékkal és fotóperformanszokkal fedez fel. Művészi munkásságának középpontjában a nyelv áll, sokrétű költészetszemlélete könyvei lapjain, kottákban, konkrét verseken és vizuális kollázsokon egyaránt testet ölthet.

A hang lesz a vezérmotívuma a Haus der Kunst programjának is: a három kiállítótér Ladik Katalin vizuális és fonikus költészetére épül, így az Ooooooooo-pus olyan kiállítás lesz, amelyet legalább annyira kell hallani, mint látni.

A Haus der Kunst kiállítására egyébként Ladik Katalin két új alkotással is készült, egy hangzó szobrászati partitúrával és egy installációval. Az első teremben elhelyezett varrógéptől pedig piros cérna vezet a teljes kiállításon át egészen a harmadik terem Kövess engem a mitológiába (2017) című szobráig.

Ladik Katalin alkotásai jelenleg a Robert Capa Központ Szabadság, egyenlőség, lányszövetség, érzékiség – Perspektívák a női tapasztalatokról című kiállításán is láthatók, júniusban pedig az acb Galéria Ladik Katalin korai műveinek kiállításával lesz jelen az Art Basel Features szekciójában – áll a közleményben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.