Rekedt mágia (Ladik Katalin: Élhetek az arcodon?)

  • Radics Viktória
  • 2007. május 31.

Könyv

Kirekedt, bent rekedt, berekesztetett, kirekesztették. Megrekedt. Ladik Katalin 1992-ben települt át Újvidékről Budapestre, és - sorstársaihoz hasonlóan -, elvesztette azt a szellemi közeget, amely élet/művészetének a levegőt jelentette.

Kirekedt, bent rekedt, berekesztetett, kirekesztették. Megrekedt. Ladik Katalin 1992-ben települt át Újvidékről Budapestre, és - sorstársaihoz hasonlóan -, elvesztette azt a szellemi közeget, amely élet/művészetének a levegőt jelentette. Jugoszláviában néhány évtizedig létezett olyan multikultúra, melynek keretei között lehetett kísérletezni, mást, újat akarni. Az egypártrendszerből sárkányfejeket növesztő nacionálszocializmus ezt a zabláját rázó szellemet megölte. A jugoszláviai író és művész emigránsok ma a világ minden táján ténferegnek. A vajdasági magyar értelmiségieknek, akik csak ide, a szomszédba költöztek, monokulturális közegbe kellett beilleszkedniük - sokunk számára ez lehetetlen. Hiába azonos az anyanyelvünk, a magyarországi kultúrának sajnos van bizonyos előíró jellege és zárkózott, barátságtalan, xenofób vonása, ami frusztrál, és elvágja a kreatív vénát.

Ladik Katalin pályája 1962-ben indult Újvidéken, ahol az avantgárdnak volt fóruma, recepciója, voltak művelői és kutatói, és volt szellemi izgalma is, ellenfeleivel pedig vidáman lehetett harcolni. Ladik Kati belevetette magát az experimentalizmusba, a hangköltészet, a performansz, a testművészet érdekelte, versei fonikus előadásával remekelt, multi és poli volt ő minden tekintetben, lázadó művészalkat, aki a testével, a hangjával, a szellemével játszva szétrepesztette a szimbolikus rendet. A nőiségét is játékba vitte, a női erotika az ő tollán, előadásában, hangján olyan fájdalmas-szabadon - mindazonáltal transzponáltan - szólalt meg, mint ebben a prűd és férfikultúrában, "a szatyros emberek országában" még soha.

Az évtizedek során Ladik Katalin sajátságos androgin magánmitológiát teremtett, metaforái, például a "kis piros buldózerek", a "parázna söprű", máig elevenek. Merített az archaikus mitológiákból, a népköltészetből, a mágiából; a különféle izmusok eljárásainak ihletésére pedig sajátos stílust alakított ki, melyben az abszurd, a groteszk és a szürreál a nonszenszig feszíti a húrt, vagy merészen szinkretikus spiritualizmusba hajlik át.

Az ő interdiszciplináris akcióművészetének itt, Magyarországon csupán a posztavantgárd szubkultúrában van helye, hisz itt az avantgárd mindig is zárvány volt, ellentétben a vajdasági magyar irodalommal, művészettel, mely befogadta az avantgárdot, a klasszikusat is, meg a neót is, és ez megtermékenyítette a szövegirodalmat (lásd Tolnai Ottó életművét). Ladik női művészetének, mely Újvidéken a hatvanas években irult-virult, Magyarországon szintúgy nincs otthona, hisz a nőirodalom itt még ma is gúny és élcelődés tárgya, a nőből beszélő Erószról pedig még a népmesék is többet tudnak, mint a mai magyar elit irodalom.

Ladik Katalin életműve és testművészete idegen test Budapesten. Most itt van ez a "regényes élettörténet", számos szöveg- és képdokumentummal, a végén bibliográfiával, diszkográfiával stb., meg lehet nézni, vesztett-e valamit a jelenkori magyar irodalom Ladik, egyáltalán az experimentalizmus kirekesztésével és az alkotói szabadság megregulázásával, a női írás elfojtásával, meg azzal, hogy az egykori Új Symposion és a párizsi Magyar Műhely szellemiségét nem fogadta be. Hány jobb sorsra érdemes művész öregedett meg itt úgy, hogy Ladik Katalin egyik alteregójával együtt elmondhatja: "Semmi. Semmi. Érti? Nincs semmi! Elsilányult az életem, eltompultam, elbutultam, hát nem érti, hogy nincs semmi?!... Semmi." Azonban a régi lázadó lány, aki felborogatta az esztétikai kánont, és bátran kiengedte a színpadon a mélységből jövő őshangokat, ellentmond: "Mégis: mielőtt végleg elmennék, szeretnék néhányszor, úgy istenigazából NEMET mondani!"

Ladik Katalin regényes élettörténete természetesen mind formáját, mind tartalmát tekintve szabálytalan. Három alteregója, a budapesti Szerkesztőnő meg az újvidéki Művésznő és Üvegezőnő kavarognak benne, és hajmeresztő szürreális kalandokon mennek keresztül. Ladik Katalin ezzel azt szeretné elmondani, ami minden lexikoncikkből, emlékezésből, portréból, életrajzból úgyis kimarad; azt, ahogy valójában megélte az életét - hát szürreálisnak élte meg, dadának élte meg, nonszensznek és abszurdnak, és spiritusszal próbált lelket lehelni belé. A mű realista kerete - vagyis az elején és a végén közölt naplók - még jobban kiemeli a stilizált, helyenként mellbevágón őszinte élettörténet benső igazságát. Ladik képtelen előírásosan elrendezett, elidegenített szövegművet letenni az asztalra, hisz élete tétje a kétdimenziós műalkotás szubverzív átformálása, hogy a személye és a teste legyen a mű hangszere. Eközben néma mélytudati sávokat, elhallgatott testi reáliákat és mágiát fedez fel, a női létnek oly fájdalmas, lefojtott archaikumát ereszti szélnek magából, ami hat arra, aki engedi. "Gyere velem a mitológiába, / ahol minden eddigi munkám kárbavész, / mert nem akarok műtárgy lenni."

Nyitott Könyvműhely, 2007, 223 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.

Nem volt mit tenni

A rendőrség profi módon biztosította az idei Pride-ot és nem is bírságolja meg a résztvevőket: vagyis az egyetlen normális lehetőséget választotta, miután a népakarat lenyomta a Fidesz akaratát. Az állománynak nagyon nem tetszik, hogy a politika a saját céljaira akarja felhasználni őket.