Rekedt mágia (Ladik Katalin: Élhetek az arcodon?)

  • Radics Viktória
  • 2007. május 31.

Könyv

Kirekedt, bent rekedt, berekesztetett, kirekesztették. Megrekedt. Ladik Katalin 1992-ben települt át Újvidékről Budapestre, és - sorstársaihoz hasonlóan -, elvesztette azt a szellemi közeget, amely élet/művészetének a levegőt jelentette.

Kirekedt, bent rekedt, berekesztetett, kirekesztették. Megrekedt. Ladik Katalin 1992-ben települt át Újvidékről Budapestre, és - sorstársaihoz hasonlóan -, elvesztette azt a szellemi közeget, amely élet/művészetének a levegőt jelentette. Jugoszláviában néhány évtizedig létezett olyan multikultúra, melynek keretei között lehetett kísérletezni, mást, újat akarni. Az egypártrendszerből sárkányfejeket növesztő nacionálszocializmus ezt a zabláját rázó szellemet megölte. A jugoszláviai író és művész emigránsok ma a világ minden táján ténferegnek. A vajdasági magyar értelmiségieknek, akik csak ide, a szomszédba költöztek, monokulturális közegbe kellett beilleszkedniük - sokunk számára ez lehetetlen. Hiába azonos az anyanyelvünk, a magyarországi kultúrának sajnos van bizonyos előíró jellege és zárkózott, barátságtalan, xenofób vonása, ami frusztrál, és elvágja a kreatív vénát.

Ladik Katalin pályája 1962-ben indult Újvidéken, ahol az avantgárdnak volt fóruma, recepciója, voltak művelői és kutatói, és volt szellemi izgalma is, ellenfeleivel pedig vidáman lehetett harcolni. Ladik Kati belevetette magát az experimentalizmusba, a hangköltészet, a performansz, a testművészet érdekelte, versei fonikus előadásával remekelt, multi és poli volt ő minden tekintetben, lázadó művészalkat, aki a testével, a hangjával, a szellemével játszva szétrepesztette a szimbolikus rendet. A nőiségét is játékba vitte, a női erotika az ő tollán, előadásában, hangján olyan fájdalmas-szabadon - mindazonáltal transzponáltan - szólalt meg, mint ebben a prűd és férfikultúrában, "a szatyros emberek országában" még soha.

Az évtizedek során Ladik Katalin sajátságos androgin magánmitológiát teremtett, metaforái, például a "kis piros buldózerek", a "parázna söprű", máig elevenek. Merített az archaikus mitológiákból, a népköltészetből, a mágiából; a különféle izmusok eljárásainak ihletésére pedig sajátos stílust alakított ki, melyben az abszurd, a groteszk és a szürreál a nonszenszig feszíti a húrt, vagy merészen szinkretikus spiritualizmusba hajlik át.

Az ő interdiszciplináris akcióművészetének itt, Magyarországon csupán a posztavantgárd szubkultúrában van helye, hisz itt az avantgárd mindig is zárvány volt, ellentétben a vajdasági magyar irodalommal, művészettel, mely befogadta az avantgárdot, a klasszikusat is, meg a neót is, és ez megtermékenyítette a szövegirodalmat (lásd Tolnai Ottó életművét). Ladik női művészetének, mely Újvidéken a hatvanas években irult-virult, Magyarországon szintúgy nincs otthona, hisz a nőirodalom itt még ma is gúny és élcelődés tárgya, a nőből beszélő Erószról pedig még a népmesék is többet tudnak, mint a mai magyar elit irodalom.

Ladik Katalin életműve és testművészete idegen test Budapesten. Most itt van ez a "regényes élettörténet", számos szöveg- és képdokumentummal, a végén bibliográfiával, diszkográfiával stb., meg lehet nézni, vesztett-e valamit a jelenkori magyar irodalom Ladik, egyáltalán az experimentalizmus kirekesztésével és az alkotói szabadság megregulázásával, a női írás elfojtásával, meg azzal, hogy az egykori Új Symposion és a párizsi Magyar Műhely szellemiségét nem fogadta be. Hány jobb sorsra érdemes művész öregedett meg itt úgy, hogy Ladik Katalin egyik alteregójával együtt elmondhatja: "Semmi. Semmi. Érti? Nincs semmi! Elsilányult az életem, eltompultam, elbutultam, hát nem érti, hogy nincs semmi?!... Semmi." Azonban a régi lázadó lány, aki felborogatta az esztétikai kánont, és bátran kiengedte a színpadon a mélységből jövő őshangokat, ellentmond: "Mégis: mielőtt végleg elmennék, szeretnék néhányszor, úgy istenigazából NEMET mondani!"

Ladik Katalin regényes élettörténete természetesen mind formáját, mind tartalmát tekintve szabálytalan. Három alteregója, a budapesti Szerkesztőnő meg az újvidéki Művésznő és Üvegezőnő kavarognak benne, és hajmeresztő szürreális kalandokon mennek keresztül. Ladik Katalin ezzel azt szeretné elmondani, ami minden lexikoncikkből, emlékezésből, portréból, életrajzból úgyis kimarad; azt, ahogy valójában megélte az életét - hát szürreálisnak élte meg, dadának élte meg, nonszensznek és abszurdnak, és spiritusszal próbált lelket lehelni belé. A mű realista kerete - vagyis az elején és a végén közölt naplók - még jobban kiemeli a stilizált, helyenként mellbevágón őszinte élettörténet benső igazságát. Ladik képtelen előírásosan elrendezett, elidegenített szövegművet letenni az asztalra, hisz élete tétje a kétdimenziós műalkotás szubverzív átformálása, hogy a személye és a teste legyen a mű hangszere. Eközben néma mélytudati sávokat, elhallgatott testi reáliákat és mágiát fedez fel, a női létnek oly fájdalmas, lefojtott archaikumát ereszti szélnek magából, ami hat arra, aki engedi. "Gyere velem a mitológiába, / ahol minden eddigi munkám kárbavész, / mert nem akarok műtárgy lenni."

Nyitott Könyvműhely, 2007, 223 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.