Könyv

Lehetnék bárki – Kortárs és kortalan versek

  • Karafiáth Metta
  • 2020. augusztus 9.

Sorköz

Monumentális vállalkozás: 110 magyar költő 160 verse nyolc különféle tematikára bontva mutatja meg, hogyan éli meg húszas éveit a kortárs vagy éppen a klasszikus szerző.

Értjük a koncepciót, mégis: a kötet egyharmadát adó klasszikusok (Petőfi, Vörösmarty vagy a 20. és 21. századi nagyok) egy-egy beválogatott „kortalan” alkotása már-már bántóan ugrik ki a versfolyamból, és olykor kimondottan avíttas­nak, modorosnak tetszik a valóban kortársak mellett. Ugyanezen pillanatban azonban elkezd működni az olvasóba már diákkorban belénevelt, kritikátlan tisztelet: ki vagyok én, hogy lepontozzam Berzsenyit? Csakhogy míg a kanonizált szerzőtől beemelt gyengébb daraboknál ez a megbocsátóbb attitűd lép mechanikusan életbe, addig a kortársakkal szemben könyörtelen és megugorhatatlan elvárás támasztódik. És persze, igazságtalan az összevetés, de megúszhatatlan. Egy mai húszéves egészen más fejlődési fázisban van mind pszichológiailag, mind társadalmi szempontból, mint aki 50–100 éve élt. A „nagy elődök” a húszas éveikben a mai negyvenesekhez álltak mentálisan és státuszban is közelebb, ez szépen kirajzolódik az antológiából is, hol­ott érezhető az a szándék, hogy tőlük is valami modernebb hangvételű írás szerepeljen. Így minden igyekezet dacára a kötet erősségét a friss hangú, őszinte kortárs versek adják. A könyv nem titkolt célja, hogy közelebb hozza a lírát a kamaszokhoz, a frissen érettségizettekhez, vagy éppen a felnőtt éle­tük „beindulása” előtt állókhoz. És igen, ezt leginkább a popos vagy éppen slames, a mostani létélményt mai nyelven megmutató költeményeken keresztül teheti meg. (Innen nézve maga a cím – idézet Veszprémi Szilveszter verséből – megtévesztő: mintha arra az álnaiv gondolatra hajazna, hogy a korosztály tiszta szívvel, paramentesen éli meg a kamasz- és a fiatal felnőttkor közötti átmenetet. Lol.)

Mégis, a kötetnek számos erőssége van. Az urbánus létélmény megjelenítése („a körút ma olyan egyenes / most se fogok összefutni magammal” – Bozsik Balázs: Melyikünk reggele), vagy a kamaszkorból felnőttkorba lépés traumái („Játszani próbál négy-öt húszéves / kamasz, de nem emlékszik hogyan kell” – Purosz Leonidasz: Játék), vagy épp a gyerekkor korán elkezdett mitizálása („él bennem egy hatéves, aki azóta is rágja a körmöm” – Rékai Anett: Örökgyerek).

A vallás, mítosz, transzcendencia és halál témakörét körbejáró blokk különösen izgalmas: itt hozható a legerősebb közös platformra a kortárs-nem kortárs alkotók sora. Az egyetemesség hidat képez: „de Isten nem hall, nincs, vagy félrenéz. / Én milliárd apró darabra török, egyben maradni, élni túl nehéz.” (Bék Timur: Napszonett) Érdekes módon nem a szerelem, nem a magány, hanem ez az a témakör, mely mintha a legtöbbet segítene az olvasónak ebben a folyamban elhelyezni magát, hiszen a versek egyetemessége századoktól és fizikai körülményektől független univerzális létkérdéseket feszeget.

Pedagógiai szempontból nagyon érdekes antológia a Lehetnék bárki. Egy nyitott magyartanárnak sokat segíthet kortársakkal megtámasztani a „száraz” tananyagba foglaltakat, megmutatni a közös emberi állandókat és érzeteket, amelyek minden korok emberét (és művészetét) összekötik. Modellezve, hogy a kifejezés módja változik csupán, hiszen „Megtartanak a könyvek is, mint az orvosok, / minden életképtelen sort.” (Ferentz Anna-Kata: Zörej)

Szerkesztette: Péczely Dóra. Tilos az Á Könyvek, 2020, 290 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.