Könyv

Lehetnék bárki – Kortárs és kortalan versek

  • Karafiáth Metta
  • 2020. augusztus 9.

Sorköz

Monumentális vállalkozás: 110 magyar költő 160 verse nyolc különféle tematikára bontva mutatja meg, hogyan éli meg húszas éveit a kortárs vagy éppen a klasszikus szerző.

Értjük a koncepciót, mégis: a kötet egyharmadát adó klasszikusok (Petőfi, Vörösmarty vagy a 20. és 21. századi nagyok) egy-egy beválogatott „kortalan” alkotása már-már bántóan ugrik ki a versfolyamból, és olykor kimondottan avíttas­nak, modorosnak tetszik a valóban kortársak mellett. Ugyanezen pillanatban azonban elkezd működni az olvasóba már diákkorban belénevelt, kritikátlan tisztelet: ki vagyok én, hogy lepontozzam Berzsenyit? Csakhogy míg a kanonizált szerzőtől beemelt gyengébb daraboknál ez a megbocsátóbb attitűd lép mechanikusan életbe, addig a kortársakkal szemben könyörtelen és megugorhatatlan elvárás támasztódik. És persze, igazságtalan az összevetés, de megúszhatatlan. Egy mai húszéves egészen más fejlődési fázisban van mind pszichológiailag, mind társadalmi szempontból, mint aki 50–100 éve élt. A „nagy elődök” a húszas éveikben a mai negyvenesekhez álltak mentálisan és státuszban is közelebb, ez szépen kirajzolódik az antológiából is, hol­ott érezhető az a szándék, hogy tőlük is valami modernebb hangvételű írás szerepeljen. Így minden igyekezet dacára a kötet erősségét a friss hangú, őszinte kortárs versek adják. A könyv nem titkolt célja, hogy közelebb hozza a lírát a kamaszokhoz, a frissen érettségizettekhez, vagy éppen a felnőtt éle­tük „beindulása” előtt állókhoz. És igen, ezt leginkább a popos vagy éppen slames, a mostani létélményt mai nyelven megmutató költeményeken keresztül teheti meg. (Innen nézve maga a cím – idézet Veszprémi Szilveszter verséből – megtévesztő: mintha arra az álnaiv gondolatra hajazna, hogy a korosztály tiszta szívvel, paramentesen éli meg a kamasz- és a fiatal felnőttkor közötti átmenetet. Lol.)

Mégis, a kötetnek számos erőssége van. Az urbánus létélmény megjelenítése („a körút ma olyan egyenes / most se fogok összefutni magammal” – Bozsik Balázs: Melyikünk reggele), vagy a kamaszkorból felnőttkorba lépés traumái („Játszani próbál négy-öt húszéves / kamasz, de nem emlékszik hogyan kell” – Purosz Leonidasz: Játék), vagy épp a gyerekkor korán elkezdett mitizálása („él bennem egy hatéves, aki azóta is rágja a körmöm” – Rékai Anett: Örökgyerek).

A vallás, mítosz, transzcendencia és halál témakörét körbejáró blokk különösen izgalmas: itt hozható a legerősebb közös platformra a kortárs-nem kortárs alkotók sora. Az egyetemesség hidat képez: „de Isten nem hall, nincs, vagy félrenéz. / Én milliárd apró darabra török, egyben maradni, élni túl nehéz.” (Bék Timur: Napszonett) Érdekes módon nem a szerelem, nem a magány, hanem ez az a témakör, mely mintha a legtöbbet segítene az olvasónak ebben a folyamban elhelyezni magát, hiszen a versek egyetemessége századoktól és fizikai körülményektől független univerzális létkérdéseket feszeget.

Pedagógiai szempontból nagyon érdekes antológia a Lehetnék bárki. Egy nyitott magyartanárnak sokat segíthet kortársakkal megtámasztani a „száraz” tananyagba foglaltakat, megmutatni a közös emberi állandókat és érzeteket, amelyek minden korok emberét (és művészetét) összekötik. Modellezve, hogy a kifejezés módja változik csupán, hiszen „Megtartanak a könyvek is, mint az orvosok, / minden életképtelen sort.” (Ferentz Anna-Kata: Zörej)

Szerkesztette: Péczely Dóra. Tilos az Á Könyvek, 2020, 290 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.