Lovasi, a nagy mesemondó

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 22.

Sorköz

A Kiscsillag új lemezének deluxe változata nem bónuszdalokat jelent.

Kiadója „egészen egyedülállónak” nevezi azt a könyvet, amit a Kiscsillag tavasszal megjelent Tompa kések című albuma bővített kiadásának is mondhatnánk, mivel a szokásostól eltérően itt nem dalokban jelenik meg az extra tartalom.

„Nem melléklete, nem is díszesen »lábjegyzete« az idei Kiscsillag-albumnak, hanem egy olyan, sok fantáziával és nagy műgonddal összeállított párhuzamos kiadvány, amivel együtt válik igazán teljessé a Tompa kések nagylemez világa” – írják a könyv beharangozójában, hozzátéve, hogy mindez Lovasi András és az album dizájnját jegyző Vetlényi Zsolt festőművész-grafikus közös munkája. Az utóbbi rajzaival, festményeivel, Lovasi András pedig meséjével egészíti ki a lemezen hallhatókat, amely szándékuk szerint keretbe foglalja az új Kiscsillag-albumot.

„Valamikor a kilencvenes évek elején egy költő irigykedve hasonlította össze az általunk eladott lemezek (kazetták, bakelitek, cédék) több tízezres példányszámait egy sikeres verseskötet eladott darabszámával. Most, hogy mi zenészek is közelítünk ezekhez a számokhoz, ideje volt, hogy olyan kiállítása is legyen egy albumunknak, amit akár órákig lehet forgatni, mint egy jó verseskötetet. Ehhez az elképzeléshez szegődött társul Vetlényi Zsolt” – mondta Lovasi András, akinek királylányos meséje Földes Eszter előadásában hallható is az új kiadványban, amit 250 dedikált példányban adtak ki.

Borítókép: Németh Dániel

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.