Lemez

Aki elfogult Lovasiék iránt, ezt is szeretni fogja

Kiscsillag: Tompa kések

Zene

Lovasi András hobbiprojektnek indult zenekara elég nagy ívet járt be az elmúlt 15 évben. Eleinte nagyrészt vicces, tét nélküli, ikergitározásra épülő dalokat írtak, ez a koncepció a 2011-es Néniket a bácsiknak albumon csúcsosodott ki.

Lovasi András hobbiprojektnek indult zenekara elég nagy ívet járt be az elmúlt 15 évben. Eleinte nagyrészt vicces, tét nélküli, ikergitározásra épülő dalokat írtak, ez a koncepció a 2011-es Néniket a bácsiknak albumon csúcsosodott ki. Majd jött egy érezhető megcsömörlés, és a 2014-es Szeles éles váltással már jóval mélyebb lemez lett. Ezt az irányt vitte tovább a három éve megjelent Semmi konferencia, és a Tompa késekről is az a hallgató első benyomása, hogy sokkal inkább mondanivalót szeretne közvetíteni, mint popzenei keretek között szórakoztatni.

false

 

Fotó: Megadó Kiadó

 

A vezérfonalat ezúttal a különféle párkapcsolati válságok és egzisztenciális szorongások adják, Lovasitól szokatlan módon, hiszen bevallása szerint sem szokott annyit foglalkozni ezzel a témával. Most viszont az egész koncepciót erre fűzte fel, közéleti kikacsintás is csak néhány van a lemezen. A produceri teendőket Lázár Domokos, az Esti Kornél gitáros-dalszerzője látta el, aki gyökeresen átformálta az egészet: a hangszerelés mellett abba is beleszólt, mi kerüljön a lemezre és mi maradjon inkább le.

A Tompa kések érett anyag, művészileg magasabb polcon van, mint sok zenekar teljes életműve. Ezzel együtt nem érzem azt, hogy a törzsrajongókon kívül szélesebb réteget is meg tud szólítani. Aki eleve elfogult Lovasiék iránt, ezt is szeretni fogja, de ami engem illet, három-négy számnál – amilyen a tényleg erősre sikerült címadó dal, a legvégére hidden trackként becsempészett Ugatós vagy a Paranoiám – többet aligha fogok rendszeresen hallgatni róla.

Megadó Kiadó, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.