rés a présen

„Mint egy naiv külföldi”  

Maros András író

  • rés a présen
  • 2021. január 13.

Sorköz

Mi közünk van Dániához?

rés a présen: Legutóbbi köteted, a Két-három dán dánokról szól, de Magyarországon játszódik. Mi közünk van nekünk, neked a dánokhoz?

Maros András: A budapesti éjszakában, romkocsmákban, majd Zalában kalandoznak a szereplők, de a történet során otthonukban, Dániában is találkozhatunk velük. Egyszer Szálinger Balázs költő barátom úgy vezetett körbe Zalában, mint a könyvben az idegenvezető a dánokat, és a környék szépsége is legalább annyira lenyűgözött, mint a regénybeli Sørent. Sok helyen jártam már a világon, de ott és akkor úgy csodálkoztam rá a kora őszi, narancssárga fényben szikrázó vidékre, mint egy naiv külföldi turista, aki véletlenül tévedt oda. Innen jött az ötlet. Arra gondoltam, szívesen „hoznék ide” egy külföldi baráti társaságot, akik túl azon, hogy felfedezik a mesés környéket, magukról, egymásról és a barátságukról is tanulnak valamit. Miért pont dánok? Egyrészt van egyfajta skandinávmániám – Koppenhágát már akkor imádtam, amikor még nem is jártam ott –, másrészt épp akkor nyertem el egy egy hónapos dániai ösztöndíjat, amikor az ötlet foglalkoztatni kezdett. Szóval adta magát a dolog.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."