Könyv

J. S. Margot: Mazel tov

Sorköz

Vannak helyzetek, amikor a kíváncsiság mindent elsöprő erővel kerekedik felül az illemen.

Margot élete tele van ilyen pillanatokkal, főként azután, hogy az egyetemi hirdetőtábla álláshirdetései között rábukkan a Schneider család telefonszámára. A regény egy modern ortodox zsidó család és a négy gyereküket korrepetáló, liberális szemléletű lány hol mulatságos, hol megindító történetét mutatja be. Nem véletlen a főhős és a szerző névegyezése, az érezhetően önéletrajzi elemekkel átszőtt történet egy Antwerpen zsidó negyedéből induló, több évtizedes barátságot mesél el.

A gyémántkereskedő otthonában az anya mindig szótlan, az apa fárasztó zsidó vicceket mesél, a gyerekek kínosan pedánsak, és egy kívülállónak érthetetlen szabályok határozzák meg a mindennapokat. Ide toppan be Margot miniszoknyában és magas sarkúban, és számtalan provokatív kérdéssel, amelyekkel egy rendkívül zárt, ám annál izgalmasabb világban igyekszik eligazodni. A zsidó identitás, a feltétel nélküli hit, a kirekesztett lét és az önként vállalt, tudatos elkülönülés kérdésein rágódva az elbeszélő – majd óhatatlanul az olvasó is – saját értékrendjének boncolgatására kényszerül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.