„Na, jó, majd csukd be magad után” – Kárpáti Péter könyvbemutatóján jártunk

Sorköz

Mintha egy baráti beszélgetésre érkeztem volna, olyan volt a hangulat – írja a kötet bemutatójáról, a Trafóból vendégszerzőnk, Zeck Julianna.

A baráti hangulat később sem tűnt el, csak sokkal sűrűbb lett a levegő, ahogy a teret betöltötték a szavak, a gondolatok, a burjánzó humor, és a szövegből áradó intenzív érzések: a Selinunte kiadó gondozásában frissen megjelent, Térkép a túlvilágról című kötet rendhagyó könyvbemutatóján jártunk. 

Kárpáti Péter regényét és válogatott színdarabjait tartalmazza a kötet, melynek borítóképét Veronika Keresztesová tervezte. Az est házigazdái a Selinunte kiadótól, Sándor L. István és Szűcs Mónika voltak, akik az esemény elején meséltek a kiadóról, vállalásaikról, és azt is megtudtuk, hogy Kárpáti Péter tizenhat éven át írta ezt a furcsa, naplóból, esszéből, regényből és színdarabból szerkesztett szövegét.

A tér közepén egy szék, rajta egy furulya, amelyet később maga a szerző szólaltatott meg, jelezvén a jelenetváltásokat. Kárpáti Péter kezdte a felolvasást, amely azonnal egyedi ízt adott az estének, és bevallom, az ő felolvasásai voltak számomra az est legizgalmasabb pillanatai. Bíró Mórról hallunk sokat a továbbiakban, aki a szerző dédapja volt, és aki csodával határos módon, csendőrökkel a nyomában mégis kijutott Szeged városából. Hogyan volt ez lehetséges? Ez a fojtogató kérdés tér vissza többször is a regény folyamán, egyre humorosabb formában.

 
Kárpáti Péter
Fotó: Trafó
 

„Leraboltam a készletet, felhabzsoltam, ez volt az aranykor. Harminchéttől negyvenhárom éves koromig írtam ezeket a Bíró Móric dédapámat helyettesítő, eláruló, szembe köpő darabokat.”

Ezek a darabok a Tótferi, a Pájinkás János, a Negyedik kapu és A szerelem megszállott rabja, avagy mit tett Umáma Átikával? Aztán megtudjuk, hogyan várta Kárpáti Péter, hogy nagy lendülettel belekezdjen az új darabok írásába, melyekhez ott várták a szobában felhalmozva a város könyvtáraiból összelopott mesegyűjtemények kijegyzetelve, hogy aztán tizenhat évig ne nyúljon hozzájuk senki. „Tizenhat évnyi por, szemét, geci, könny és egyéb váladék száradt rá azokra a papírsalátákra” – írja a szerző.

A második részben kiderül, mitől és mikor siklott félre az író élete, vagy legalábbis ízelítőt kapunk belőle, és nagyon sokat nevetünk. Egészen pontosan 2004. május 15-én, amikor is fogócskázás közben „…zuhanás, reccsenés. El tudod képzelni, hogy fityeg a kezed, és nincs benne csont?” Aztán jön a következő szerencsétlenség, egy biciklis baleset egy évvel később, 2005. július 6-án. „Egy évvel később beszakadt a dobhártyám, és vérben fürödtek a szemeim, kiugrott a kulcscsontom (azóta is kint van), bal oldalon összetört az összes bordám, majd a jobb oldalon, majd széttört a csípőm, elhalt a farcsontom, és még mindig nem jöttem rá, hogy Bíró Mór dédapám hogyan szökött ki a városból, de maradjunk a vértócsánál…”

A következő nagy kérdés, ami felmerül, hogy hogyan került Jászai Mari fejére a szegedi főrabbi posztósapkája. Végül ezt is megtudjuk, és azt is, hogyan szökött meg Bíró Mór a városból. A prózai szövegeket sok-sok párbeszédes rész szakítja meg, melyeket Tóth Ildikó, Hevesi László, Jenővári Miklós és Kárpáti Péter olvasnak fel. Az egyik legizgalmasabb jelenet Lőw rabbi és Jászai Mari incselkedő párbeszéde. Közben csodákat tudunk meg pókokról, növényekről, tizenhatféle mágnesről, Szömzikről, és végül megjelenik a dédpapa is. A megoldás, hogy Jászai menekíti ki Bíró Mórt a városból, a posztósapkát pedig Lőwné ajánlja föl a művésznőnek.

Ahogy az est végéhez érünk, egy kivetített százhúsz éves képet nézünk, amit a szerző a Vasárnapi Újságból vágott ki, és a dédapja látható rajta egy automobilon ülve. Akkor hirtelen felfogom, hogy ez valóság. Valaki, aki létezett valamikor, most megelevenedik ebben a fantáziavilágnak ható, csodákkal és mesei elemekkel tűzdelt, szövevényes szövegben, amiben az önvallomásos részek véres valósága ellenére, vagy inkább azzal együtt, minden kap egy huncut ragyogást, kacsintást, „titkos” mosolyt és elevenséget.

„Na, jó, majd csukd be magad után”

– mondja Kárpáti Péter, és kisiet a takarásba.

 
Kárpáti Péter: Térkép a túlvilágról
 

 Kárpáti Péterrel készült korábbi interjúnk:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.