Putyin meghalt, Oroszország összezsugorodott

  • L. T.
  • 2019. november 6.

Sorköz

Egy posztapokaliptikus könyv lehet Moszkva egyik legkelendőbb kulturális exportcikke.

Van egy orosz szerző, aki csak úgy járul hozzá művei külföldi kiadásához, ha nevét – fittyet hányva például a magyar helyesírásra – angolosan tüntetik fel. Így lesz nálunk Dmitríj Gluhovszkíjból Dmitry Glukhovsky, ami viszont már nem is név, inkább márkanév, védjegy, brand, amit akartok.

Mindezt idehaza nemcsak a magyar olvasók tudják, de a számítógépes játékok megszállottjai is; a szerző legnagyobb sikerét, a posztapokaliptikus Metró 2033–at ugyanis megjelenése után számítógépes játékban is „kiadták”. Sőt a könyv világsikeréhez olyannyira hozzájárult a szoftveres változat, hogy a folytatások (Metró 2034; Metró 2035) már párhuzamosan készültek az író közreműködésével.

false

A véget nem érő metrózás közben Gluhovszkíj műfajt váltott, a Szürkület című művében még csak közeleg a világvége, majd megérkezett napjaink Oroszországába, csakhogy ezen a pályán még mindig Viktor Pelevin és Vlagyimir Szorokin tekinthető nemzetközi sztárnak.

És úgy tűnik, hogy szerzőnk, az amúgy teljességgel vállalható Orosz népellenes mesék elbeszélései és a Text című regény után, talán nem akarta, hogy azt mondják rá: „Pelevin farmerdzsekijéből bújt elő”. Így hát visszatért a jól bevált posztapokalipszishez, legújabb művének a címe is az, hogy Poszt, és ebben ismét

lebilincselően tálalja a pusztulást.

A közeljövőben játszódó regénynek is – miként a Metró 2033-nak – egy lázadó fiatalember főhőse. De Jegor a gitárjával nemcsak a nevelőapja ellen lázad a Moszkóviának nevezett maradék-Oroszország keleti határán. A családfő a parancsnoka annak a helyőrségnek, az úgynevezett posztnak, ami a Volga „határfolyó” egyetlen épen maradt hídjának szavatolja a biztonságát. Kell is, mivel a Volga nemcsak határ-, de halálfolyónak is nevezhető: vize mérgező, hajók sem járhatnak rajta. De a hídon sincs forgalom, a poszton élők még azt sem tudják, hogy mi van a túlparton. Naná, hogy a főhős oda szeretne eljutni.

false

A Posztot a Helikon adta ki M. Nagy Miklós fordításában, és ahhoz képest, hogy a Metró 2033-ban a föld alá kényszerültek a moszkvaiak egy atomtámadás után, ebben új világvégében valamivel optimistább a képlet.

De csak ahhoz képest. Egy kiadós polgárháborút követően a lakosság mindenféle védművekben húzza meg magát a sugárfertőzéstől rettegve, és így tovább. Egyértelmű, hogy a szerző nincs nagy véleménnyel az orosz jövőt illetően, de úgy tűnik, ezt egyelőre nemhogy elnézik neki, de még büszkék is rá. Mi több, a főnök is szívesen látta volna vendégül.

Legalábbis arra következtethetünk abból, amit az író hét éve mondott a Magyar Narancsnak, miszerint kétszer is hazudnia kellett, amikor Putyin meghívta a Kremlbe, míg harmadjára képes volt határozott nemet mondani. De hozzátette azt is: „Putyin mostanában többször is vegyült az írókkal. Játssza a jó királyt. Mint aki azt mondaná; jöjjenek csak a szerző urak, na, mi bántja a szerző urakat? Tessék csak nyugodtan kritizálni! Persze senki sem meri kritizálni a szerző urak közül”. Gluhovszkíj új könyvében úgy kritizálja az orosz elnököt, hogy előtte eltemette.

Putyin, a jó király - Dmitrij Gluhovszkij író

Az író, aki nem fogadta el az orosz elnök meghívását. Az író, aki posztapokaliptikus regényeivel a Sztrugackij testvérek és a moszkvai metró nagyságának adózva csinált divatot. Az író, akinek több százezer példányban kelnek el a regényei. A Metró 2034 és a Szürkület szerzője a ponyvapiactól a politikáig, a százezres példányszámoktól a celebrity életformáig sok mindenről mesélt a Narancsnak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.