"Mária országát nem tudták elorozni Orbán rovarjai" - Nemes Z. Márióé a Hazai Attila-díj

  • KD
  • 2019. május 6.

Sorköz

Megkérdeztük a díjazottat, hogy mit tud ehhez hozzáfűzni, a következő szöveget kaptuk tőle.

2019. április 29-én a fiatalon elhunyt névadó, Hazai Attila 52. születésnapjának előestéjén adták át a Nyitott Műhelyben az idei Hazai Attila-díjat. Az idei már a negyedik alkalom volt, hogy kiosztották az elismerést, melyet ezt megelőzően Bartók Imre, Tóth Kinga és Orcsik Roland nyert el.

A szakmai zsűri döntése nyomán ebben az évben Nemes Z. Márió vehette át a díjat. (A költővel korábban hosszabban is beszélgettünk többek között a posztmagyarságról, a hungarofuturizmusról és Kerényi Imréről.)

false

 

Fotó: Oláh Gergely Máté

 

A Kortárs Írói Alapítvány Hazai Attila Emlékére 2012 őszén, az író halálának évében jött létre édesanyja, Hazai Éva kezdeményezésére. Az alapítvány célja a hagyaték gondozása mellett, hogy – egy magát megnevezni nem kívánó támogató jóvoltából – évente 1 000 000 forint pénzjutalommal járó elismerésben részesítsen egy pályakezdő vagy középgenerációs írót, aki Hazai Attilához hasonlóan szuverén, újító, kísérletező és kockázatvállaló szerző, jelentős művel hívta fel magára a figyelmet, és akire szintén jellemző a társművészetek iránti nyitottság, fogékonyság.

A díjat kiosztó alapítvány elnöke Garaczi László, a kuratórium tagja az alapító Hazai Éva, továbbá Berta Ádám, Németh Gábor, Sarankó Márta és Szegő János. A döntésben a kuratórium és az általuk felkért zsűri működött közre, melynek tagjai: a legutóbbi díjazott Orcsik Roland, valamint Gaborják Ádám, Nagy Gabriella és Szüts Miklós.

A díjazottat laudáló György Péter úgy fogalmazott: „A világ, amelyre Nemes Z. Márió utal, s amelynek honi ismertetésében tagadhatatlanul nagy, pontosabban úttörő szerepe van, nyersen szólván a biokémiai metamorfózisok végtelen sorának jeleneteit állítja elénk, de ez már nem modern, nem posztmodern, de nem is poszt-társadalom, azaz nincsenek benne etikai és erkölcsi evidenciák, konszenzusok, a transzhumanizmus nem etikai, hanem túlélési kérdés, az emberi lények humanoidok, zombik, ezerféle változatai a testnek, de a modern társadalom már nem létezik többé. […] [Nemes Z. Márió] a Biotrash Manifestóban értekezik a gyilkosság, a szemét, a szar kérdéséről, a pornográfia és a nemzet kérdéséről. Ó, mennyi tabu egyszerre, mennyi egymást erősítő abszurd durvaság, finoman, végtelen eleganciával előadva. Hódolatom.”

Megkérdeztük a díjazottat, hogy mit tud mindehhez hozzáfűzni. A következő szöveget kaptuk tőle:

Regnum Marianum

„A mi jövőnk a hervadás, fogyás, kiégés. Halálraítéltek hosszú sora vagyunk itt a földön s mindenki végig nézi elődei kivégzését.”
Madách Imre

Mars a hungarofuturizmus egyik elsődleges célpontja, hiszen a bolygó természeti adottságai, különösen a vörös vasoxidban gazdag por és homok, már korán élénk érdeklődés tárgyát képezték a forradalmi tanácsban. Kossuth többször is ölre ment a Kun Béla vezette hungarokommunistákkal abban a kérdésben, hogy páncélvonattal próbáljunk-e a bolygó felszínén landolni, vagy a tradicionális, csodaszarvas alakú vezérhajóval, mely már a szíriuszi kalandok során is jó szolgálatokat tett?  Végül a két forradalmi szárny kompromisszumot kötött, és a mozgalom sötét anyagból megformált fekete piramisokkal érkezett meg a bolygóra.

Miért volt ez stratégiailag és ideológiailag is szükséges lépés? Mária népének otthoni elfajzása egyfelől, az imperialista hatalmak acsarkodása másfelől, különösen kényes politikai helyzetet eredmnyezett. Kossuth nem vállalhatta tovább a harcot a rovarszerű szkatofilekkel, akik beszivárogtak sorainkba, hiszen a párt vezérkarát teljesen kicserélték hibridekkel. Orbánban se bízhattunk már, nyelve helyett fekete péniszhez hasonló szájszervek ágaskodtak kifelé a nemzet éjszakájába. Amikor szkatofilek megpuccsolták a forradalmi tanácsot Kossuthot is majdnem megtermékenyítettek, de vezérünknek emberfeletti erővel mégis sikerült kivágnia magát a nyálkás keresztények tömegéből. Szerencsére a szovjet-magyar űrprogram erőforrásai még rendelkezésünkre álltak, és a megmaradt fajtiszta bajtársakkal sikerült beindítani a fekete piramisokat.

Külső űr és belső politika, erre esküszünk, miközben negatív katedrálisként hullunk a forradalom bolygója felé, mely megváltja a magyar DNS-t.

Kalocsa-kráter! Eger-kráter! Kálmán Tódor-kráter!

Elfelejtett testvérek és fosszilis posztmagyarok!

Mindjárt ott vagyunk!

A Földről elüldözhettek minket az imperialista hatalmak, akik már évezredek óta csonkítják népünk testét. De Mária országa nem geográfiai fogalom. Mária országa a faj kódja, melyet űrhajóink programozására használunk. A fekete piramisokat szívünk ősi pátosza hajtja, és ez a biotechnológiai katarzis fogja megtermékenyíteni a marsi sivatagokat is. Mária országát nem tudták elorozni Orbán rovarjai, hiszen a hibridekben elfajzik a tisztán gyöngyöző kód, ezért nem értik a csillagösvényeink mozgását, a csodaszarvas hipersztrádáját. A faj szakított a nemzettel.

Mars a magyar kozmosz része lesz! – kiáltja Kossuth az anyahajó kapitányi hídjáról. Új Budapestet alapítunk az Olympos Monson, mert a régi, bűnös, szajha ölét elözönölte a sötét reakció. Újbudapest gyönyörű zikkuratjaiban felzeng majd a győzelmi ének: Regnum Marianum! Bús huszárok magjából épített óriásbaktérium: Regnum Marianum! Griffmadarak tojáséjszakája: Regnum Marianum! Édesanyám koporsókatedrálisa: Regnum Marianum! Elfelejtett testvérek és fosszilis posztmagyarok!

Mindjárt ott vagyunk!

(A Regnum Marianum eredetileg a szabadkai Symposion folyóiratban jelent meg.)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?