Salgótarján sosem volt még ennyire szép

  • Mayer Kitti
  • 2022. december 15.

Sorköz

Útikalauz jelent meg a nógrádi megyeszékhely szebb napokat látott építészeti csodáiról.

Ha nem látnám, hogy mi van a borítóra írva, még Chicago is eszembe juthatna a magasba törő toronyépületek, a finoman ívelt homlokzatok láttán. Az égbolt halvány kékje előtt a földszínekre hangolt házak különös nyugalmat árasztó kompozíciója rögtön megszólít. A könyv formátuma is barátságos: nem polcról ordító építészeti albummal van dolgunk, ami súlyos megjelenésével követelné meg magának a vizuális kényeztetésre vágyó olvasó figyelmét, épp ellenkezőleg. A Salgótarján modern építészetét bemutató kiadvány – ahogy azt a bevezetőben is olvashatjuk –  útikalauz, s mint ilyen, illik kompaktnak, informatívnak és érdekesnek lennie. Hartmann Gergely könyve mindhárom kitételnek megfelel, hiszen már a témaválasztás maga megállítja az embert: „Ez Salgótarján?” Persze ahhoz, hogy az egykor virágzó észak-magyarországi iparvárosra új perspektívából nézhessünk, nemcsak Hartmann történetmesélési készsége, de Gulyás Attila ragyogó fotói is bőven hozzátesznek.

A november elején megjelent könyv időutazásra csábít – lényegretörően és izgalmasan villantja fel a méltatlanul figyelmen kívül hagyott nógrádi megyeszékhely építészeti örökségét. Valóban praktikusan közelít a városhoz: tényleges sétaútvonalak (három belvárosi és három külső) mentén ismerhetjük meg Salgótarján rejtett kincseit, ami talán még a modernizmus kapcsán fanyalgó szkeptikusok szívét is meglágyítja. A könyv jól adagolja mindazt, ami alapján kedvet érezhetünk magunkban egy rendhagyó túrához: hétköznapi, velünk élő örökség ez, amit érdemes megismernünk. Bár a Salgótarján modern építészete 1945-1990 nem klasszikus zsebkönyv, de praktikus útravaló, ami segít nekünk abban, hogy a rég bezárt Karancs Szállóra, a garzonházak ikertornyaira, a Dornyay Béla Múzeumra értékként tekintsünk, vagy felfedezzük a Camping úti Tóstrand, az egykori KISZ Oktatási Központ vagy az ÉVI-áruház sajátos báját, mielőtt túl késő volna.

Ami a legfontosabb, hogy a könyvet lapozgatva rögtön megjön az étvágyunk, hogy többet akarjunk tudni Salgótarján házairól, mi több, legszívesebben magunk fedeznénk fel a kék színű zománcüveggel burkolt lakberendezési áruházat, a szebb napokat is látott öblösüveggyár bejáratának neonfeliratát, a „kis bivaly” és „nagy bivaly” típusú lakóházakat, és a pitypangot formázó egykori szökőkutat a Kemerovó-lakótelepen.

Kedves László Könyvműhelye, 2022, 128 oldal; 5480 Ft

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.