Salgótarján sosem volt még ennyire szép

  • Mayer Kitti
  • 2022. december 15.

Sorköz

Útikalauz jelent meg a nógrádi megyeszékhely szebb napokat látott építészeti csodáiról.

Ha nem látnám, hogy mi van a borítóra írva, még Chicago is eszembe juthatna a magasba törő toronyépületek, a finoman ívelt homlokzatok láttán. Az égbolt halvány kékje előtt a földszínekre hangolt házak különös nyugalmat árasztó kompozíciója rögtön megszólít. A könyv formátuma is barátságos: nem polcról ordító építészeti albummal van dolgunk, ami súlyos megjelenésével követelné meg magának a vizuális kényeztetésre vágyó olvasó figyelmét, épp ellenkezőleg. A Salgótarján modern építészetét bemutató kiadvány – ahogy azt a bevezetőben is olvashatjuk –  útikalauz, s mint ilyen, illik kompaktnak, informatívnak és érdekesnek lennie. Hartmann Gergely könyve mindhárom kitételnek megfelel, hiszen már a témaválasztás maga megállítja az embert: „Ez Salgótarján?” Persze ahhoz, hogy az egykor virágzó észak-magyarországi iparvárosra új perspektívából nézhessünk, nemcsak Hartmann történetmesélési készsége, de Gulyás Attila ragyogó fotói is bőven hozzátesznek.

A november elején megjelent könyv időutazásra csábít – lényegretörően és izgalmasan villantja fel a méltatlanul figyelmen kívül hagyott nógrádi megyeszékhely építészeti örökségét. Valóban praktikusan közelít a városhoz: tényleges sétaútvonalak (három belvárosi és három külső) mentén ismerhetjük meg Salgótarján rejtett kincseit, ami talán még a modernizmus kapcsán fanyalgó szkeptikusok szívét is meglágyítja. A könyv jól adagolja mindazt, ami alapján kedvet érezhetünk magunkban egy rendhagyó túrához: hétköznapi, velünk élő örökség ez, amit érdemes megismernünk. Bár a Salgótarján modern építészete 1945-1990 nem klasszikus zsebkönyv, de praktikus útravaló, ami segít nekünk abban, hogy a rég bezárt Karancs Szállóra, a garzonházak ikertornyaira, a Dornyay Béla Múzeumra értékként tekintsünk, vagy felfedezzük a Camping úti Tóstrand, az egykori KISZ Oktatási Központ vagy az ÉVI-áruház sajátos báját, mielőtt túl késő volna.

Ami a legfontosabb, hogy a könyvet lapozgatva rögtön megjön az étvágyunk, hogy többet akarjunk tudni Salgótarján házairól, mi több, legszívesebben magunk fedeznénk fel a kék színű zománcüveggel burkolt lakberendezési áruházat, a szebb napokat is látott öblösüveggyár bejáratának neonfeliratát, a „kis bivaly” és „nagy bivaly” típusú lakóházakat, és a pitypangot formázó egykori szökőkutat a Kemerovó-lakótelepen.

Kedves László Könyvműhelye, 2022, 128 oldal; 5480 Ft

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.