Salgótarján sosem volt még ennyire szép

  • Mayer Kitti
  • 2022. december 15.

Sorköz

Útikalauz jelent meg a nógrádi megyeszékhely szebb napokat látott építészeti csodáiról.

Ha nem látnám, hogy mi van a borítóra írva, még Chicago is eszembe juthatna a magasba törő toronyépületek, a finoman ívelt homlokzatok láttán. Az égbolt halvány kékje előtt a földszínekre hangolt házak különös nyugalmat árasztó kompozíciója rögtön megszólít. A könyv formátuma is barátságos: nem polcról ordító építészeti albummal van dolgunk, ami súlyos megjelenésével követelné meg magának a vizuális kényeztetésre vágyó olvasó figyelmét, épp ellenkezőleg. A Salgótarján modern építészetét bemutató kiadvány – ahogy azt a bevezetőben is olvashatjuk –  útikalauz, s mint ilyen, illik kompaktnak, informatívnak és érdekesnek lennie. Hartmann Gergely könyve mindhárom kitételnek megfelel, hiszen már a témaválasztás maga megállítja az embert: „Ez Salgótarján?” Persze ahhoz, hogy az egykor virágzó észak-magyarországi iparvárosra új perspektívából nézhessünk, nemcsak Hartmann történetmesélési készsége, de Gulyás Attila ragyogó fotói is bőven hozzátesznek.

A november elején megjelent könyv időutazásra csábít – lényegretörően és izgalmasan villantja fel a méltatlanul figyelmen kívül hagyott nógrádi megyeszékhely építészeti örökségét. Valóban praktikusan közelít a városhoz: tényleges sétaútvonalak (három belvárosi és három külső) mentén ismerhetjük meg Salgótarján rejtett kincseit, ami talán még a modernizmus kapcsán fanyalgó szkeptikusok szívét is meglágyítja. A könyv jól adagolja mindazt, ami alapján kedvet érezhetünk magunkban egy rendhagyó túrához: hétköznapi, velünk élő örökség ez, amit érdemes megismernünk. Bár a Salgótarján modern építészete 1945-1990 nem klasszikus zsebkönyv, de praktikus útravaló, ami segít nekünk abban, hogy a rég bezárt Karancs Szállóra, a garzonházak ikertornyaira, a Dornyay Béla Múzeumra értékként tekintsünk, vagy felfedezzük a Camping úti Tóstrand, az egykori KISZ Oktatási Központ vagy az ÉVI-áruház sajátos báját, mielőtt túl késő volna.

Ami a legfontosabb, hogy a könyvet lapozgatva rögtön megjön az étvágyunk, hogy többet akarjunk tudni Salgótarján házairól, mi több, legszívesebben magunk fedeznénk fel a kék színű zománcüveggel burkolt lakberendezési áruházat, a szebb napokat is látott öblösüveggyár bejáratának neonfeliratát, a „kis bivaly” és „nagy bivaly” típusú lakóházakat, és a pitypangot formázó egykori szökőkutat a Kemerovó-lakótelepen.

Kedves László Könyvműhelye, 2022, 128 oldal; 5480 Ft

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.