Schmidt Máriáék adhatják ki a Berlinben őrzött Kertész Imre-naplókat

Sorköz

Úgy tudjuk, már készül az első kötet, de a már kiadott magyar Kertész-kötetek kiadási joga is átkerülhet Schmidtékhez.

Jogerősen Schmidt Mária alapítványa lett kertész Imre szerzői jogainak kezelője: a Kertész intézet kiadhat eddig ismeretlen Kertész-naplókat, akár életműkiadásba is kezdhet, ha akar. A Berlinben őrzött teljes hagyatékról viszont nem kaphatnak másolatot. Részletek a friss Magyar Narancsban olvasható cikkünkből.

A szűk négy éve működő, a Schmidt Mária-féle Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány (KKTTKK) berkein belül egymilliárdos állami támogatással az író szellemi hagyatékának gondozására alapított Kertész Imre Intézetben (KII) folyó szakmai munkáról, szakemberi gárdájáról, terveiről még mindig keveset tudni. Orbán Viktor a bruttó 762 millióért vásárolt, és a Garancsi-féle Market Zrt.-vel további kétmilliárdért felújíttatott Benczúr utcai villában kialakított székház október 10-i megnyitóján azonban már „atombomba jellegű” Kertész-idézetekkel támaszthatta alá, miért nincs olyan, hogy „multikulturális társadalom”, és hogyan mételyezte meg Európát a „liberális szellem”. Orbán erősen egyoldalú, ideológiai alapú Kertész-értelmezése nem valami mellékes történés a KII életében, hanem maga a cél: hiszen mi másért bízta volna meg a kormány a NER emlékezetpolitikájának alakításáért felelős történészt a hagyaték kezelésével, miközben az állam az adófizetők pénzéből éppen ilyen feladatokra tartja fenn a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM), a Magyar Tudományos Akadémia vagy az Országos Széchényi Könyvtár vonatkozó részlegeit.

De mi történt az emléktábla-avatások, a Schmidt-nyilatkozatok, az Orbán-beszédek és a villafelújítás árnyékában a KII-ben? Nos, egyebek közt egy zárt körű konferenciával, honlapjuk elkészítésével foglalatoskodtak – hogy kik, az továbbra sem világos, a honlap ugyanis nem sorolja fel a munkatársakat. (…) A KII eddigi legjelentősebb teljesítménye az, hogy 2019 elejére megszerezték Kertész szerzői jogait, így már kiadhatnak kéziratban maradt szövegeket, például a Berlini Művészeti Akadémia (Akademie der Künste, Berlin – AdK) által őrzött naplókat. A KII 2020 közepe óta birtokolja a magyar nyelvű Kertész-kiadványok túlnyomó többségének jogait is, a Kertész és kiadója, a Magvető között létrejött szerződések többsége lejárt, s jelenleg a kiadó Schmidt Mária főigazgatóval tárgyal a szerződések meghosszabbításának lehetőségéről.

A friss Magyar Narancsban olvasható cikkben alaposan körbejárjuk, mi következik abból, hogy Schmidték javára döntött a bíróság — például az, hogy kiadhatnak eddig kiadatlan naplóanyagokat. Utánajártunk annak is, milyen hagyatékrészeket őriz az Intézet Petritől, Sziveritől, és beszéltünk Pilinszky János unokaöccsével a KII állítása szerint most előkerült Pilinszky-hagyatékrészről, de a berlini archívum Kertész-kutatóját is megkérdeztük a kiadatlan Kertész-naplókról. Vegye meg az újságot, érdemes, vagy fizessen elő online!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.