Schmidt Máriáék adhatják ki a Berlinben őrzött Kertész Imre-naplókat

Sorköz

Úgy tudjuk, már készül az első kötet, de a már kiadott magyar Kertész-kötetek kiadási joga is átkerülhet Schmidtékhez.

Jogerősen Schmidt Mária alapítványa lett kertész Imre szerzői jogainak kezelője: a Kertész intézet kiadhat eddig ismeretlen Kertész-naplókat, akár életműkiadásba is kezdhet, ha akar. A Berlinben őrzött teljes hagyatékról viszont nem kaphatnak másolatot. Részletek a friss Magyar Narancsban olvasható cikkünkből.

A szűk négy éve működő, a Schmidt Mária-féle Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány (KKTTKK) berkein belül egymilliárdos állami támogatással az író szellemi hagyatékának gondozására alapított Kertész Imre Intézetben (KII) folyó szakmai munkáról, szakemberi gárdájáról, terveiről még mindig keveset tudni. Orbán Viktor a bruttó 762 millióért vásárolt, és a Garancsi-féle Market Zrt.-vel további kétmilliárdért felújíttatott Benczúr utcai villában kialakított székház október 10-i megnyitóján azonban már „atombomba jellegű” Kertész-idézetekkel támaszthatta alá, miért nincs olyan, hogy „multikulturális társadalom”, és hogyan mételyezte meg Európát a „liberális szellem”. Orbán erősen egyoldalú, ideológiai alapú Kertész-értelmezése nem valami mellékes történés a KII életében, hanem maga a cél: hiszen mi másért bízta volna meg a kormány a NER emlékezetpolitikájának alakításáért felelős történészt a hagyaték kezelésével, miközben az állam az adófizetők pénzéből éppen ilyen feladatokra tartja fenn a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM), a Magyar Tudományos Akadémia vagy az Országos Széchényi Könyvtár vonatkozó részlegeit.

De mi történt az emléktábla-avatások, a Schmidt-nyilatkozatok, az Orbán-beszédek és a villafelújítás árnyékában a KII-ben? Nos, egyebek közt egy zárt körű konferenciával, honlapjuk elkészítésével foglalatoskodtak – hogy kik, az továbbra sem világos, a honlap ugyanis nem sorolja fel a munkatársakat. (…) A KII eddigi legjelentősebb teljesítménye az, hogy 2019 elejére megszerezték Kertész szerzői jogait, így már kiadhatnak kéziratban maradt szövegeket, például a Berlini Művészeti Akadémia (Akademie der Künste, Berlin – AdK) által őrzött naplókat. A KII 2020 közepe óta birtokolja a magyar nyelvű Kertész-kiadványok túlnyomó többségének jogait is, a Kertész és kiadója, a Magvető között létrejött szerződések többsége lejárt, s jelenleg a kiadó Schmidt Mária főigazgatóval tárgyal a szerződések meghosszabbításának lehetőségéről.

A friss Magyar Narancsban olvasható cikkben alaposan körbejárjuk, mi következik abból, hogy Schmidték javára döntött a bíróság — például az, hogy kiadhatnak eddig kiadatlan naplóanyagokat. Utánajártunk annak is, milyen hagyatékrészeket őriz az Intézet Petritől, Sziveritől, és beszéltünk Pilinszky János unokaöccsével a KII állítása szerint most előkerült Pilinszky-hagyatékrészről, de a berlini archívum Kertész-kutatóját is megkérdeztük a kiadatlan Kertész-naplókról. Vegye meg az újságot, érdemes, vagy fizessen elő online!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.