Schmidt Máriáék adhatják ki a Berlinben őrzött Kertész Imre-naplókat

Sorköz

Úgy tudjuk, már készül az első kötet, de a már kiadott magyar Kertész-kötetek kiadási joga is átkerülhet Schmidtékhez.

Jogerősen Schmidt Mária alapítványa lett kertész Imre szerzői jogainak kezelője: a Kertész intézet kiadhat eddig ismeretlen Kertész-naplókat, akár életműkiadásba is kezdhet, ha akar. A Berlinben őrzött teljes hagyatékról viszont nem kaphatnak másolatot. Részletek a friss Magyar Narancsban olvasható cikkünkből.

A szűk négy éve működő, a Schmidt Mária-féle Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány (KKTTKK) berkein belül egymilliárdos állami támogatással az író szellemi hagyatékának gondozására alapított Kertész Imre Intézetben (KII) folyó szakmai munkáról, szakemberi gárdájáról, terveiről még mindig keveset tudni. Orbán Viktor a bruttó 762 millióért vásárolt, és a Garancsi-féle Market Zrt.-vel további kétmilliárdért felújíttatott Benczúr utcai villában kialakított székház október 10-i megnyitóján azonban már „atombomba jellegű” Kertész-idézetekkel támaszthatta alá, miért nincs olyan, hogy „multikulturális társadalom”, és hogyan mételyezte meg Európát a „liberális szellem”. Orbán erősen egyoldalú, ideológiai alapú Kertész-értelmezése nem valami mellékes történés a KII életében, hanem maga a cél: hiszen mi másért bízta volna meg a kormány a NER emlékezetpolitikájának alakításáért felelős történészt a hagyaték kezelésével, miközben az állam az adófizetők pénzéből éppen ilyen feladatokra tartja fenn a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM), a Magyar Tudományos Akadémia vagy az Országos Széchényi Könyvtár vonatkozó részlegeit.

De mi történt az emléktábla-avatások, a Schmidt-nyilatkozatok, az Orbán-beszédek és a villafelújítás árnyékában a KII-ben? Nos, egyebek közt egy zárt körű konferenciával, honlapjuk elkészítésével foglalatoskodtak – hogy kik, az továbbra sem világos, a honlap ugyanis nem sorolja fel a munkatársakat. (…) A KII eddigi legjelentősebb teljesítménye az, hogy 2019 elejére megszerezték Kertész szerzői jogait, így már kiadhatnak kéziratban maradt szövegeket, például a Berlini Művészeti Akadémia (Akademie der Künste, Berlin – AdK) által őrzött naplókat. A KII 2020 közepe óta birtokolja a magyar nyelvű Kertész-kiadványok túlnyomó többségének jogait is, a Kertész és kiadója, a Magvető között létrejött szerződések többsége lejárt, s jelenleg a kiadó Schmidt Mária főigazgatóval tárgyal a szerződések meghosszabbításának lehetőségéről.

A friss Magyar Narancsban olvasható cikkben alaposan körbejárjuk, mi következik abból, hogy Schmidték javára döntött a bíróság — például az, hogy kiadhatnak eddig kiadatlan naplóanyagokat. Utánajártunk annak is, milyen hagyatékrészeket őriz az Intézet Petritől, Sziveritől, és beszéltünk Pilinszky János unokaöccsével a KII állítása szerint most előkerült Pilinszky-hagyatékrészről, de a berlini archívum Kertész-kutatóját is megkérdeztük a kiadatlan Kertész-naplókról. Vegye meg az újságot, érdemes, vagy fizessen elő online!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.