Szexkézikönyv fiúknak, amit a lányok is bátran forgathatnak

Sorköz

Egy könyv, ami a másik ember tiszteletéről éppoly kiemelt fontossággal beszél, mint a praktikus tudnivalókról.

Felvilágosult, részletes, empatikus, tabudöntögető, kamasz fiúknak szóló könyv jelent meg immár magyarul is, amely közérthető stílusban, komplex módon, szépelgés vagy trágár szavak használata nélkül, a nyelvi buktatókat elkerülve, keresetlen őszinteséggel oszt meg gyakorlati tudásbázist a szexualitásról.

Mindez bizonyos élethelyzetekben kétségkívül életmentő lehet. Mert mi van akkor, ha nincs, aki megválaszolja az olyan kérdéseket, mint hogy „Normális a péniszem?”, „Hová lett a merevedésem?”, „Hogy döntsem el, ki tetszik nekem?”. Segédletként, egyfajta mankóként szolgálhat Inti Chavez Perez kötete a pubertáskorú gyerekeknek. S nem csak a fiúknak. Lányok is bátran olvashatják, nekik is tartogathat hasznos információkat a könyv.

false

A szerző a szexuális felvilágosítás elismert szakembere Svédországban, oktató, aki iskolákban beszél a szerelemről és a szexről. A szexedukáció a magyar iskolákban nem kötelező. Nincs rá mód és idő az erkölcstan- és a testnevelésórák között. Így ha nem akad egy gondoskodó tanár, aki magára vállalja a nemi tájékoztatást, vagy nem hív szaksegítséget a verbális beavatáshoz, előfordulhat, hogy a diákok legfeljebb biológiaórán találkoznak a témával, akkor is csak csekély és óhatatlanul felszínes formában leginkább hormonokról, nemi szervekről hallanak.

Nyilvánvaló, hogy a mai szexuális kultúrában a gyerekeket már jóval azelőtt érik különféle hatások, hogy éretté válnának a téma tárgyalására, megélésére, így nem feltétlenül van reális képük a szexualitásról, és a szerelemről akkor még nem is beszéltünk. A könyv nagy erénye, hogy a közbeszéd elidegenített képe helyett természetes érzelmek testi kifejeződéseként fogalmazza meg a szexet. S a szerző kifejezetten bátorít is: butaság nem kipróbálni dolgokat, nyilván ésszel. Arra tanít, mit jelent férfinak lenni.

Bár Chavez Perez némiképp megengedő a szerelemmel kapcsolatban, határozottan a pornó ellensúlyozására törekszik, megerősítvén azt a bizonyított tényt, hogy az első számú ihletforrásnak tekintett pornó nagyban járul hozzá a nők negatív, fájdalmas vagy akár megalázó szexuális élményeihez, mert aránytalan viszonyokat közvetít az intim együttlét ábrázolása során. A szerző igyekszik meggyőzni a tinédzsereket, hogy a felnőttfilmekben látottak nem a valóságot mutatják, az élő szituációk normális esetben nagyon másképpen alakulnak.

Inti Chavez Perez előad

Inti Chavez Perez előad

Fotó: Facebook/Inti Chavez Perez

Respekt tán legnagyobb érdeme, hogy a másik ember tiszteletéről éppoly kiemelt fontossággal beszél, mint a praktikus tudnivalókról. Nem tabusítja az odafigyelésről, közös megegyezésről folytatott, illetve folytatandó kommunikációt. Úgy vezet be a szexualitás rejtelmeibe az első próbálkozástól a komoly párkapcsolatig, hogy közben szól testbeszédről, kanosságról, maszturbálásról, flörtölésről, csókolózásról, erogén zónákról, előjátékról, orális és anális szexről, szűzhártyáról, terhességről, ahogy a zaklatásról és az erőszakról is. Vagyis segít eligazodni az igenek és nemek bonyolult rengetegében, amihez egy korrekt kis igen és nem jelzésekről szóló, a felismerési módjukat egyszerűvé tevő lista is rendelkezésre áll.

Chavez Perez azt sem kerüli meg, hogy a szerelem, intimitás, szex nem csak ellentétes nemű emberek között lehetséges, külön fejezet foglalkozik a nemi identitással. Ahogy a homofóbiáról is nyíltan értekezik a szöveg. Egyértelmű, hogy ezt a könyvet kötelező olvasmánnyá kellene tenni szakirodalomként nemcsak az érintett fiataloknak, de a szüleiknek is.

Fordította: Kiss Gábor. Corvina, 2019, 218 oldal, 2990 Ft

(Cikkünk eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2019. november 21-i számában jelent meg, most újraközöljük teljes terjedelmében online is.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.