Olvasni muszáj

Találkozol egy CIA-ügynökkel, aki ismeri a neved

Sorköz

Ballai József Karcos diaképek című könyve Nagykőrösről, az ikerlétről és Az utolsó vacsora után visszaigényelhető áfáról is szól.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

Áfa Leonardo da Vinci Utolsó vacsorája után. Az évszázad adócsalása? Ezzel a címmel jelent meg cikk a Világgazdaság 1996. május 14-i, keddi számának első oldalán. Arról szólt, hogy egy magyar vállalkozó papíron megvette Leonardo da Vinci híres képét. Ez fizikailag lehetetlen, mert falfestményről van szó, a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában látható. Az ügylet után vissza akarta igényelni az áfát. 

A vállalkozó Stadler József volt, a Bács-Kiskun megyei Akasztón élt, a kilencvenes évek „világnagy zsonglőreként” ismerték, aki úgy lett vagyonos, hogy olcsón vásárolt és drágán adott el. A felszámolás alatt álló konzervgyártól fillérekért megvett befőttesüvegeket többszörös áron adta tovább. A vételárat olykor készpénzben, aktatáskás futárral küldte. Később arra jutott, hogy a legnagyobb üzlet nem létező árukat venni, mert minél nagyobb a vételár, annál nagyobb az áfa, amit vissza lehet igényelni utána. Vakmerőségből, talán tudatlanságból indulhatott el ezen az úton, és abban a hitben, hogy jó kapcsolatai miatt érinthetetlen.

Amikor az újságíró felhívta a kérdéssel, tényleg Az utolsó vacsora után igényelte-e vissza az áfát, nem tagadott. Azt mondta, jó üzletet látott a vételben, beszélt hozzáértőkkel is, mielőtt lépett. Stadler József meg sem próbálta lebeszélni az újságírót arról, hogy a cikket megírja.

Ballai József majdnem harminc évvel a történtek után Karcos diaképek című könyvében idézi fel, milyen körülmények között tudta meg az abszurd történetet. Leellenőrizte az információt, olyan emberrel beszélve, aki az adóhatóságnál dolgozott – a nevét most sem árulja el –, majd felhívott egy művészettörténészt, véletlenül pont azt, akit az adóhivatal is szakértőnek kért fel az ügyben. „A többi pedig már történelem” – írja Ballai József. Ez az egész könyvre igaz.

Mintha tárcanovellák szólnának a gyerekkorról, a vasútállomási szolgálati lakásról, a mesélő kedvű nyugalmazott főtiszt nagyapáról, az első autóútról, az idő előtt felkutatott karácsonyi ajándékról, az első közösen megivott, likőrös poharakban szétosztott Coca-coláról vagy a konzervgyári diákmunkáról. Ám a szerző a történeti hűséget tartja a legfontosabbnak. Ez kiderül az időről időre újból, és hajszálpontosan ugyanúgy felbukkanó motívumokból, valamint abból is, hogy a szerző utal rá: ha írás közben elbizonytalanodott, felhívta az ikertestvérét, megkérdezte, ő hogyan emlékszik. A kötet dokumentum a nagykőrösiek, kortársak és fiatalabbak számára, amelyből egy család ötvenes, hatvanas, hetvenes évekbeli mindennapjait megismerve ismerős emberekről, helyszínekről olvashatnak, életmódról, szokásokról, használati tárgyakról, zsírban lesütött oldalasról.

 
Nagykőrös, 1965
Fotó: Bojár Sándor/Fortepan
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.