Olvasni muszáj

Találkozol egy CIA-ügynökkel, aki ismeri a neved

Sorköz

Ballai József Karcos diaképek című könyve Nagykőrösről, az ikerlétről és Az utolsó vacsora után visszaigényelhető áfáról is szól.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

Áfa Leonardo da Vinci Utolsó vacsorája után. Az évszázad adócsalása? Ezzel a címmel jelent meg cikk a Világgazdaság 1996. május 14-i, keddi számának első oldalán. Arról szólt, hogy egy magyar vállalkozó papíron megvette Leonardo da Vinci híres képét. Ez fizikailag lehetetlen, mert falfestményről van szó, a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában látható. Az ügylet után vissza akarta igényelni az áfát. 

A vállalkozó Stadler József volt, a Bács-Kiskun megyei Akasztón élt, a kilencvenes évek „világnagy zsonglőreként” ismerték, aki úgy lett vagyonos, hogy olcsón vásárolt és drágán adott el. A felszámolás alatt álló konzervgyártól fillérekért megvett befőttesüvegeket többszörös áron adta tovább. A vételárat olykor készpénzben, aktatáskás futárral küldte. Később arra jutott, hogy a legnagyobb üzlet nem létező árukat venni, mert minél nagyobb a vételár, annál nagyobb az áfa, amit vissza lehet igényelni utána. Vakmerőségből, talán tudatlanságból indulhatott el ezen az úton, és abban a hitben, hogy jó kapcsolatai miatt érinthetetlen.

Amikor az újságíró felhívta a kérdéssel, tényleg Az utolsó vacsora után igényelte-e vissza az áfát, nem tagadott. Azt mondta, jó üzletet látott a vételben, beszélt hozzáértőkkel is, mielőtt lépett. Stadler József meg sem próbálta lebeszélni az újságírót arról, hogy a cikket megírja.

Ballai József majdnem harminc évvel a történtek után Karcos diaképek című könyvében idézi fel, milyen körülmények között tudta meg az abszurd történetet. Leellenőrizte az információt, olyan emberrel beszélve, aki az adóhatóságnál dolgozott – a nevét most sem árulja el –, majd felhívott egy művészettörténészt, véletlenül pont azt, akit az adóhivatal is szakértőnek kért fel az ügyben. „A többi pedig már történelem” – írja Ballai József. Ez az egész könyvre igaz.

Mintha tárcanovellák szólnának a gyerekkorról, a vasútállomási szolgálati lakásról, a mesélő kedvű nyugalmazott főtiszt nagyapáról, az első autóútról, az idő előtt felkutatott karácsonyi ajándékról, az első közösen megivott, likőrös poharakban szétosztott Coca-coláról vagy a konzervgyári diákmunkáról. Ám a szerző a történeti hűséget tartja a legfontosabbnak. Ez kiderül az időről időre újból, és hajszálpontosan ugyanúgy felbukkanó motívumokból, valamint abból is, hogy a szerző utal rá: ha írás közben elbizonytalanodott, felhívta az ikertestvérét, megkérdezte, ő hogyan emlékszik. A kötet dokumentum a nagykőrösiek, kortársak és fiatalabbak számára, amelyből egy család ötvenes, hatvanas, hetvenes évekbeli mindennapjait megismerve ismerős emberekről, helyszínekről olvashatnak, életmódról, szokásokról, használati tárgyakról, zsírban lesütött oldalasról.

 
Nagykőrös, 1965
Fotó: Bojár Sándor/Fortepan
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”