Ballai József: Így autóztunk 1959-ben Nagykőrösről Lajosmizsére

Egotrip

"A rozoga Moszkvics kormánya óriásinak látszott, aminek a tekeréséhez komoly férfi ereje szükséges. A sebváltó rögtön a kormány mellett jobbról, ismeretlen műszerek elől. Aki egy ilyet el tud vezetni, az már tényleg mindennel megbirkózik."

Ballai József (Nagykőrös, 1954) az ezredfordulón kezdett írni a Narancsba. Akkorra már nem csupán „kész”, hanem ismert és sikeres újságíró is volt. A rendszerváltozás zavaros gazdasági ügyei közül a talán legképtelenebb történet feltárása – a Leonardo da Vinci falfestménye (!) után visszaigényelt (!!) és kiutalt (!!!) 200 millió forintos áfavisszatérítésről írt cikksorozat – például az ő munkája volt. De az ún. olajszőkítés, a különböző össznépi trükközések neves és névtelen hőseinek a bemutatásáért is sokat tett – ezekből már bőven jutott a Narancsba is. Minőségi Újságírásért díjat is egy narancsos cikkéért kapott: kétrészes portréja Stadler Józsefről, erről a tragikomikus sorsú magyar üzletemberről és ügyeskedőről máig hivatkozási alap; ha valaminek okán a neve időnként előjön a sajtóban, rendszerint Ballai írására hivatkozva, abból idézve elevenítik fel alakját.

Ahogyan egyik Egotripjében fogalmaz, elsősorban elmesélni szeret; írásai egyéni hangjának ez az attitűd a forrása. Lapunk online kiadásában most olyan szövegeit közöljük, amelyekben ezúttal nem áfacsalókról, alföldi gengszterekről vagy éppen a mindig vesztes kényszervállalkozókról mesél. Hanem főleg a saját gyerek- és ifjúkoráról, meg azokról a szabadsághiányos évtizedekről, amelyek oly sokunknak jutottak osztályrészül, és amelyek egy gyerek szemszögéből felemelőek és szépek is tudtak lenni.

Ötévesek lehettünk, legfeljebb hat, amikor életünkben először utaztunk igazi autóban. Hál’ istennek nemcsak úgy odaállt a házunk elé, beszálltunk és már mentünk is, hanem előbb eljött a gazdája és édesapával megegyeztek, hogy majd két hét múlva tudunk menni Lajosmizsére. Volt hát időnk Ottóval.

Napok teltek azzal, hogy elképzeltük, milyen lesz autóban ülni, mennyit hallunk a hangjából, ráz-e nagyon és elszédülünk-e (mint a buszon szinte mindig), vagy épp ellenkezőleg: kényelmesen ülünk majd, mint egy karosszékben.

Az ábrándozásra és a vágyakozásra emlékszem a legjobban. Egyszerűen jó volt csak rágondolni is az autózásra és vágyni arra, hogy mihamarabb bekövetkezzen. A legeslegjobb az volt, hogy tudtuk: biztosan megtörténik, mert amit édesapa megígért, az úgy is lett.

Az autózás napjából ma már mindössze a gyerekkori izgalmat vagyok képes felidézni. Percenként kiszaladtunk a kiskapun, megnézni: megjött-e már az autó. Aztán végül ott volt. Talán három ajtós volt, de az sem számított volna, ha csak az ablakon lehet bemászni. Valószinűleg egy Moszkvics 401-es lehetett, a háború előtti Opel Admiral szovjet másolata. Semmit sem tudtunk róla (most is csak azért, mert utánaolvastam). De ötévesen az ember nem is azzal foglalkozik, hogy egy négyhengeres, 1070 köbcentis, 26 lóerős, három fokozatú váltóval ellátott autóban ül, nem érdekli hány másodperc alatt van százon – ha ugyan az a típus képes volt valaha is ekkora sebességre.

Annyit tudtunk csak, hogy az autó fekete.

Máig fogalmam sincs, hogy kié volt, vagy hogy ki vezette. 1959-ben Nagykőrösön nem volt tíznél több autó. A Janovics doktornak biztosan, meg Kovács Sándornak, a konzervgyár igazgatójának is volt. De a gyerekorvos, dr. Tege Antal egy Panni robogóval járt ki hozzánk.

Apai nagypapánkhoz, Ballai Kálmánhoz mentünk, tanyasi tanító volt Lajosmizsén. Tőlünk úgy 10 kilométerre laktak. Ez, úgy sejtem, akkor sem lehetett 20 percnél hosszabb út.

Ha az ember átmerészkedett a Lyukashídon, akkor a Hantházi úton – a Nagyerdő után – balra kellett fordulni és már oda is értünk. Keskeny makadám vezetett oda.

Nem hinném, hogy bárkivel is találkoztunk volna odafelé, motoros járművel egészen biztosan nem. Mi csak ültünk hátul Ottóval az élménytől megszeppenve, és bámultunk kifelé.

A rozoga Moszkvics kormánya óriásinak látszott, aminek a tekeréséhez komoly férfi ereje szükséges. A sebváltó rögtön a kormány mellett jobbról, ismeretlen műszerek elől. Aki egy ilyet el tud vezetni, az már tényleg mindennel megbirkózik. Amikor odaértünk, Kálmán nagypapa várt bennünket.

Mi Ottóval az autóban maradtunk. Édesapa kiszállt, a sofőr is. Előbb Ottó furakodott a kormányhoz. Aztán én. Nem látszottunk ki, persze, de nem számított. Ott ültünk egy igazi autó kormánya mögött. Megérintettem. Előbb a kormányt, aztán a sebváltót. Kicsit poros volt a szélvédő, de azért ki lehetett rajta látni.  

A motor nyilván nem ment. Egy kicsit talán lehetett hallani a hűtő percegését. A Moszkvics egy helyben állt.

Autóztunk!

Ötvenöt év múlva az unokámmal, Abigéllel elmentünk sárkányrepülőzni.

Ballai József korábban közölt írásai itt olvashatók:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.