„Tetvek és ütlegek között, a tökély ilyen méltóságával"

Sorköz

Zelk Zoltán az „eltűnt” Radnóti Miklósról, 1945-ben.

„A Borból Németországba került munkaszolgálatosok közül, aki Radnóti Miklós sorsáról bármit tud, jelentkezzék a Rádió elnökénél!” 1945. július 21-én jelent meg e felhívás a lapokban, elnök-feladója Ortutay Gyula volt, Radnóti barátja, aki ekkor már ismerte a Bori notesz verseit; a költő a versek másolatát a szociológus Szalai Sándorra, munkaszolgálatos bajtársára bízta, aki hazatérte után átadta azokat Ortutaynak. „Annyi kétség és  félelem után ismét bizakodni kezdtünk: a versek ereje

false

is sugallta, hogy élnie kell Miklósnak, él és visszajön. Egymást ellentmondó híreket hallottunk addig, s vártuk őt ismét” – emlékezett vissza később Ortutay Gyula. Egy évvel később, az Ünnepi Könyvhétre jelent meg a Tajtékos ég című kötet, amit még Radnóti tervezett, felesége, Gyarmati Fanni kiegészítette azokkal a versekkel, amelyek Szalai Sándoron keresztül kerültek Ortutay Gyulához.

Amikor a kötet megjelent, még nem lehetett tudni hogy Radnóti él-e vagy meghalt, bár minden jel arra utalt, hozzátartozói és barátai ekkor már lemondtak arról, hogy élve látják a költőt.

„Kezdjük ővelük, akiket úgy várunk vissza – indítja a Szabadság című lapban megjelent recenzióját Zelk Zoltán Radnóti Miklós, Gellért Andor Endre és Pap Károly 1946-os könyvhétre megjelent köteteiről, de mindjárt hozzáteszi: – Egyre erősebb a félelmünk: már csak műveikkel barátkozhatunk.” Zelk ismereti a kötet „statisztikai adatait” – hét év hetven verse került bele, ami nem tűnik soknak: tíz vers egy év alatt. „A bőség nála nem úgynevezett termékenységet, hanem verseinek gazdagságát jelenti. Kevés ily vívódó költőnk volt, s míg kora ifjúságában s e kötet első felében is e vívódás a kifejezés, a megoldás vívódása, későbbi verseiben a tökéletes forma, a bámulatosan éles megoldás mögött a megriadt és mégis csodálatosan kemény lélek rejtőzik. Ismerve életét azokban az esztendőkben, melyekről utoljára tudunk, ez is csodálatos, hogy ennyit írt. Az pedig szinte érthetetlen, hogy valaki a bori haláltáborban, embertelen munka, tetvek és talán ütlegek között a tökély ilyen méltóságával, a »kétszerkettő józanságával« szóljon.

Igaz, tudjuk, a kifejezés hibátlansága volt legnagyobb törekvése (…), a »hibátlan költőt«, a »jó költőt« többre becsülte igazán s nem a »nagy költőt«. Nyilvánvaló, hogy maga is erre törekedett. S mert ez a törekvése sikerült, ezért vált utolsó, hazakerült verseiben nemcsak hibátlan, de nagy költővé – írja Zelk Zoltán, majd így folytatja: – E verseket, melyek oly megrendítően, de oly halkan sikoltanak, melyek a rettegést s a lélek zihálását a költői tudatosság oly bámulatos rendjébe állítják, akkor is zokogva olvasnám, ha semmit sem tudnék írójukról, ha nem volna nekem oly és felejthetetlen e költő barátsága”.

A recenzió 1946. július 7-én jelent meg, Zelk nem tudta, hogy júniusban, talán éppen sorai papírra vetésekor tárták fel az abdai tömegsírt és azonosították Radnóti Miklóst.

De nemcsak ő, hanem Radnóti felesége és barátai is csak azután értesültek a költő halálhíréről, hogy augusztus 1-jén az Új Életben közölték a nevét. „A lap 14. oldalán olvashattuk a felhívás címét s könyörtelenül tárgyilagos szövegét: »Jelentkezzenek az Abdán meggyilkolt munkaszolgálatosok hozzátartozói.« Miklós neve a 12. sorszámon szerepelt. Ez a hír vetett véget minden reményünknek. A felhívás befejező része aztán további tájékoztatást adott, ugyanolyan részvétlenül, mint a győri Izraelita Szentegylet tisztviselőnője, akihez a következő forró augusztusi napon fordultunk” – emlékezett vissza Ortutay Gyula.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.