„Totalitárius szempontok. Hasonló megoszlást egyetlen európai irodalom sem ismer"

Sorköz

Faludy György, Illyés Gyula és a mozdonygyári dolgozók.

„Hosszú emigrációból hazajövet az ember sok jóval és sok rosszal találkozik, amire nem számított odakint. A jó: hogy a magyar kultúra él és élni akar. A számomra legkeserűbb pirula: irodalmunk megoszlása két táborra. A megoszlás nem új. A szakadás a ‘30-as években következett be, amikor népi írók és urbánus írók kerültek szembe. Az előbbiek magyartalanoknak nézték az utóbbiakat, az utóbbiak parlagiaknak az előbbieket, és – durván szólva, de mégsem pontatlanul – születési helyük, származásuk és neveltetésük szerint ítélték meg, illetve ítélték el egymást. Totalitárius szempontok. Hasonló megoszlást egyetlen európai irodalom sem ismer, és az ilyen testvérharcot minden józan szemlélő, legyen magyar vagy külföldi, tébolyodottnak, öngyilkosnak és barbárnak ítéli. A kínos helyzetet előbb szélsőjobboldali, aztán szélsőbaloldali politikusok aknázták ki. A legsikeresebben Révai József, aki ügyesen uszította egymásra a két felet és rakta mindkettőjükre a szájkosarat.” 1991-ben vetette papírra e sorokat Faludy György (Jegyzetek az idő sodrában című esszékötetében jelent meg két évvel később), melyeknek örökérvényűsége most, húsz év múltán sem igazán cáfolható.

 
Faludy György 1990-ben
Forrás: Fortepan/Szalay Zoltán
 

Faludy azonban nem bocsátkozott jóslatokba a magyartalanok-parlagiak vitában, inkább beszédes példával igazolta szavait. „1947/48 telén kaptam a felszólítást a Népművelési Minisztériumtól: kísérjem el Illyés Gyulát a debreceni mozdonygyárba. Illyés újra megjelent Petőfi-életrajzát 50 példányban osztották ki a munkások közt, és most olvasói vélemény formájában oktatják majd ki a szerzőt, hogyan kell írni. Úgy gondoltam: a minisztérium azért rendelt Illyés mellé, hogy összevesszünk” – írja Faludy, majd meglehetősen plasztikus képet ad leutazásukról, amelyhez a minisztérium két gépkocsit is biztosított, illetve ugyanennyi „besúgót”. Velük tartott egy Kossuth-díjas színművésznő is. „Délután 6 táján értünk Debrecenbe. A mozdonygyár kapuját zárva tartották, nehogy a munkások közül bárki hazamehessen. Az előadás 7-kor kezdődött; addig a hideg udvaron lézengtek. Holtfáradt emberek ültek a padokon. Az üdvözlés, versmondás és Illyés okos beszéde után az üzemi párttitkár felszólította a munkásokat: olvassák fel nézeteiket a kezükben szorongatott papírosról.

Szinte ugyanazt mondták valamennyien. Valahogyan így: »…megelégedéssel olvastam Illés Gyu- (szünet) la könyvét Petőfiről. A jeles író elérte már a rea- (nagyobb szünet) lista írásfokot, de a szocialist- (szünet) a-realista fokot még nem lépte át. Reméljük, a Párt irányítása mellett hamarosan megtalálhassa…«

A továbbiakban Faludy György arról számol be, hogy hazatérve Budapestre, Illyés a besúgókat a színésznő autójába ültette át, ők pedig az egész visszaúton – majd a késő éjszakába nyúlóan Illyés lakásán is – próbáltak magyarázatot találni erre az őrületre, miután „a kommunista hatalomátvétel Mohácsa” így összehozta őket. Mert ugyan soha semmi bajuk nem volt addig egymással, de Faludy szerint a népi-urbánus ellentét mégis szétválasztotta őket.

De pár évvel később már más okból lett szétválasztva a két költő. Míg Faludyt koholt vádak alapján a recski munkatáborba vitték és csak 1953-ban szabadulhatott, Illyésnek a haja szála sem görbült, noha azon a mozdonygyári ankéton ő könyve volt a kritika tárgya. „Az itt közölt verseket 1950 és 1953 közt csináltam az Andrássy út 60. pincéjében, Kistarcsán és az ÁVO recski büntetőtáborában. A »csináltam« igét azért használom, mert Rákosi börtöneiben csakúgy, mint Hitler megsemmisítő táboraiban, papír és írószer nem állt a rabok rendelkezésére. Így ezeket a verseket »fejben csináltam«…” – írta Faludy később, amikor „emlékezetes” börtönversei megjelenhettek.

Persze Illyés sem érezhette biztonságban magát, noha kivételezett helyzetben volt. Ahogy Standeisky Éva történész fogalmaz: „Révai József nagy alkotónak és magával egyenrangú vitapartnernek tekintette, amiért meg is kapta a szovjet birodalom központjában, hogy nacionalistát dédelget”. Talán ez lehetett az oka annak is, hogy amikor 1951-ben megtartották a Magyar Írók I. Kongresszusát, ahol Révai elmondta, az íróknak az is feladata, hogy ismerjék fel saját jellemük lehetőségeit, a rosszakat is és a jókat is, és „tanulják meg követni a jobbik énjüket”, Illyésnek igen komoly fenyegetésekkel kellett szembenéznie.

 
 
1955-ben, Moszkvában. A kép jobb szélen Illyés Gyula
Forrás: Fortepan/Király Júlia

Vasy Géza  életrajzában olvashatjuk: „A referátumok után elsők között kapott szót egy ifjú akarnok – aki aztán soha, még önálló kötetig sem jutott el –, s számonkérte Illyés Gyulán a hallgatást, az »egész dolgozó nép nevében« közölve, hogy csalódott az alkotóban. Felszólította, hogy válaszoljon: »mi a véleménye pl. a termelőszövetkezeti mozgalomról, a csatornázásról, vagy tervünk büszkeségéről, a Dunai Vasműről?« Illyés másnap válaszolt is. Bevezetőül a haladó író és az időszerűség fogalmát értelmezte, majd felolvasta dunapentelei látogatása alkalmából írott, még nem egészen késznek nyilvánított versét. A riportelemeket is tartalmazó vers arra is figyelmezteti az építőket, hogy »rajtatok / fordul meg: börtönt rakjatok / vagy bástyát, jól vigyázzatok!«, majd így fejeződik be: »leomlanak / bálványok, trónok, égi-földi szentek, / de nem amit a munka megteremtett.«

A »hosszantartó, nagy taps« ellenére záróbeszédében Révai József vitázott – nem a verssel, hanem – általában Illyés magatartásával, kettős kötöttségével, s továbbra is óvta »bizonyos« bírátoktól.” 

Révai természetesen nem mondott neveket, de egészen biztosan gondolhatta ez alatt Faludy Györgyöt is, aki az idézett 1991-es jegyzetében ezt írja: „Amikor Recskre kerültem, ő volt az egyetlen ember, aki ki mert állni értem. Barátságunk a Csatornán, a Földközi- és az Atlanti-tengeren át is töretlen maradt. De nemzeti katasztrófára volt szükség, hogy egymásra találjunk”.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.