A Forma-1-től a roncsfutamig - Bardóczy Ilka rúdtáncvilágbajnok

  • Beszterczey Judit
  • 2014. február 2.

Sport

A Műegyetem és a kertészeti egyetem elvégzése után gyakorló tájépítészként kezdett el a rúdtánccal foglalkozni Bardóczy Ilka. A 32 éves mérnöknek nem volt sportolói múltja, de két év alatt kétszeres rúdtáncvilágbajnok lett.

Magyar Narancs: Hogyan kattantál rá a rúdtáncra?

Bardóczy Ilka: Túlzottan monotonnak találtam az irodai ücsörgést követő aerobikórákat, nem éreztem a megújulás lehetőségét. Egyszer az öltözőben megütötte a fülemet a rúdtánc kifejezés, azonnal utánanéztem a dolognak. Nyilvánvalóvá vált, hogy rendkívül sok akrobatikus elemmel dolgoznak, ami külön tetszett. Rövid időn belül a teremben voltam. Érdekes konstelláció volt az enyém, hiszen semmiféle táncos- vagy tornászelőélettel nem rendelkeztem, ehhez képest nagyon gyorsan felfejlődtem. Ugyanakkor én is tudom, hol tarthatnék, ha kiskorom óta szertornázom. De én nyolcévesen még a Tom és Jerryt néztem.

false

MN: Semmilyen ellenérzés nem volt benned, hogy mérnök létedre rúdtáncosnak állsz?

BI: Egyáltalán nem, mert pontosan tudtam, mit akarok. Ha pedig valamit nagyon akarok, akkor nincsenek ellenérzéseim. A barátaim nagyon közvetlenek és érdeklődőek voltak, de köztiszteletnek örvendő mérnök édesapám már más történet volt.

MN: Neki hogy sikerült beadni a sztorit?

BI: Sehogy, szerinte ez nem fért bele a család értékrendjébe. Azzal érveltem, hogy bízzon bennem, hülyeségbe én sem megyek bele. Akkortájt változott meg a véleménye, amikor versenyezni és fellépni látott. 2010 februárjában kezdtem a rúdtáncot, szeptemberben már a dobogón álltam. Később, két éve nyáron csatlakoztam Glass Ben csapatához, az Offline: Ontheather nevű formációhoz. Az egyik próbán édesapám is megjelent, csendben megkérdezte, hogy ennél a jelenetnél kézenállásból fel tudnék-e kapaszkodni a rúdra. Éreztem, valami megváltozott benne. Nagy gesztus volt ez tőle, hiszen egy éve még hallani sem akart a rúdtáncról. Aztán két éve októberben Budapesten rendezték a rúdtánc-világbajnokságot, amit Pálmaffy Barbarával együtt párosban megnyertünk, ami nagy fegyvertény volt az édesapám szemében is. Ám amikor légtornázni is elkezdtem, rákérdezett, hogy cirkuszi majom akarok-e lenni. Később persze édesapám lett a legnagyobb rajongóm, mára teljesen elfogult lett.

MN: Nehéz sport?

BI: Igen, de melyik nem az? Minden sportoló és versenyző rengeteget küzd és teljesít, úgyhogy nincs ebben semmi különleges. Tény, hogy a rúdsport is rengeteg munkával jár, de nekem ez a terápiám: egyre nehezebb szintekből épül fel, ugyanakkor már alapszinten is léteznek egyszerű, ám rendkívül szép forgások. Edzőként meggyőződésem, hogy bárki eljuthat egy élvezhető és attraktív rúdtáncosszintre. Volt olyan lány, akiről azt hittem, hamarosan feladja, de egyszer csak megtáltosodott. Hozzáerősödött a gyakorlathoz, s kisvártatva megcsinálta a viszonylag nehezebb trükköket is. Más a helyzet magasabb tudásszinten. Egy adott nívón túl az is eredménynek számított, amikor hosszú hónapok alatt milliméterről milliméterre egyre közelebb tudtam haladni az egyik gyakorlat rávezető mozdulatára. Aztán jött egy rosszabb nap, amikor vagy tíz centiméterrel estem vissza. Csupán sejtettem, hogy körülbelül három hónap kell ahhoz, hogy sikerüljön megvalósítanom az elérni kívánt mozdulatsort.

MN: Mennyire fogadja el a sportvilág a rúdtáncot? A Miss Pole Dance Hungary versenyen az első helyezett királynői koronát kap. Ilyen lenne egy sportverseny?

BI: Ne keverd össze a műfajokat! A Miss Pole Dance Hungary nevében is benne van, hogy "miss" és "dance". Deklaráltan nőiesebb, táncosabb versenyről van szó: a versenykiírás alapján is olyan szempontrendszerrel dolgozik, hogy finom és lágy karakterű táncosokat keres. A Hungarian Pole Sport Championship viszont már egyértelműen tornászjellegű sportverseny, amellyel az Európa-bajnokságra kvalifikálhatják magukat a versenyzők. A rúdsport fogalmán belül is léteznek különböző irányzatok, újabban Európa-szerte hódít a pole art változat, amelynél a rúdsport rendkívül művészi, szofisztikált módon jelenik meg, sokszor klasszikus zenei kísérettel. Nem nehéz rájönni, hogy nem könnyed szórakozásról van szó, hiszen a saját testsúlyunkat emelgetjük a levegőbe, és mindenféle kapaszkodásra alkalmatlan testrészünkkel próbálunk meg a rúdba kapaszkodni. Persze még mindig vannak, akik a bártánccal azonosítják a rudazást. Tény, hogy lokálokban is lépnek fel rúdtáncosnők, s jó lenne ott is egyre színvonalasabb előadásokkal találkoznia a közönségnek. A rúdsporttal kapcsolatban érdemes arra gondolni, hogy az autóversenyzésnek is számos változata létezik, a Forma-1-től a roncsfutamig.

MN: Magyarországon egyedül a te társulatod mutatott be egész estés művészi előadást rúdtáncelemekből.

BI: A Vaserdő című előadásunkat az Artus Stúdióban mutattuk be, mert volt egy ötlet, hogy csináljunk önálló darabot rudas elemekből. Ezt követően ismertem fel, hogy ezerszer nehezebb ez a versenykűrök összeállításánál, hiszen az összes peremfeltételt nekünk kellett meghatároznunk az előadáshoz. Ráadásul teljesen új rekviziteket, kellékeket, a hatméteres fix rúd mellett négy lengőrudat is alkalmaztunk: ezek kizárólag felső függesztésűek, tehát keringtek és forogtak is a saját tengelyük körül. De technikai kihívást jelentett a ferde rúd használata is, amit a falnak támasztottunk. Persze a technikai kivitelezés mellett ugyanolyan fontos a tartalom, amivel a mindennapi létünk helyzeteire és leginkább az emberi automatizmusokra reflektálunk. Egyfajta melankóliával átszőtt komoly előadás született.

MN: Kétszeres világbajnokként mit szeretnél még ebben a sportban elérni?

BI: A Vaserdővel teljesült a vágyam, a rúd színházi közegben is megjelent. Sikerült megismertetnünk a magyar közönséggel, és ez megnyugvással tölt el. Pillanatnyilag nincs különösebb versenycélkitűzésem, mert nem vagyok hajlandó kitenni magam annak a lelki terrornak, hogy muszáj még egy kupát beszereznem. Ráadásul a helyezések a pontozóbírákon múlnak. Nem vagyok versenyellenes, de úgy érzem, egy adott szinten túl mindenki első. Azt hiszem, nem attól leszek jobb ember, ha eggyel több kupa díszeleg a polcomon.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.