A Forma-1-től a roncsfutamig - Bardóczy Ilka rúdtáncvilágbajnok

  • Beszterczey Judit
  • 2014. február 2.

Sport

A Műegyetem és a kertészeti egyetem elvégzése után gyakorló tájépítészként kezdett el a rúdtánccal foglalkozni Bardóczy Ilka. A 32 éves mérnöknek nem volt sportolói múltja, de két év alatt kétszeres rúdtáncvilágbajnok lett.

Magyar Narancs: Hogyan kattantál rá a rúdtáncra?

Bardóczy Ilka: Túlzottan monotonnak találtam az irodai ücsörgést követő aerobikórákat, nem éreztem a megújulás lehetőségét. Egyszer az öltözőben megütötte a fülemet a rúdtánc kifejezés, azonnal utánanéztem a dolognak. Nyilvánvalóvá vált, hogy rendkívül sok akrobatikus elemmel dolgoznak, ami külön tetszett. Rövid időn belül a teremben voltam. Érdekes konstelláció volt az enyém, hiszen semmiféle táncos- vagy tornászelőélettel nem rendelkeztem, ehhez képest nagyon gyorsan felfejlődtem. Ugyanakkor én is tudom, hol tarthatnék, ha kiskorom óta szertornázom. De én nyolcévesen még a Tom és Jerryt néztem.

false

MN: Semmilyen ellenérzés nem volt benned, hogy mérnök létedre rúdtáncosnak állsz?

BI: Egyáltalán nem, mert pontosan tudtam, mit akarok. Ha pedig valamit nagyon akarok, akkor nincsenek ellenérzéseim. A barátaim nagyon közvetlenek és érdeklődőek voltak, de köztiszteletnek örvendő mérnök édesapám már más történet volt.

MN: Neki hogy sikerült beadni a sztorit?

BI: Sehogy, szerinte ez nem fért bele a család értékrendjébe. Azzal érveltem, hogy bízzon bennem, hülyeségbe én sem megyek bele. Akkortájt változott meg a véleménye, amikor versenyezni és fellépni látott. 2010 februárjában kezdtem a rúdtáncot, szeptemberben már a dobogón álltam. Később, két éve nyáron csatlakoztam Glass Ben csapatához, az Offline: Ontheather nevű formációhoz. Az egyik próbán édesapám is megjelent, csendben megkérdezte, hogy ennél a jelenetnél kézenállásból fel tudnék-e kapaszkodni a rúdra. Éreztem, valami megváltozott benne. Nagy gesztus volt ez tőle, hiszen egy éve még hallani sem akart a rúdtáncról. Aztán két éve októberben Budapesten rendezték a rúdtánc-világbajnokságot, amit Pálmaffy Barbarával együtt párosban megnyertünk, ami nagy fegyvertény volt az édesapám szemében is. Ám amikor légtornázni is elkezdtem, rákérdezett, hogy cirkuszi majom akarok-e lenni. Később persze édesapám lett a legnagyobb rajongóm, mára teljesen elfogult lett.

MN: Nehéz sport?

BI: Igen, de melyik nem az? Minden sportoló és versenyző rengeteget küzd és teljesít, úgyhogy nincs ebben semmi különleges. Tény, hogy a rúdsport is rengeteg munkával jár, de nekem ez a terápiám: egyre nehezebb szintekből épül fel, ugyanakkor már alapszinten is léteznek egyszerű, ám rendkívül szép forgások. Edzőként meggyőződésem, hogy bárki eljuthat egy élvezhető és attraktív rúdtáncosszintre. Volt olyan lány, akiről azt hittem, hamarosan feladja, de egyszer csak megtáltosodott. Hozzáerősödött a gyakorlathoz, s kisvártatva megcsinálta a viszonylag nehezebb trükköket is. Más a helyzet magasabb tudásszinten. Egy adott nívón túl az is eredménynek számított, amikor hosszú hónapok alatt milliméterről milliméterre egyre közelebb tudtam haladni az egyik gyakorlat rávezető mozdulatára. Aztán jött egy rosszabb nap, amikor vagy tíz centiméterrel estem vissza. Csupán sejtettem, hogy körülbelül három hónap kell ahhoz, hogy sikerüljön megvalósítanom az elérni kívánt mozdulatsort.

MN: Mennyire fogadja el a sportvilág a rúdtáncot? A Miss Pole Dance Hungary versenyen az első helyezett királynői koronát kap. Ilyen lenne egy sportverseny?

BI: Ne keverd össze a műfajokat! A Miss Pole Dance Hungary nevében is benne van, hogy "miss" és "dance". Deklaráltan nőiesebb, táncosabb versenyről van szó: a versenykiírás alapján is olyan szempontrendszerrel dolgozik, hogy finom és lágy karakterű táncosokat keres. A Hungarian Pole Sport Championship viszont már egyértelműen tornászjellegű sportverseny, amellyel az Európa-bajnokságra kvalifikálhatják magukat a versenyzők. A rúdsport fogalmán belül is léteznek különböző irányzatok, újabban Európa-szerte hódít a pole art változat, amelynél a rúdsport rendkívül művészi, szofisztikált módon jelenik meg, sokszor klasszikus zenei kísérettel. Nem nehéz rájönni, hogy nem könnyed szórakozásról van szó, hiszen a saját testsúlyunkat emelgetjük a levegőbe, és mindenféle kapaszkodásra alkalmatlan testrészünkkel próbálunk meg a rúdba kapaszkodni. Persze még mindig vannak, akik a bártánccal azonosítják a rudazást. Tény, hogy lokálokban is lépnek fel rúdtáncosnők, s jó lenne ott is egyre színvonalasabb előadásokkal találkoznia a közönségnek. A rúdsporttal kapcsolatban érdemes arra gondolni, hogy az autóversenyzésnek is számos változata létezik, a Forma-1-től a roncsfutamig.

MN: Magyarországon egyedül a te társulatod mutatott be egész estés művészi előadást rúdtáncelemekből.

BI: A Vaserdő című előadásunkat az Artus Stúdióban mutattuk be, mert volt egy ötlet, hogy csináljunk önálló darabot rudas elemekből. Ezt követően ismertem fel, hogy ezerszer nehezebb ez a versenykűrök összeállításánál, hiszen az összes peremfeltételt nekünk kellett meghatároznunk az előadáshoz. Ráadásul teljesen új rekviziteket, kellékeket, a hatméteres fix rúd mellett négy lengőrudat is alkalmaztunk: ezek kizárólag felső függesztésűek, tehát keringtek és forogtak is a saját tengelyük körül. De technikai kihívást jelentett a ferde rúd használata is, amit a falnak támasztottunk. Persze a technikai kivitelezés mellett ugyanolyan fontos a tartalom, amivel a mindennapi létünk helyzeteire és leginkább az emberi automatizmusokra reflektálunk. Egyfajta melankóliával átszőtt komoly előadás született.

MN: Kétszeres világbajnokként mit szeretnél még ebben a sportban elérni?

BI: A Vaserdővel teljesült a vágyam, a rúd színházi közegben is megjelent. Sikerült megismertetnünk a magyar közönséggel, és ez megnyugvással tölt el. Pillanatnyilag nincs különösebb versenycélkitűzésem, mert nem vagyok hajlandó kitenni magam annak a lelki terrornak, hogy muszáj még egy kupát beszereznem. Ráadásul a helyezések a pontozóbírákon múlnak. Nem vagyok versenyellenes, de úgy érzem, egy adott szinten túl mindenki első. Azt hiszem, nem attól leszek jobb ember, ha eggyel több kupa díszeleg a polcomon.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.