A legnagyobb hülye

  • Szily László
  • 1998. december 17.

Sport

A legnagyobb hülye a világon én vagyok. A csajom megint Vámos Miklóssal álmodott, mire én vettem neki egy gömb alakú mexikói lámpát meg egy színes üveg mécsestartót tizenötezerért. A második Déri Miklós magyar műlégykötő- és műlegyes halfogó bajnok, aki kedden pózolni akart egy csukával, mire nyakig belezuhant a jeges Duna-Tisza-csatornába.
A legnagyobb hülye a világon én vagyok. A csajom megint Vámos Miklóssal álmodott, mire én vettem neki egy gömb alakú mexikói lámpát meg egy színes üveg mécsestartót tizenötezerért. A második Déri Miklós magyar műlégykötő- és műlegyes halfogó bajnok, aki kedden pózolni akart egy csukával, mire nyakig belezuhant a jeges Duna-Tisza-csatornába.

A csatorna melletti Bugyi községben titok lappang. A kocsmában a pult mögötti Varia polcrendszer tetején őslényleletekre emlékeztető barnás tárgyak porosodnak. Fakárosító gomba? Tojáskrémes szendvics?

- Tessék mondani, azok mamutfogak?

- Igen, kedveském - mondta a pultos néni olyan hangon, mintha a harmadosztályú egységekben az őslénycsontok a meztelen nős poszterekhez, a műanyag tokos Fradi-zászlókhoz és a kvarchomokból sütött pogácsákhoz hasonlóan kötelező felszerelési tárgyak lennének.

- Az meg egy ősszarvasagancs?

- Igen, az - mondta, most már inkább félvállról, mert ő is azt figyelte, hogy a postás orráról a szája felé közelítő zsíros kenyérre hullik-e az orra hegyén remegő, átlátszó csepp. Gyorsan fogadást kötöttem magamban, láttam, hogy a néni is, mindketten nyertünk, diszkréten öklendeztünk egyet, aztán folytattam a kérdezősködést.

- Valódiak?

- Mindegyik!

- Honnan vannak?

Ezt nem kellett volna. A néni addig kedvesen kifejezéstelen arca egy pillanat alatt megkeményedett, és úgy tett, mintha nem hallotta volna a kérdést.

- Kilencven lesz - mondta, aztán direkt visszaadott a százasból tíz darab egyforintost, és jelentőségteljesen rámeredt egy mamutfog-dealer külsejű alkoholistára. A pasi a kijáratig követett a tekintetével.

Izgatott a titok, be is mentem az összes kocsmába a faluban, de egy Kopeczky Lajos-hasonmáson kívül nem találtam semmi érdekeset. Talán valamelyik helyi horgász tud valamit, úgyis csukázni jöttem eredetileg. A csatorna partján egy bennszülött éppen óriási vörösszárnyú keszeget tűzött a horgára. Az én emberem! A bennszülött sikeresen hátba szúrta a csalihalat, hunyorított, a keszeget lendületes, egyre gyorsuló mozdulattal áthajította a túlparti bokorba, majd a zsinórra kapásjelzőt akasztott, és ernyedten elterült egy kempingszékben. Ez még egy egész mamutot sem venne észre. Arrébb mentem inkább villantózni, de ezúttal nem volt kapásom.

Déri Miklós másnap mérhetetlen önbizalmában Huszti fotóssal együtt indult csukázni ugyanide. "Hadd legyen végre rendes illusztráció a horgászcikkhez" - mondta, amit úgy értelmeztem, hogy szerinte én nem szoktam halat fogni, ezért vérig sértve elmentem menyhalazni Csepelre, a Kvassay-zsiliphez dr. I.-vel, a kórboncnokkal.

A műlégykötő-bajnok alig dobta be az úszót, máris kapása volt, és gyorsan kifogott egy két és fél kilós csukát. Én eközben a csepeli szabadkikötő daruit bámulva megfelelő lélektani magyarázatot kerestem arra, hogy mi vezet arra egy embert, hogy ipari környezetben fagyassza magát halálra a metsző dunai szélben. Éppen egy pokolian büdös heringtörzset vágtam darabokra - "ennek biztosan nem tudnak ellenállni a menyhalak" -, amikor Déri Miklós úgy érezte, hogy nem volt elég két tekercs filmet ellőni a csukájára meg rá, és odalépett, hogy a szájbilincsre fűzött állatot tovább kínozza. Mindig sajnálni fogom, hogy nem láttam, ahogy nyakig belezuhan a vízbe.

Huszti fotósnak igazi profihoz méltóan eszébe sem jutott kimenteni az áldozatot, hanem fényképezőgépért kiáltott. Rövid kutakodás után kiderült, hogy a gép a műlégykötő mester zsebében van, valahol félvíznél. A fotóriporter ezután már hajlandó volt kihúzni a bajnokot a jeges csatornából. Déri Miklós meztelenre vetkőzött, beült a kocsiba, és elindultak.

A heringmetélés közben annyi eredménnyel járt, hogy dr. I. méterekkel elhúzódott tőlem, elcsomagolta a zalais zsömléjét (amit még boncolás közben sem), és olyan tekintetet vetett rám, mint az öregasszony az Amityville című horrorfilmben a mellébe fúródó bádoggólyára. (Akkor jött rá, hogy a Gonosz beköltözött a kakukkos órába.) Értettem a szóból, snecit húztam a horogra.

Dériék majdnem elérték Pest határát, amikor kifogyott a benzinjük, de még éppen be tudtak gurulni egy benzinkúthoz. A dermedten várakozó kamionoskurvák nem tudták mire vélni, hogy a Daewóban viháncoló meztelen fickó vigyorogva egy hatalmas döglött halat mutogat nekik.

A megfagyott bajnok régen túl lehetett a forró zuhanyon, dr. I. már másodjára mesélte el az érdekesebb eseteit, amikor váratlanul remegni kezdett a botom spiccére ragasztott világító patron. Annyira régen fogtam menyhalat, hogy alig ismertem fel a jó félkilós áldozatot. Olyan voltam, mint az az agyműtött öregúr, aki a János kórház neurológiai osztályán mellettem feküdt, amikor agyrázkódás gyanújával megfigyelés alatt tartottak. Az operáció után mindent elfelejtett, ezért keresztrejtvényfejtéssel próbálta tréningezni a memóriáját. Mindenkit megőrjített azzal, hogy reggeltől estig megfejtéseket kérdezgetett, az ápolókat meg azzal nyaggatta, hogy adják meg neki Bem apó faxszámát. Egyszer aztán bizalmasan hozzám fordult: -Öcsém, sorold fel, légy szíves, a pina részeit!

Szily László

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.