A világon számos rangos vitorlásverseny létezik - például a "szólóban földkerülő" Vendée Globe, amelyen 1992-93-ban és 1996-ban Fa Nándor is elindult - a non plus ultra mégis az Amerika Kupája. Bár az elnevezés alapján valami jenki házibajnokságra gondolnánk, a versenyt egy vitorlásról, történetesen az America nevű szkúnerről nevezték el. Az 1851-es londoni világkiállítás alkalmából az angliai Royal Yacht Club meghívót küldött az Egyesült Államokba: juttassák Európába leggyorsabb hajójukat, hogy összemérhesse erejét az angol vitorlásokkal. Az amerikaiak 30 ezer dollárt invesztáltak egy 30 lábas szkúner építésébe, amely a Wight-sziget körüli versenyben porig alázta a briteket. A visszavágóra 1870-ig kellett várni, az angoloknak ennyi időre volt szükségük, hogy olyan hajót építsenek, amivel ki tudták hívni a győztest. Az eredetileg Hundred Guineas Cup elnevezésű versenyt a szkúner tiszteletére átkeresztelték America's Cupra. Az alapító okirat, az ún. Deed of Gift - ami máig irányadó - az 1800-as évek "úri" erkölcsén nyugszik. A győztes csapat első kihívója szabhatja meg, milyen hajóval kíván versenybe szállni a másfél méteres ezüstserlegért. A gazdag fiúk játékának tartott vitorlássport legtehetősebb szereplői presztízskérdést csináltak abból, hogy elhódítsák a "kannát" az amcsiktól. A sportnak persze jót tett a vetélkedés: minden versenyre új hajókat állítanak ki a tervezők, s ezek a kor leghaladóbb technikáját képviselik. A "fegyverkezési versenyre" a legjobb példa a napjainkban használt vitorlázat, amelynek ma már több köze van a repülőgépek szárnyához, mint a vászonhoz. A kevlár laminátumból készült vitorlákat hatvan kreutz, vagyis forduló után eldobják, mert az igénybevételtől elvesztik azt a tökéletes profilt, amit számítógépen és szélcsatornában terveztek.
"Több százezren nézték a döntőt, alig lehetett a part közelébe kerülni" - meséli az idei versenyről D'Albini András. A magyar vitorlázó azért utazott Valenciába, hogy élőben láthassa a viadalt, pedig a tévé egyenesben hozott minden futamot. Négy éve Új-Zélandon Ernesto Bertarelli csapata, az Alinghi nyert, a szabályok rájuk ruházták a mostani verseny megrendezését. A pályáztatással kiválasztott Valencia majdnem annyit profitált a buliból, mintha egy futball-vb-nek adott volna otthont. A svájciak több mint 3 milliárd eurót költöttek csak a verseny megszervezésére, az indukált befektetés csaknem ugyanennyire rúgott.
Alig ért véget idén nyáron a verseny - amelyen az Alinghi megvédte bajnoki címét -, botrány kerekedett a folytatással kapcsolatban, mivel egy spanyol csapat, a Club Nautico Espanol de Vela hívta ki elsőként a győzteseket. Ez azért különleges, mert a kihívó határozza meg, milyen hajóval, milyen feltételek mellett állnak ki a címvédő ellen. A rossz nyelvek szerint Bertarelli kreálta kihívóját annak érdekében, hogy a továbbiakban ő diktálja a feltételeket. Az egyik rivális, a BMW-Oracle főnöke, Larry Ellison (civilben az Oracle alapítója) nem hagyta annyiban a dolgot, és bíróság elé vitte az ügyet. Arra hivatkozik, hogy a Deed of Gift szerint csak olyan szervezet indulhat az Amerika Kupáján, amelynek gyakorlata van a nyílt vízi versenyek szervezésében. A bíróság befogadta a keresetet, és október elején meghallgatta a feleket.
"Az elhúzódó bizonytalanság miatt nem maradt más lehetőségünk, mint határozatlan időre felfüggeszteni az Amerika Kupáját" - tudatta november végi közleményében Ernesto Bertarelli. Amíg ugyanis a bíróság nem dönt, addig érdemben nem történhet semmi. Ez persze senkinek sem jó, hiszen a szponzorok a megjelenésért fizetnek. "Amennyiben 2009-ről 2010-re halasztják a kupát, 25 millió dollár kártérítésért folyamodunk" - jelentette ki a múlt héten Grant Dalton, az Emirates New Zealand Team elnöke. A helyzet vesztesei a kis csapatok, amelyek mögött nem áll olyan vagyon, mint amivel Ernesto Bertarelli vagy Larry Ellison rendelkezik. A kupa körüli hercehurcának már megvan a böjtje. A válogatóverseny névszponzora, a Louis Vuitton kiszállt a buliból.
Teljes a bizonytalanság, nem lehet tudni, ki nevez és ki nem. A feszültséget növeli, hogy a halasztás ellenére a szervezők fenntartják a december 15-i határidőt. Ekkorra be kell fizetni 50 ezer euró előnevezést, majd januárban még 950 ezret. Csak éppen nem tudni, hol, hogyan és milyen hajókkal lehet indulni. Egyébként a nevezési díj bevezetése újdonság a versenyen, ráadásul a kiírás szerint nem is lehet visszaigényelni.
A labda most a New York-i bíróság kezében van. Ha olyan döntés születik, amely a svájciaknak kedvez, akkor az Alinghi leül a kihívókkal és finomítják a szabályokat. Vélhetően a mostaninál is nagyobbra és még kereskedelmibbre alakítják a versenyt. Ha viszont a bíróság a Golden Gate Yacht Clubnak és Larry Ellisonnak ad igazat, akkor a BMW- Oracle fújhatja a passzátszelet. A verseny ebben az esetben is változik, hiszen az amerikaiak katamaránnal szeretnének megmérkőzni a svájciak ellen. A tét persze nem az ezüstkanna, hanem a verseny rendezésének a joga.
Bővebben: www.americascup.com