America's Cup - Botrány a "kanna" körül

  • Kollmann András
  • 2007. december 13.

Sport

Bírósági idézésre vár két milliárdos, Larry Ellison és Ernesto Bertarelli. Az Oracle alapítója és a Serono biotechnológiai vállalat egykori tulajdonosa azon kapott hajba, hogy van-e joga elindulni egy spanyol klubnak a világ legpatinásabb vitorlásversenyén, avagy sem.

A világon számos rangos vitorlásverseny létezik - például a "szólóban földkerülő" Vendée Globe, amelyen 1992-93-ban és 1996-ban Fa Nándor is elindult - a non plus ultra mégis az Amerika Kupája. Bár az elnevezés alapján valami jenki házibajnokságra gondolnánk, a versenyt egy vitorlásról, történetesen az America nevű szkúnerről nevezték el. Az 1851-es londoni világkiállítás alkalmából az angliai Royal Yacht Club meghívót küldött az Egyesült Államokba: juttassák Európába leggyorsabb hajójukat, hogy összemérhesse erejét az angol vitorlásokkal. Az amerikaiak 30 ezer dollárt invesztáltak egy 30 lábas szkúner építésébe, amely a Wight-sziget körüli versenyben porig alázta a briteket. A visszavágóra 1870-ig kellett várni, az angoloknak ennyi időre volt szükségük, hogy olyan hajót építsenek, amivel ki tudták hívni a győztest. Az eredetileg Hundred Guineas Cup elnevezésű versenyt a szkúner tiszteletére átkeresztelték America's Cupra. Az alapító okirat, az ún. Deed of Gift - ami máig irányadó - az 1800-as évek "úri" erkölcsén nyugszik. A győztes csapat első kihívója szabhatja meg, milyen hajóval kíván versenybe szállni a másfél méteres ezüstserlegért. A gazdag fiúk játékának tartott vitorlássport legtehetősebb szereplői presztízskérdést csináltak abból, hogy elhódítsák a "kannát" az amcsiktól. A sportnak persze jót tett a vetélkedés: minden versenyre új hajókat állítanak ki a tervezők, s ezek a kor leghaladóbb technikáját képviselik. A "fegyverkezési versenyre" a legjobb példa a napjainkban használt vitorlázat, amelynek ma már több köze van a repülőgépek szárnyához, mint a vászonhoz. A kevlár laminátumból készült vitorlákat hatvan kreutz, vagyis forduló után eldobják, mert az igénybevételtől elvesztik azt a tökéletes profilt, amit számítógépen és szélcsatornában terveztek.

"Több százezren nézték a döntőt, alig lehetett a part közelébe kerülni" - meséli az idei versenyről D'Albini András. A magyar vitorlázó azért utazott Valenciába, hogy élőben láthassa a viadalt, pedig a tévé egyenesben hozott minden futamot. Négy éve Új-Zélandon Ernesto Bertarelli csapata, az Alinghi nyert, a szabályok rájuk ruházták a mostani verseny megrendezését. A pályáztatással kiválasztott Valencia majdnem annyit profitált a buliból, mintha egy futball-vb-nek adott volna otthont. A svájciak több mint 3 milliárd eurót költöttek csak a verseny megszervezésére, az indukált befektetés csaknem ugyanennyire rúgott.

Alig ért véget idén nyáron a verseny - amelyen az Alinghi megvédte bajnoki címét -, botrány kerekedett a folytatással kapcsolatban, mivel egy spanyol csapat, a Club Nautico Espanol de Vela hívta ki elsőként a győzteseket. Ez azért különleges, mert a kihívó határozza meg, milyen hajóval, milyen feltételek mellett állnak ki a címvédő ellen. A rossz nyelvek szerint Bertarelli kreálta kihívóját annak érdekében, hogy a továbbiakban ő diktálja a feltételeket. Az egyik rivális, a BMW-Oracle főnöke, Larry Ellison (civilben az Oracle alapítója) nem hagyta annyiban a dolgot, és bíróság elé vitte az ügyet. Arra hivatkozik, hogy a Deed of Gift szerint csak olyan szervezet indulhat az Amerika Kupáján, amelynek gyakorlata van a nyílt vízi versenyek szervezésében. A bíróság befogadta a keresetet, és október elején meghallgatta a feleket.

"Az elhúzódó bizonytalanság miatt nem maradt más lehetőségünk, mint határozatlan időre felfüggeszteni az Amerika Kupáját" - tudatta november végi közleményében Ernesto Bertarelli. Amíg ugyanis a bíróság nem dönt, addig érdemben nem történhet semmi. Ez persze senkinek sem jó, hiszen a szponzorok a megjelenésért fizetnek. "Amennyiben 2009-ről 2010-re halasztják a kupát, 25 millió dollár kártérítésért folyamodunk" - jelentette ki a múlt héten Grant Dalton, az Emirates New Zealand Team elnöke. A helyzet vesztesei a kis csapatok, amelyek mögött nem áll olyan vagyon, mint amivel Ernesto Bertarelli vagy Larry Ellison rendelkezik. A kupa körüli hercehurcának már megvan a böjtje. A válogatóverseny névszponzora, a Louis Vuitton kiszállt a buliból.

Teljes a bizonytalanság, nem lehet tudni, ki nevez és ki nem. A feszültséget növeli, hogy a halasztás ellenére a szervezők fenntartják a december 15-i határidőt. Ekkorra be kell fizetni 50 ezer euró előnevezést, majd januárban még 950 ezret. Csak éppen nem tudni, hol, hogyan és milyen hajókkal lehet indulni. Egyébként a nevezési díj bevezetése újdonság a versenyen, ráadásul a kiírás szerint nem is lehet visszaigényelni.

A labda most a New York-i bíróság kezében van. Ha olyan döntés születik, amely a svájciaknak kedvez, akkor az Alinghi leül a kihívókkal és finomítják a szabályokat. Vélhetően a mostaninál is nagyobbra és még kereskedelmibbre alakítják a versenyt. Ha viszont a bíróság a Golden Gate Yacht Clubnak és Larry Ellisonnak ad igazat, akkor a BMW- Oracle fújhatja a passzátszelet. A verseny ebben az esetben is változik, hiszen az amerikaiak katamaránnal szeretnének megmérkőzni a svájciak ellen. A tét persze nem az ezüstkanna, hanem a verseny rendezésének a joga.

Bővebben: www.americascup.com

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.