Playstation3, Wii, X-Box360: a számítógépes játékkonzolvilág szentháromsága. Noha szombaton ebből csak az utóbbi volt jelen a MOM Park mozifolyosóján rendezett programon, a 150-250 fős, hullámzó-cserélődő látogatói masszát elnézve senkinek nem volt hiányérzete. A látogatók elégedettek és hálásak voltak, hogy a kiállított konzolokat következmények nélkül alaposan megnyúzhatták. A nevében már a lipcsei és a tokiói, valóban világszínvonalú rendezvényekre hajazó BGS piros pontot érdemel azért is, mert több új játék a nagyterem 200 négyzetméteres vetítővásznán is megjelent.
A premieren épp csak átesett vagy akár megjelenés előtt álló játékból minden konzolba jutott, így a gamerek a világszerte csak kedden debütált, világmentős Halo3-at (lásd keretes írásunkat), a névadó tragikus halálával egészen másnak is látható raliszimulátort (Colin McRae: Dirt), valamint az évek óta mainstream kedvencnek számító focijátékot (FIFA 08) is kipróbálhatták. Egy új találmány, a gitárszimulátor is folyamatosan dolgozott, bár fogalmunk sincs, mi abban a jó, még ha virtuálisan a Guns'n'Rosesszal léphet is fel az alkalmi előadó, hogy gombokat nyomkodva pengetést imitál.
De hiába a rock and roll, hiába a foci, egy ilyen eseményen azért a vér az úr, mint mindig, most is az öldöklésé a főszerep. Támad az űrzombik serege, a Wehrmacht, a szomszéd kutyája, a házfelügyelő. De leginkább a játékos, aki - legalábbis itt - szakavatott és gyakorlott gamer: a kívülálló számára is élvezhető irányítás, az ismeretlen játékok elsajátítása ritkán igényel nála pár percnél többet. Noha zömében fiúkat látunk, András megjegyzése emlékezetes. A huszonnégy éves srác a Halo3-ról le sem véve a tekintetét, csupán annyit mond: "A barátnőm is itt van valahol, az előbb darált le valakit a Bioshockban."
Többen állítják, hogy az eredendő kíváncsiság mellett azért jöttek ide, mert a beharangozók szerint a bemutatókat on- és offline számítógépes szaklapok felkent papjai celebrálják. Márpedig, ha Sasa (Sashegyi Zsolt - Play!) vagy Grath (Bényi László - PcGuru) állítja, hogy egy játék jó, akkor ez sokak számára garancia.
Sashegyi szerint az egész iparág érdeke, hogy ilyen kiállításokat egyre gyakrabban rendezzenek, de az is fontos lenne, hogy legközelebb már tiszteletét tegye a többi konzol- és játékgyártó is.
Az első BGS megszervezése lényegében baráti alapon jött létre. A játékok gyártói közül megnyerték az Electronic Artsot (e céghez tartozik például a már említett FIFA, de az NHL, az NBA és különböző autóversenyek szimulációs programjai is), önként jött a legújabb stratégiai játékát pc-n futtató CDProjekt, a mozi nem kért helypénzt, az előadók pedig fellépti díjat. Tóth Gábor főszervező azt mondta, ha a látogató megtesz annyit, hogy több tízezer forintért vásárol konzolt, és nem feketén szerez hozzá játékokat, megérdemli, hogy az iparág egy napig a tenyerén hordozza. Tóth szerint a különböző platformoknak és gyártóknak a következő BGS-en abban kellene majd versenyezniük, hogy melyikük tud több ajándékot felajánlani.
Halo, világ!
Kedd éjjel egy fővárosi bevásárlóközpont műszaki áruházában ötméteres szobrot avattak az egyik számítógépes játék főhősének, Master Chiefnek. A zöld páncélt viselő humanoid legújabb kalandjainak hazai premierjére 50-60 újságíró és mintegy 150 fanatikus látogatott el, a többség természetesen az áruházban megtartott éjszakai próbajátékba is kövéren belekóstolt. A szobor lábaihoz nem kerültek koszorúk, de a Halo3 (ez a játék neve) előtt másnap meghajolt a játékkonzolvilág. Ekkorra vált ismertté, hogy a világ megmentésére született/kárhozott szuperkatona játéka - melynek startját Amerikában hollywoodi bemutatókhoz hasonló médiacirkusz kísérte - egy nap alatt több mint 170 millió dolláros bevételt realizált. A Microsoft (illetve annak saját stúdiója, a Bungie) lekaszálta a piacot, mivel a játékból a már korábban felvett egymillió darabos előrendelést is túlszárnyalva mintegy két és fél milliót adott el. A Halo3 sikere nem előzmény nélküli, 2004-ben, a második rész bemutatásakor csupán százezerrel volt kevesebb az első napi eladás, ez akkor "csupán" 125 millió dollárt jelentett.
A 3D-s ábrázolás ma ismert határait feszegető, száguldozós, lövöldözős küldetések teljes körű elkészítése 300 ember háromévnyi munkájába került. Meg 30 millió dollárba, amihez 20 (más információk szerint akár 50) milliós reklám- és marketingköltség társult. A Halo3 tehát gyorsan megtérülő beruházásnak bizonyult, pláne, hogy egyetlen szakmai értékelés sem pontozta 9 alá (s a többség inkább 9,5 fölé lőtte be a 10-es skálán). Úgy becsülik, hogy az eladások ennek köszönhetően az év végéig könnyen akár ötmillió körüliek lehetnek. A világpremiert követő napon a játék már fent volt angol, francia és német nyelvű kiszerelésben is az internetes fájlmegosztókon.