Interjú

„Ha sírig oltanak”

Magyari Alda Manon vízilabdázó

  • Simon Andrea
  • 2022. december 14.

Sport

Az UVSE és a magyar válogatott Tokióban olimpiai bronzérmet nyert kapusával, világbajnoki ezüstérmessel a sportág­választásról, a férfias játékról, a félelemről és a trükkökről beszélgettünk. Szóba került Hulk és a flow is.

Magyar Narancs: Sok sportoló van a családodban, de vízilabdázót nem látok köztük.

Magyari Alda: És kapust sem találsz! Mindenki sportolt a családban, csak mindenki mást csinált. A nagymamám ifjúsági Eb- és vb-győztes diszkoszvető volt, a nagypapám vívott, az anyukám kosárlabdázott, az egyik nagybátyám röplabdázott. Anya miatt kosaraztam én is, meg a röplabdát is szerettem, de a térdem nem bírta ezeket a mozgásformákat. Úszóból lettem vízilabdázó, miután olyan általános iskolába jártam, ahol még a tornát és a birkózást lehetett választani. Az úszás megfogott, szerettem. Aztán, ahogy idősödtem, egyre unalmasabbnak tartottam. Ki­lenc­évesen megkérdeztem anyától, mi lenne, ha a vizet és a labdát összekötnénk? A Honvédban kezdtem, mezőnyjátékosként. Már az első edzésről úgy mentem haza, hogy ez az én sportágam, éreztem, hogy számomra ez a minden, ebben szeretnék olimpiai bajnok lenni. Igaz, akkor még azt gondoltam, a világ legjobb bekkje leszek.

MN: Hogyan lettél végül kapus?

MA: Két év után, egy edzésen valahogy bekeveredtem a kapuba, és rögtön azt mondtam, soha többé nem jövök ki onnan. Pedig gólt lőni is szerettem, de sokkal jobb érzés volt kivédeni a lövéseket, látni azt, hogy az ellenfélnek ez mennyire rossz, még egy kapott gólnál is lesújtóbb. Ezt gondoltam 12 évesen is, és ezt gondolom ma is. Tetszett, hogy csapatsportág és a sikerhez mindenki kell, megéreztem, hogy milyen az együttműködés – teljesen más az úszáshoz képest, ahol csak én és az edző vagyok. Ugyanakkor a kapuban is egyedül vagyok, rá­adásul az utolsó pont a csapatban. És mivel az első három évben kisebb labdával játszottunk, még a kapumból is tudtam gólt lőni.

MN: Otthon simán átment a döntésed?

MA: Egy hónapig titkoltam, aztán egy nap úgy mentem haza, hogy „képzeld, anya, kapus lettem”. Teljesen lefagyott. Anno úgy vitt le Tóni bá’-hoz (Rottler Antal 9-től 18 éves koráig volt Alda edzője a Honvédban – a szerk.), hogy „bármi lehet a gyerek, csak kapus nem!” Ahogy felocsúdott, annyit mondott: „Jó, de ha jön a labda, húzd le a fejed és bukj le a víz alá!” És hogy kijön a következő meccsemre, és nagyon reméli, hogy nem fognak fejen lőni, mert ő azt nem bírná ki. „Anya, még egyszer sem lőttek fejen.” Elkezdődött a mérkőzés, elhozta az ellenfél a labdát, első támadás, megúszás, jövök ki krisztusba, erre izomból fejen lőnek, a labda kipattan, a lelátóról meg hallom anyát: „Ne, Csibe, mondtam, hogy húzd le a fejed, ha jön a labda!” Sokkot kapott, most azonnal jöjjek ki a kapuból! Én meg nem hittem el, addig még sosem történt ilyen, erre jön anya, ezzel fáraszt. Mondtam is neki, hogy ezt ő vonzotta be. „Kösz szépen, ez a te hibád!”

MN: Nincs is benned félelemérzet?

MA: Ha a fejemmel kell védeni, azzal védek. Be is törhet, nem zavar. A legtöbb női kapus elhúzza a fejét, és nekem is vannak érzékenyebb napjaim, amikor közlöm is a véleményemet. Hogy ne haragudjál már, de két méterről miért lősz arcon, amikor ezt a hatalmas kaput kell eltalálnod, én pedig csak ekkora vagyok benne? Volt, hogy megrepedt az orrom, meg olyan is, hogy betört a fejem, spriccelt a vér, a többiek szóltak, hogy menjek már ki, én meg mondtam, nem fáj, mehet tovább. Meccs közben a fájdalmat sem érzem. Jó, amikor az olimpián kiugrott a kisujjam, az tényleg durva volt, nagyon fájt, pláne, hogy magától csak félig ment vissza, meccs után rakta helyre az orvos. De amikor elkap a flow, csak később jön, hogy baszki, mi történt a kezemmel?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.