Támogatott tartalom

Amikor a kerékpár több mint jármű, inkább hangszer

Csepel Woodlands Cross 700C 2.1

  • (x)
  • 2019. május 28.

Sport

Aki látta a Butch Cassidy és a Sundance kölyök című filmet, annak örökre retinájába égett Paul Newman bravúros biciklis jelenete. Nemcsak azért, mert csodálatos arányérzékkel sűríti pár másodpercbe a filmtörténeti utalásokat, hanem mert az ember legvágyottabb, soha el nem érhető létállapotát, a szabadságot fogalmazza újra.

Most induló biciklitesztjeink nem titkolt célja, hovatovább küldetése, hogy mindenkiből Paul Newmant faragjon. Hogy egyre többen üljünk át a szobányi, pöfögő autóból a jóval kevesebb teret követelő bicikli nyergébe, ezzel is csökkentve ökológiai lábnyomunkat.

Ezt a fontos lépést sokan talán csak azért nem teszik meg, mert a biciklizést megerőltető tornamutatványnak tartják. Pedig aki egy minőségi bringával letekert már ötven kilométert, azt tényleg megcsapja a szabadság mámorító szele és annak felismerése, hogy teste és lelke triplán kapja vissza a befektetett energiát.

Woodlands Cross 700C 2.1

Woodlands Cross 700C 2.1

Fotó: Csepel

A kerékpártechnika egyébként olyan látványosan fejlődik, hogy a mai bicajokkal a mozgás sokkal inkább élvezet, mintsem fáradságos munka. Ez mindenképpen igaz első teszt­alanyunkra, a Csepel egyik legújabb darabjára, a Woodlands Cross 700C 2.1-re.

Nem véletlen, hogy a Butch Cassidy emlékezetes jelenetének kulcsa a zene. Maga a kerékpár is inkább hangszer, mint jármű. A tekerés-suhanás pedig egészen közel áll a zenélés felszabadító élményéhez: a ritmus, légzés, mozgás összehangolásához.

A Woodlands Cross legszimpatikusabb vonása is alapvetően zenei: kiválóan hangolható a különböző terepviszonyokhoz. Crosstrekkingről beszélünk, amelyet pöpec vázgeometriával úgy terveztek meg, hogy mindenféle terepviszonyok között a maximumot nyújtsa. Alapvetően abban különbözik a túrakerékpártól, hogy nincs felszerelve sem sárvédővel, sem csomagtartóval, hogy nehezített terepen is megőrizhesse a mozgékonyságát. Így kevésbé komfortos, viszont minden úttípuson fürge.

false

Napi 50 kilométert teszek meg vele két héten keresztül, úgyhogy bőven van idő arra, hogy erényeit és gyengéit felfedezzem. Az agglomerációból reggel betekerek vele a munkahelyemre, majd délután haza. Az útviszonyokat mintha direkt ennek a bringának találták volna ki, hetven százalékban aszfalt, persze tele kátyúval, 30 százalékban murva, sóder, sziklás-köves erdei talaj.

Amit rögtön megszeretek a Woodlandsben, az a remek irányíthatósága. Egyetlen mozdulattal hangolható a különböző útviszonyokhoz. A Suntour NEX MLO 63 mm-es rugózású teleszkópon a lockout könnyen ki-be kapcsolható. Ez nagyon megkönnyíti a terepviszonyokhoz való alkalmazkodást. Kikapcsolva az aszfalton valósággal országúti kerékpárrá avanzsál, elképesztő tempót lehet vele diktálni. A negyven-ötven kilométer/órás sebességet simán és könnyedén ki lehet tekerni, közben végig biztonságban érzi magát az ember a nyeregben. Ez az élmény erdei ösvényen és keményebb terepen a lengéscsillapítással csak fokozódik. A Woodlands ott egyszerre masszív és könnyű, szívós és rugalmas. A Kenda Kross Supreme 700×35c gumik egyedül a Kopaszi-gát sóderén válnak bizonytalanná. A felnik egyébként szélesebb köpenyt is elbírnak, úgyhogy ezt a kis bizonytalanságot egy cserével akár ki is iktathatjuk. És hát a Shimano BR-M355 hidraulikus tárcsafék is óriási szerepet játszik abban, hogy a keményebb terepeken is biztonságosan és gyorsan tudjunk lassítani, legfőképp pedig megállni.

false

A bombabiztos fékrendszer mellett a Woodlands legnagyobb erénye, főleg ár-érték viszonylatban (a bicikli 164 900 forintba kerül), a 27 sebességes, 9 fokozatú váltórendszer.

Az első (Shimano Altus FD-M191) és a hátsó (Shimano Alivio RD-M430) váltó összehangoltan teszi a dolgát. Óriási élmény, hogy az egyes fokozatok közötti váltás után nem kell utólagosan finomhangolni. A váltókar útja talán egy lehelettel hosszabb, mint kellene. Az első váltás gyors és precíz, a lánctányérok összehangoltan működnek. Az egyszerű, négyszögtengelyes hajtómű rendesen kiszolgálja a váltórendszert.

A markolat (Paragram Foam) és a nyereg (WAK komfort) több alkatrészhez hasonlóan a Csepel saját márkás terméke. A kettő együtt jól kiegészíti egymást. Különösen a nyereg kidolgozása kellemes meglepetés, fokozza a komfortérzetet.

A hajtás összességében kényelmes. Egyetlen apróság bizonyult olykor zavarónak. A váz szélesebb kialakítású papucsa tagadhatatlanul dizájnos, viszont nagyobb peremű cipőben a sarkam tekerés közben olykor meg-megakadt benne. Amit persze a megfelelő lábtartással lehet korrigálni.

Esztétikailag a Woodlands nagyon vonzó, még a rikító sárga színben is, bár nekem a szürke változat jobban bejön. És bár tagadhatatlan, hogy a Woodlands alapvetően a fiatalabb generáció sportos crosstrekkingje, azért még az ötven pluszos, hátfájós veteránok is simán lenyomnak vele egy Balaton-kört. Na jó, nem egyetlen nap alatt.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.