Támogatott tartalom

Amikor a kerékpár több mint jármű, inkább hangszer

Csepel Woodlands Cross 700C 2.1

  • (x)
  • 2019. május 28.

Sport

Aki látta a Butch Cassidy és a Sundance kölyök című filmet, annak örökre retinájába égett Paul Newman bravúros biciklis jelenete. Nemcsak azért, mert csodálatos arányérzékkel sűríti pár másodpercbe a filmtörténeti utalásokat, hanem mert az ember legvágyottabb, soha el nem érhető létállapotát, a szabadságot fogalmazza újra.

Most induló biciklitesztjeink nem titkolt célja, hovatovább küldetése, hogy mindenkiből Paul Newmant faragjon. Hogy egyre többen üljünk át a szobányi, pöfögő autóból a jóval kevesebb teret követelő bicikli nyergébe, ezzel is csökkentve ökológiai lábnyomunkat.

Ezt a fontos lépést sokan talán csak azért nem teszik meg, mert a biciklizést megerőltető tornamutatványnak tartják. Pedig aki egy minőségi bringával letekert már ötven kilométert, azt tényleg megcsapja a szabadság mámorító szele és annak felismerése, hogy teste és lelke triplán kapja vissza a befektetett energiát.

Woodlands Cross 700C 2.1

Woodlands Cross 700C 2.1

Fotó: Csepel

A kerékpártechnika egyébként olyan látványosan fejlődik, hogy a mai bicajokkal a mozgás sokkal inkább élvezet, mintsem fáradságos munka. Ez mindenképpen igaz első teszt­alanyunkra, a Csepel egyik legújabb darabjára, a Woodlands Cross 700C 2.1-re.

Nem véletlen, hogy a Butch Cassidy emlékezetes jelenetének kulcsa a zene. Maga a kerékpár is inkább hangszer, mint jármű. A tekerés-suhanás pedig egészen közel áll a zenélés felszabadító élményéhez: a ritmus, légzés, mozgás összehangolásához.

A Woodlands Cross legszimpatikusabb vonása is alapvetően zenei: kiválóan hangolható a különböző terepviszonyokhoz. Crosstrekkingről beszélünk, amelyet pöpec vázgeometriával úgy terveztek meg, hogy mindenféle terepviszonyok között a maximumot nyújtsa. Alapvetően abban különbözik a túrakerékpártól, hogy nincs felszerelve sem sárvédővel, sem csomagtartóval, hogy nehezített terepen is megőrizhesse a mozgékonyságát. Így kevésbé komfortos, viszont minden úttípuson fürge.

false

Napi 50 kilométert teszek meg vele két héten keresztül, úgyhogy bőven van idő arra, hogy erényeit és gyengéit felfedezzem. Az agglomerációból reggel betekerek vele a munkahelyemre, majd délután haza. Az útviszonyokat mintha direkt ennek a bringának találták volna ki, hetven százalékban aszfalt, persze tele kátyúval, 30 százalékban murva, sóder, sziklás-köves erdei talaj.

Amit rögtön megszeretek a Woodlandsben, az a remek irányíthatósága. Egyetlen mozdulattal hangolható a különböző útviszonyokhoz. A Suntour NEX MLO 63 mm-es rugózású teleszkópon a lockout könnyen ki-be kapcsolható. Ez nagyon megkönnyíti a terepviszonyokhoz való alkalmazkodást. Kikapcsolva az aszfalton valósággal országúti kerékpárrá avanzsál, elképesztő tempót lehet vele diktálni. A negyven-ötven kilométer/órás sebességet simán és könnyedén ki lehet tekerni, közben végig biztonságban érzi magát az ember a nyeregben. Ez az élmény erdei ösvényen és keményebb terepen a lengéscsillapítással csak fokozódik. A Woodlands ott egyszerre masszív és könnyű, szívós és rugalmas. A Kenda Kross Supreme 700×35c gumik egyedül a Kopaszi-gát sóderén válnak bizonytalanná. A felnik egyébként szélesebb köpenyt is elbírnak, úgyhogy ezt a kis bizonytalanságot egy cserével akár ki is iktathatjuk. És hát a Shimano BR-M355 hidraulikus tárcsafék is óriási szerepet játszik abban, hogy a keményebb terepeken is biztonságosan és gyorsan tudjunk lassítani, legfőképp pedig megállni.

false

A bombabiztos fékrendszer mellett a Woodlands legnagyobb erénye, főleg ár-érték viszonylatban (a bicikli 164 900 forintba kerül), a 27 sebességes, 9 fokozatú váltórendszer.

Az első (Shimano Altus FD-M191) és a hátsó (Shimano Alivio RD-M430) váltó összehangoltan teszi a dolgát. Óriási élmény, hogy az egyes fokozatok közötti váltás után nem kell utólagosan finomhangolni. A váltókar útja talán egy lehelettel hosszabb, mint kellene. Az első váltás gyors és precíz, a lánctányérok összehangoltan működnek. Az egyszerű, négyszögtengelyes hajtómű rendesen kiszolgálja a váltórendszert.

A markolat (Paragram Foam) és a nyereg (WAK komfort) több alkatrészhez hasonlóan a Csepel saját márkás terméke. A kettő együtt jól kiegészíti egymást. Különösen a nyereg kidolgozása kellemes meglepetés, fokozza a komfortérzetet.

A hajtás összességében kényelmes. Egyetlen apróság bizonyult olykor zavarónak. A váz szélesebb kialakítású papucsa tagadhatatlanul dizájnos, viszont nagyobb peremű cipőben a sarkam tekerés közben olykor meg-megakadt benne. Amit persze a megfelelő lábtartással lehet korrigálni.

Esztétikailag a Woodlands nagyon vonzó, még a rikító sárga színben is, bár nekem a szürke változat jobban bejön. És bár tagadhatatlan, hogy a Woodlands alapvetően a fiatalabb generáció sportos crosstrekkingje, azért még az ötven pluszos, hátfájós veteránok is simán lenyomnak vele egy Balaton-kört. Na jó, nem egyetlen nap alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.