Támogatott tartalom

Amikor a kerékpár több mint jármű, inkább hangszer

Csepel Woodlands Cross 700C 2.1

  • (x)
  • 2019. május 28.

Sport

Aki látta a Butch Cassidy és a Sundance kölyök című filmet, annak örökre retinájába égett Paul Newman bravúros biciklis jelenete. Nemcsak azért, mert csodálatos arányérzékkel sűríti pár másodpercbe a filmtörténeti utalásokat, hanem mert az ember legvágyottabb, soha el nem érhető létállapotát, a szabadságot fogalmazza újra.

Most induló biciklitesztjeink nem titkolt célja, hovatovább küldetése, hogy mindenkiből Paul Newmant faragjon. Hogy egyre többen üljünk át a szobányi, pöfögő autóból a jóval kevesebb teret követelő bicikli nyergébe, ezzel is csökkentve ökológiai lábnyomunkat.

Ezt a fontos lépést sokan talán csak azért nem teszik meg, mert a biciklizést megerőltető tornamutatványnak tartják. Pedig aki egy minőségi bringával letekert már ötven kilométert, azt tényleg megcsapja a szabadság mámorító szele és annak felismerése, hogy teste és lelke triplán kapja vissza a befektetett energiát.

Woodlands Cross 700C 2.1

Woodlands Cross 700C 2.1

Fotó: Csepel

A kerékpártechnika egyébként olyan látványosan fejlődik, hogy a mai bicajokkal a mozgás sokkal inkább élvezet, mintsem fáradságos munka. Ez mindenképpen igaz első teszt­alanyunkra, a Csepel egyik legújabb darabjára, a Woodlands Cross 700C 2.1-re.

Nem véletlen, hogy a Butch Cassidy emlékezetes jelenetének kulcsa a zene. Maga a kerékpár is inkább hangszer, mint jármű. A tekerés-suhanás pedig egészen közel áll a zenélés felszabadító élményéhez: a ritmus, légzés, mozgás összehangolásához.

A Woodlands Cross legszimpatikusabb vonása is alapvetően zenei: kiválóan hangolható a különböző terepviszonyokhoz. Crosstrekkingről beszélünk, amelyet pöpec vázgeometriával úgy terveztek meg, hogy mindenféle terepviszonyok között a maximumot nyújtsa. Alapvetően abban különbözik a túrakerékpártól, hogy nincs felszerelve sem sárvédővel, sem csomagtartóval, hogy nehezített terepen is megőrizhesse a mozgékonyságát. Így kevésbé komfortos, viszont minden úttípuson fürge.

false

Napi 50 kilométert teszek meg vele két héten keresztül, úgyhogy bőven van idő arra, hogy erényeit és gyengéit felfedezzem. Az agglomerációból reggel betekerek vele a munkahelyemre, majd délután haza. Az útviszonyokat mintha direkt ennek a bringának találták volna ki, hetven százalékban aszfalt, persze tele kátyúval, 30 százalékban murva, sóder, sziklás-köves erdei talaj.

Amit rögtön megszeretek a Woodlandsben, az a remek irányíthatósága. Egyetlen mozdulattal hangolható a különböző útviszonyokhoz. A Suntour NEX MLO 63 mm-es rugózású teleszkópon a lockout könnyen ki-be kapcsolható. Ez nagyon megkönnyíti a terepviszonyokhoz való alkalmazkodást. Kikapcsolva az aszfalton valósággal országúti kerékpárrá avanzsál, elképesztő tempót lehet vele diktálni. A negyven-ötven kilométer/órás sebességet simán és könnyedén ki lehet tekerni, közben végig biztonságban érzi magát az ember a nyeregben. Ez az élmény erdei ösvényen és keményebb terepen a lengéscsillapítással csak fokozódik. A Woodlands ott egyszerre masszív és könnyű, szívós és rugalmas. A Kenda Kross Supreme 700×35c gumik egyedül a Kopaszi-gát sóderén válnak bizonytalanná. A felnik egyébként szélesebb köpenyt is elbírnak, úgyhogy ezt a kis bizonytalanságot egy cserével akár ki is iktathatjuk. És hát a Shimano BR-M355 hidraulikus tárcsafék is óriási szerepet játszik abban, hogy a keményebb terepeken is biztonságosan és gyorsan tudjunk lassítani, legfőképp pedig megállni.

false

A bombabiztos fékrendszer mellett a Woodlands legnagyobb erénye, főleg ár-érték viszonylatban (a bicikli 164 900 forintba kerül), a 27 sebességes, 9 fokozatú váltórendszer.

Az első (Shimano Altus FD-M191) és a hátsó (Shimano Alivio RD-M430) váltó összehangoltan teszi a dolgát. Óriási élmény, hogy az egyes fokozatok közötti váltás után nem kell utólagosan finomhangolni. A váltókar útja talán egy lehelettel hosszabb, mint kellene. Az első váltás gyors és precíz, a lánctányérok összehangoltan működnek. Az egyszerű, négyszögtengelyes hajtómű rendesen kiszolgálja a váltórendszert.

A markolat (Paragram Foam) és a nyereg (WAK komfort) több alkatrészhez hasonlóan a Csepel saját márkás terméke. A kettő együtt jól kiegészíti egymást. Különösen a nyereg kidolgozása kellemes meglepetés, fokozza a komfortérzetet.

A hajtás összességében kényelmes. Egyetlen apróság bizonyult olykor zavarónak. A váz szélesebb kialakítású papucsa tagadhatatlanul dizájnos, viszont nagyobb peremű cipőben a sarkam tekerés közben olykor meg-megakadt benne. Amit persze a megfelelő lábtartással lehet korrigálni.

Esztétikailag a Woodlands nagyon vonzó, még a rikító sárga színben is, bár nekem a szürke változat jobban bejön. És bár tagadhatatlan, hogy a Woodlands alapvetően a fiatalabb generáció sportos crosstrekkingje, azért még az ötven pluszos, hátfájós veteránok is simán lenyomnak vele egy Balaton-kört. Na jó, nem egyetlen nap alatt.

Figyelmébe ajánljuk