Kulcsár Krisztián: "Senki ne gondolja, hogy a Karmelitában döntik el, mikor legyen egy bajnokság"

  • Simon Andrea
  • 2020. június 5.

Sport

A jövő évre halasztották el a tokiói olimpiát – a kétszeres olimpiai ezüstérmes párbajtőrözőt a döntés körülményeiről és következményeiről faggattuk. Megkérdeztük arról is, hogyan vészeli át a válságot a magyar sport, és vajon jót tesz-e, ha a kormány önti rá a pénzt. Ízelítő a friss Magyar Narancsnól.

A friss Magyar Narancsban, amely csütörtöktől kapható az újságárusító helyeken, interjút közlünk a Magyar Olimpia Bizottság elnökével. Részleteket a beszélgetésből, amelyet Simon Andrea készített:

Magyar Narancs: Mi zajlott a Nemzetközi Olimpiai Bizottság kulisszái mögött? Kívülről úgy tűnt, Thomas Bach NOB-elnök elég sokáig totojázott, mire bejelentette, hogy az olimpiát 2021-re halasztják.

Kulcsár Krisztián: Minden a függöny előtt zajlott és zajlik. A NOB több körben, teljeskörűen egyeztetett a sportolói bizottsággal és az olimpiai mozgalom három pillérével: a saját tagságával, a nemzetközi sportszövetségekkel és a nemzeti olimpiai bizottságokkal. Esetenként száz résztvevős beszélgetések zajlottak. Március közepén az országok egymás után vezették be a pandémiával kapcsolatos intézkedéseiket. Ekkor még jóval az olimpia előtt voltunk, a kvalifikációk sem voltak még veszélyben, de a NOB elkezdte végiggondolni a lehetőségeket.

false

 

Fotó: MTI/Mohai Balázs

 

Április közepét jelölték ki a döntés időpontjául, de a közvélemény részéről olyan nyomás nehezedett rájuk – és nyilván a japánokra is, ahol akkor még nem is ütötte fel a fejét a járvány –, hogy végül kénytelenek voltak korábbra hozni. Az eljárás végső soron alapos és gondos volt, amiben nincs is semmi meglepő – elég belegondolni abba, hogy micsoda erőforrásokat emésztett föl már eddig is a szervezés, vagy hogy világszinten az olimpikonok 70 százaléka csak egy olimpiára jut ki.

MN: Ön mit képviselt?

KK: A NOB feltétel nélküli támogatását. Nem lett volna helyes azokat a szakembereket az esetleges kételyeimmel vagy aggodalmaimmal gyengíteni, akiknek a napi munkájuk, hogy az olimpiai játékok ügyét vigyék, és naprakészek a részletekkel. Valószínűtlennek tűnt, hogy az olimpiát elhalasztják, erre a történelemben soha nem volt példa. (...)

MN: A hazai finanszírozási rendszert hatékonynak találja?

KK: Biztos, hogy lehet rajta javítani. Közhelyes, de attól még igaz, hogy mi nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni az eredmények következetes számonkérésére. Teljesítménykényszer nélkül a források hasznosulása – ami a sportban nagyon is mérhető és eredményességnek hívják – esetlegessé válik.

MN: És azt, hogy a politika ennyire belefolyik?

KK: Senki ne gondolja, hogy a Karmelitában döntik el, mikor legyen a triatlonosok magyar bajnoksága, vagy milyen válogatási elvek alapján dől el a vívók olimpiai utaztatása. (...)

A teljes interjút a Magyar Narancs csütörtökön megjelent friss számában találja, a lapot keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő rá itt.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.