Soha nem tudjuk meg, mi okozhatta Nádas Tamás műrepülő világbajnok tragédiáját

Sport

Egy 2014. márciusi katari légibemutatón szenvedett végzetes balesetet Nádas Tamás világ- és Európa-bajnok magyar műrepülő. Az akkori vizsgálat nem tudta megállapítani a szerencsétlenség okát. Több elképzelés is született, de a jelek szerint biztosat már nem tudunk meg a történtekről, ahogy arról a közelmúltban a pilóta lánya írt egy közösségi oldali bejegyzésben.

„Egyesek szerint madárral ütközött, mások szerint elfogyott az üzemanyag, megint mások szerint a sivatagi naplementében nehéz volt felmérni a földtől való távolságot, megint mások szerint leesett a vércukorszintje, megint mások szerint a sportautó, amivel versenyzett, és ami ellenkező irányba ment vele, turbulenciát keltett és a keletkező légáramlat miatt nem tudta felemelni a gépet. De amiben mindenki egyetért, az az, hogy Tamás tapasztalt pilóta volt, aki százszor megcsinálta ezt a manővert. És abban is mindenki egyetért, hogy Tamás érzékelte, hogy baj van, hisz’ látszik a felvételen, hogy próbálja felhúzni a gépet, de az egyszerűen nem megy fel kellőképen, hanem egyszerűen lesiklik. Az is biztos, hogy ha mindez nem háton történik, akkor lehet, hogy megússza egy lábtöréssel” – áll abban a még nyáron született Facebook-bejegyzésben, amelyet lánya, Nádas Barbara írt nemrég édesapja facebookos emlékoldalára. A Narancs.hu-nak ehhez annyit tett hozzá, ma sem tudjuk, s nagy valószínűséggel soha nem is tudjuk meg, pontosan mi idézte elő a halállal végződött balesetet a katari légibemutatón.

Nemrég előkerült egy 2013-ban készült videófelvétel, amelyen Nádas Tamás arról beszélt, hogy milyen rejtett műszaki hibák fordulhatnak elő a műrepülőknél is; felidézte saját hasonló eseteit, végül pedig megjegyezte: ha tragédia történik, nem jut majd senki érdemi eredményre. „Most már kétszer túléltem, harmadjára garantáltan nem fogom” – mondta akkor. Mindez néhány hónappal a halála előtt történt, bár az a hiba, amiről beszélt, a végzetes balesetben biztosan nem játszott szerepet. A sportoló a szárny alatti gumifédert, pontosabban annak a rejtett illeszkedési hibáját, leválását említette (ez köti össze a törzset a szárnnyal). Ha ez a kis alkatrész hiányzik, vagy kis felületen leválik, akkor a keletkezett örvény miatt a levegőben úgy „viselkedik” a műrepülő, ahogyan egy autó a jégen.

Egy rozoga Cessnával kezdődött

A többszörös magyar, valamint Európa- és világbajnok Nádas Tamás a Pest megyei Ócsán született 1969-ben, ott végezte el az általános és középiskolát. Egy csaknem másfél évtizede készített riportban vallott arról, miképpen találkozott a repülősporttal: „Először egyáltalán nem érdekelt a repülés, 28 éves koromban, egy barátom unszolására kilátogattam a budaörsi repülőtérre, ahonnan egy kisgéppel vitt el a barátom néhány körre. Egy borzalmas Cessnával repültünk, 5 méteren kinyílt az ajtó, amit be kellett drótoznunk, ezután 50 méteren kezembe nyomta a kormányt, hogy repüljek vele én.”

Ez aztán annyira megérintette, hogy még aznap nekiállt a képzésnek, néhány hónap múltán pedig megszerezte szakszolgálati engedélyét. Ekkor, 1999-ben már úgy gondolta, hogy műrepülni szeretne.

 
Nádas Tamás
Fotó: Schumy Csaba/Nádas Tamás Facebook emlékoldal

A műrepülő kiképzése 2001-ben fejeződött be, ekkor már Jak–18, Jak–52, valamint Z–726-os típusokon repült. Ezután együléses gépeket (Jak–55M, ACRO–230, CAP–231, Z–50LS) használt, és számos hazai rendezvényen szerepelt. Pályafutásában 2007 kiemelkedően fontos év volt, ekkor érkezett meg a tökéletes műrepülésre kifejlesztett Extra 300 LP típusú repülőgépe, amellyel már esélyesként vehetett részt a különböző versenyeken.

Első nemzetközi sikerét 2009-ben érte el, egy csehországi versenyen ezüstérmet szerzett. Ugyanebben az évben megszerezte első magyar bajnoki címét és megnyerte az Európa-bajnokságot is. 2010-ben a világbajnokságon a legjobb tíz közé került (92 induló volt). Újabb magyar bajnoki elsőség és nemzetközi versenyek aranyérmei következtek, majd

2012-ben a Nyíregyházán rendezett műrepülő világbajnokságon a végsőkig kiélezett versenyben egy orosz és egy francia versenyzőt megelőzve első lett.

Nádas egy kalocsai mintás overállban versenyezett, a győzelem utáni sajtótájékoztatón azzal is magyarázta rendkívüli eredményét: „Éreztem, hogy egy város és egy ország mögöttem áll”. A következő évben a Magyar Repülő Szövetség az Év műrepülő pilótájává választotta Nádas Tamást.

„Szuperhősnek láttam őt!”

„Édesapám úgy kedvelte az életet, mint rajta kívül kevesen, időnként nagy kanállal ette, kíváncsi és magabiztos ember volt. De a nagy eredmények eléréséhez ez valószínűleg elengedhetetlen. A lánya voltam, aki szuperhősnek látta őt. Együtt repültünk, síeltünk, vízisíeltünk és zenéltünk. Aligha véletlen, hogy belőlem végül énekesnő lett, ebben ő is benne van” – vallott apjáról Nádas Barbara. Mint mondta, elhúzódott a gyászfolyamat: édesapja emléke miatt tartania kellett magát, több meghívásnak és kötelezettségnek kellett eleget tenni, egyben magára vállalta édesapja emlékének megőrzését. „Életem legnagyobb gyászán már fiatalon túl vagyok” – mondta a Narancs.hu-nak. A tragédia idején 18 éves volt.

A világbajnoki cím elnyerése után Nádas sok meghívást kapott. Ahogyan lánya fogalmazott, már nemcsak itthon a falunapokon, hanem nagyvárosokban, a háttérben felhőkarcolókkal, tengerrel, óceánnal vagy sivataggal mutathatta be apja egészen különleges, lélegzetelállító műrepülős programját. Egyre több közel-keleti gazdag arab állam hívta meg, ami a magyar sportolónak nem csak a tiszteletdíj miatt érte meg. Lánya szerint Nádas Tamás tudatosan törekedett arra, hogy minél többet tudjon gyakorolni, erre pedig Magyarország a tél, a fagy, a hó és az eső miatt csak meghatározott időszakokban volt alkalmas.

 
Forrás: Nádas Tamás Facebook emlékoldal

Utolsó mondata

2014. március 7-én Katarban különleges légibemutatón, egyszersmind versenyen vett részt. A szűkszavú beszámolók szerint „a sportoló a Quatar Racing Club gáláján, az Al Khor repülőnapon vett részt, azonban gépe egy fejjel lefelé végrehajtott, a föld felett néhány méterre végrehajtott manőver közben lezuhant.” A teljességhez hozzátartozik, ahogy arról a JETfly.hu baleset után néhány nappal írt: „A végzetes felszállásnál az első áthúzás során együtt ment Tamás a tuningolt közel 1000 lóerős Nissan GTR autóval, amelyet a katari pilóta vezetett. Én a jobb ülésben ültem, nálam volt a rádió, amivel a Tamással tudtunk kommunikálni. (… ) Tamás csinált egy bukfencet és talpon nagy sebességgel megelőzött minket. Itt szólt bele utoljára a rádióba: »…a következőben toljátok neki«. Ez volt az utolsó mondata. (…) Kocsival már a pálya végén voltunk, amikor hátra fordultam, mert még mindig nem láttam jönni Tamást. A levegőben vártam és abban a pillanatban csak azt láttam, hogy hihetetlen sebességgel becsapódik és háton csúszik mellettünk a betonon. Sosem fogom elfelejteni a látványt” – nyilatkozta Tóth László egykori MIG 21-es pilóta. Ekkor helyi idő szerint 15 óra 20 perc volt.

A szakember akkor azt feltételezte, hogy a föld felett alig öt-tíz méter magasan és fejjel lefelé haladó és a feltunningolt autóval versenyző Nádas gépe madárral ütközött. Az esetről készült, nem jó minőségű videófelvételeken mintha látni lehetne két sötétebb árnyat, talán ezek lehettek a madarak. De mint a cikk elején írtuk, a lánya szerint lehetnek más magyarázatok is a bekövetkezett tragédiára.

„Nem tudom, hogy a mai huszonéves műrepülők pontosan mit tudhatnak róla. 2012-es világbajnoki címe után alig másfél évvel következett be a végzetes baleset, így

sportpályafutása nem teljesedett ki, és neve nem lett olyan méltán közismert, mint Besenyei Péteré”

– mondta lapunknak lánya. Nádas Tamás halála után szülővárosa, Ócsa díszpolgára lett. A helyi temetőben egy, az égbe emelkedő repülőt formázó szobor áll a sírján. 

 
Nádas Tamás sírja az ócsai temetőben
Fotó: A szerző felvétele

Aligha véletlenül Nádast még életében elnevezték a „levegő Schumacherjének”. S talán sorsszerű is, ami később a német Forma1-es pilótával és a magyar műrepülő világbajnokkal történt.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.