Sörolimpia: Hajrá, komló!

  • - legát -
  • 1997. január 23.

Sport

Januárban az ember melegségre vágyik: forralt borra, Jagermeisterre, metilalkoholra - a fogyasztási szokásokat nemcsak az ízlés, a vagyoni helyzet is meghatározza. A sör ilyenkor diszkrét kíséretként a háttérben marad, január 17-én mégis sörolimpiát rendeztek az E-klubban, ahol a közönség mellett rockzenészek, kábeltévések és egyéb tartozékok mutathatták meg: ki nyel ma?

Lehet, hogy Dreher Antal titkos naplójának mikrofilmváltozata már a III. ötéves terv idején hozzáférhető volt olvasójegy ellenében egy bizonyos kőbányai kölcsönkönyvtárban, ám arról, hogy a derék gyárosnak bármiféle szerepe lenne a versenyszerű sörözés hazai elterjesztésében, nincsenek adatok. Akárhogy is fáj, be kell érnünk azzal, hogy a magyar sörversenyzés megteremtésében leginkább Bud Spencernek vannak múlhatatlan érdemei, aki a Különben dühbe jövünk című filmben bebizonyította, hogy a szénsavas alkoholszármazék - virslivel kombinálva - akár sportszerként is értelmezhető. A mozi nyomán "sör-virsli párbajnak" nevezett összecsapás mégis sokáig csak mint beszédtéma bukkant fel, konkrét lebonyolításra legfeljebb néhány csontrészeg KISZ-aktivista vállalkozott építőtábori záróbulikon. Ilyesfajta lubickolást a kései hetvenes években kevesen engedhettek meg maguknak, ráadásul a sörválaszték a Kőbányai-Kinizsi-Cseh Import háromszög mentén mozgott, virslifronton pedig még a fekete csíkkal ellátott hot dog kolbász is csak a húsipari dizájnerek fantáziájában élt. (Jellemző, hogy a "bőrös" jelzőt akkoriban kizárólag focimeccseken alkalmazták különösen megalázó lábak közötti elgurítások - kötények - felidézésekor.)

A témában áttörést csak a kilencvenes évek eleje hozott, amikor sörvonalon is megjelent a konkurencia, és a háromszög nagyon sok szöggé változott. Azóta a gyártók marketingmunkájának jelentős részét képezi a sörfesztiválok lebonyolítása, amelyeket nemcsak Lagzi Lajcsi, a P. Mobil vagy ne adj´ isten, Komlós Juci leszerződtetésével és diszkont-árakkal, hanem különféle versenyek megrendezésével is próbálnak emlékezetessé tenni. Az ilyen jellegű események természetesen a meleg évszakokban hatékonyak, télen befagynak a sörcsapok, a bajnokok barlangokba bújnak, és nagyon kevesen mondják a pultosnak, hogy "porzik a vesém".

Az a tény, hogy az E-klubban sörolimpiát rendeztek, dacolva a szokásokkal és a fagyos januárral, csak elsőre tűnik őrültségnek. Ha figyelembe vesszük

a rockzenész és a sör

jelentős irodalommal rendelkező, legendásan jó kapcsolatát, egyértelművé válik a szervezők szándéka: a helyi sztárok bebizonyíthatják, hogy a piálást nemcsak megénekelni tudják. A plakátok egy rakás NB I-es, NB II-es metálcsapat, magukat stábnak nevező kábeltévések és a Mai Nap újságíróinak részvételét jelezték, tehát méltán érezhette a kíváncsiskodó, eljött az igazság pillanata. A helyszínen viszont már úgy tűnt, az indulók jelentős része vagy beállt, vagy másra mozdult. Különösen fájdalmas volt a Mai Nap csapatának távolmaradása, ami azt jelentette, hogy az "újságíró ital után nyúl" című, már-már közhelyszerű viselkedésforma színpadi megjelenítése még várat magára.

Végül csak néhány "egyébként is itt buliznánk" rockzenekar, a Szív TV különítménye, valamint a roadok válogatottja képviselte a sztárok sörgálája vonalat. Négyfős csapataik váltóban (ahogy megitta az egyik, inni kezd a másik és így tovább - a leggyorsabb csapat nyer) bizonyíthattak volna, de többségüknek már az is komoly próbatételt jelentett, hogy a szokásos korsónyi mennyiség helyett egy teljes liter sörrel kellett megküzdeniük. Igazán figyelemre méltó teljesítményt csak a technikusok produkáltak, a többiekre inkább az alibizés és a kötelességszerű jófejeskedés volt a jellemző. Mégis úgy tűnt, a hely szelleme kizárólag örömszerzésben utazott január 17-én. A közönség nagyobbik része ugyanis kimondottan élvezte a műsorként nem igazán értelmezhető színpadi megnyilvánulást, míg a kisebbség éhező tacskókat megszégyenítő pillantásokat lövellt a korsók felé és nagyokat nyelt. A vágyakozó tekintetek a kevésbé felkészült (kikészült?) és a különben-is-kocsival-vagyok típusú résztvevőkre voltak a legnagyobb hatással, akik a küzdelmet

feladták azzal,

hogy leadták

korsójukat az ingyenpiára áhítozóknak, ezzel aztán a szerencsés benyúlók is fogyaszthattak valamicskét. Igazán kiválasztottnak mégis az a katonai kimenőfrizurás ifjú érezhette magát, akit az egyik hiányosan felállt csapat bevett negyediknek. Az éppenhogy nem merev részeg fiatal magyart valószínűleg a Minden Gyomrok Védőszentje mentette meg attól, hogy lehányja a közönséget. A fickó sztár akart lenni tizenöt percre, pakolta magát rendesen, de hamarosan letakarították a színpadról, noha ő volt a legemlékezetesebb showman. Csapatversenyben középdöntőre vagy döntőre nem került sor, a műsorvezető eleresztette az est legrosszabb szóviccét - Hogy állunk? Hugyálunk -, majd véget vetett a műbalhénak.

Valamivel komolyabb folytatást ígért a helyszínen benevezett önkéntesek összecsapása (páros verseny, ki iszik gyorsabban alapon), mivel itt már nyerni is lehetett, a változatosság kedvéért egy hordó sör volt a tét. A felállás úgy nézett ki, hogy hét aszténiás alkatú középosztálybeli rockrajongó mellé becsatlakozott

egy hatalmas termetű

férfi,

aki meggyőző testi fölénye mellett bajuszban és mosolygásban is igencsak erősnek tűnt, amikor pedig elveszett arcában az első korsó tartalma, már sejteni lehetett, hogy megvan a győztes. Csupán egy közlekedésimérnök-hallgató kinézetű fiatal-ember volt képes lépést tartani vele egy rövidke fordulóig, a többiek nyelek-majdnem kihányom teljesítménye viszont említésre sem méltó.

A hamar ellenfél nélkül maradt óriás a show kedvéért benyomott még egy liter sört (a harmadikat öt perc alatt), és természetesen nem utasította vissza a nyereményt. A sörolimpia ezzel mégsem ért véget, ugyanis a szponzornak köszönhetően február 15-ig minden pénteken és szombaton hasonló összecsapások színhelye lesz a népligeti objektum.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.