Teljesen felesleges a forró teremben izzadni: a bikram nem hatásosabb a sima jógánál

  • narancs.hu
  • 2018. január 22.

Sport

Nincs sok értelme 40 fokban szenvedni, állítják amerikai kutatók.

A világszerte népszerű bikram jóga gyakorlói 40 Celsius fokra felfűtött, 40 százalékos páratartalmú teremben hajtanak végre 26 jógapozíciót. Ám közkedveltsége ellenére keveset lehetett tudni arról, hogyan hat az egészségre, még kevesebbet arról, hogy a forróság fokozza-e a jótékony hatást.

Az Experimental Physiology című szaklapban közölt kutatás az első, amely megvizsgálta a hőség szerepét a bikram jógában, és azt állapították meg, hogy

a felfűtött teremnek nincs köze a vérkeringés javulásához.

A Texasi Állami Egyetem és az austini Texasi Egyetem kutatói kimutatták, hogy a bikram jóga javíthatja az érfalak minőségét, ami a szívbetegségek megelőzésében játszik szerepet. Azt is megállapították, hogy lassíthatja az érelmeszesedést, amely szívrohamhoz vagy agyvérzéshez is vezethet. Azonban az is kiderült a tanulmányból, hogy

ezek a hatások normális szobahőmérsékleten is elérhetők.

Hot or not? Bikram no more beneficial than any other yoga, says vascular study

While the popularity of practising yoga in sweltering rooms is booming around the world, researchers say benefits to blood vessels are the same whether the moves are performed in the heat or not. Bikram yoga was founded by controversial instructor Bikram Choudhury and involves 26 poses and two breathing exercises, performed in a room heated to just over 40C (104F).

A vizsgálatban 80 felnőtt vett részt, az egészségi szűrések után véletlenszerűen három csoportba osztották őket: egy csoport bikramra, a másik szobahőmérsékleten végzett ugyanolyan jógára járt, a harmadik volt a kontrollcsoport, ők nem jógáztak. A résztvevők 12 héten át jártak heti három, 90 perces jógaórára.

„A vizsgálat azt az új eredményt hozta, a jógázásnak a keringésre gyakorolt hatásában nem játszik szerepet, hogy milyen hőmérsékleten gyakorolják” – összegezte Stacy D. Hunter, a szerzők egyike.

(via MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.