Terachess: Minden segítséget megkapnak

  • - linder -
  • 2002. június 6.

Sport

"A sakk segíteni akar a való világnak" - ezzel a mottóval indítja útjára a magyar és a német sakkszövetség üzenet- és reklámhordozó találmányát, a terachesst. Az interaktív sakkösszecsapásban eltérő harcmodorú klasszisokból álló csapatok internet-összeköttetéssel és más technikai eszközök segítségével a tévénézők és a netezők szeme láttára döntik el a lépéseket.

"A sakk segíteni akar a való világnak" - ezzel a mottóval indítja útjára a magyar és a német sakkszövetség üzenet- és reklámhordozó találmányát, a terachesst. Az interaktív sakkösszecsapásban eltérő harcmodorú klasszisokból álló csapatok internet-összeköttetéssel és más technikai eszközök segítségével a tévénézők és a netezők szeme láttára döntik el a lépéseket.Egy profi sakkmérkőzést bárki izgalmasnak találhat, ha a játék élethalálharc jellegét kitapinthatja, de a sakkozók a mérkőzés közepette ebben még támpontot sem nyújthatnak: egy remek lépésnél nem ujjonghatnak, mint egy zsákoló kosaras, és nem csapkodhatják a homlokukat, ha valamit eltoltak. Ha azonban az ellenfelek nem látják egymást, és az aggodalmat, a reményt, a gyászt, dilemmát vagy mámort van kivel és muszáj is megosztani, a nagy teljesítményű agyak dulakodása rögtön nézhető szpartakiáddá válhat. Ekkor átélhetővé válik, hogy a bábukat látszólag egykedvűen tologató játékos milyen belső izgalommal elemez, mérlegel és kutat az agyában, így a sakk esszenciájáról, legfontosabb kulisszatitkáról,

a döntéshozás folyamatáról is

megtudhatunk valamit. Ez pedig a pókerarcúnak ismert zsenik emberi megnyilvánulásaival együtt még azokat is érdekelheti, akik épphogy tudják a lépéseket.

A magyar és német sakkszövetség december 6-8. között szeretné Budapesten az első, egyelőre nemzetek közötti terachess oda-vissza vágót bemutatni, ahol a háromtagú német válogatott az Országház egyik dolgozószobájában, a Lékó Péter, Polgár Judit (és még valaki) összeállítású hazai csapat pedig a német nagykövetség egy tágas termében rendezkedne be. A csapatok internet-összeköttetés révén egy próba- és két éles sakkütközetet vívnak úgy, hogy a húzások között nemcsak a csapattársak agykapacitását, hanem minden lehetséges technikai eszközt is igénybe vehetnek. A főhadiszálláson lesz fax, mobiltelefon, internet, mindenféle sakkszoftver és adatbázis, ezért adjutánsként mindkét fél mellett egy informatikus is szolgálatot teljesít. A lépések előtt lehet a számítógéppel konzultálni, telefonon valamely ismerős nagymester vagy akár egy moszkvai klub segítségét kérni, sőt a szereplők akár egy videokonferenciát is összehozhatnak, vagy éppen szüretelhetnek a küzdelmet az interneten követő sakkbarátok javaslataiból. (Ha egy javaslatot meglépnek, a javasoló jutalmat kap.) A technikai háttér bevonásának célja egyrészt a reklámfelület kialakítása, másrészt a rendezők szerint izgalmas lesz látni, milyen mértékben képes az eddig saját magára utalt játékos a különféle lehetőségeket haszálni, mennyire követik majd a sakkozók intuícióikat, ha a gigabájtok mást javasolnak. Az egymás közti döntéshozás módját a csapatok választják - és már ez is tanulságos lehet, mert nem tudni, hogy krízishelyzetekben a demokratikus, szavazásos elhatározás stratégiája vagy az egyszemélyes végső döntés módszere a kifizetődőbb.

A szobában elhelyezett kamerák segtségével kivetítőkön követhetjük, amint Polgár Judit Lékó Péter kezére csapna, ha beáldozna egy szorult helyzetbe került parasztot, vagy éppen azon ámulhatunk, milyen fegyelmezetten dühöng az időhiány miatt a német csapat rangidős tisztje.

"A nézőnek a káosz lesz az ideális"

- fogalmazott Lékó Péter, aki szerint mégis a németek esélyesebbek, mert míg Polgárt és őt jelentősen különböző harcmodor jellemzi, addig az ellenlábas csapat tagjairól tudni, hogy magas tudásszint mellett is kooperatív jellemek.

Az interneten élőben követhető mérkőzésekről Németországban a ZDF televízió 3 x 40 perces összefoglalót sugároz, pszichológusok és informatikusok bevonásával pedig dokumentumfilm készül a stressz alatti gondolkodásról, és arról, hogy az ember krízishelyzetben hogyan képes élni a technikával.

"A sakk ilyen módon üzenhet a való világnak" - állítja Kállai Gábor nemzetközi nagymester, a Magyar Sakkszövetség szakmai igazgatója, a terachessprogram egyik ötletgazdája, aki szerint Magyarországon különösen hiányzik a probléma- és válsághelyzetek csapatmunkában történő kezelése.

Ha a terachess a közönség és a szponzorok körében sikert arat, a szervezők világbajnokságot indítanának útjára. Várakozásaik szerint egy Forma-1-hez hasonló felépítésű rendszer jöhetne létre, amelyben az "istállók" tulajdonosai nemcsak nemzeti sakkszövetségek lehetnének, hanem nagy technológiai cégek is.

- linder -

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)