"Természetes tudás" - Baranta, az "ősmagyar kung-fu"

  • R. Andróczy Orsolya
  • 2005. december 8.

Sport

A magyarság ősi kultúrája iránt fogékony ifjaknak néhány éve már nem csak a rovásírásverseny (Ocsú kontra búza, Magyar Narancs, 2004. november 18.) vagy a koronakutatás (István antennája, Magyar Narancs, 2005. február 24.) jelenthet kellemes és hasznos elfoglaltságot, a Baranta segítségével immáron szellemük mellett testüket is edzhetik.

A magyarság ősi kultúrája iránt fogékony ifjaknak néhány éve már nem csak a rovásírásverseny (Ocsú kontra búza, Magyar Narancs, 2004. november 18.) vagy a koronakutatás (István antennája, Magyar Narancs, 2005. február 24.) jelenthet kellemes és hasznos elfoglaltságot, a Baranta segítségével immáron szellemük mellett testüket is edzhetik.

Közel 15 éve folyik a történelmi magyar harci testkultúra felélesztésének kísérlete, önálló magyar harcművészeti irányzatként - újságolja büszkén a hivatalos sportági közlemény. A sportág bölcsőjének számító Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen (ZMNE) működik a Honvéd Zrínyi SE Baranta szakosztálya. Az edző, Vukics Ferenc százados (egyben a Baranta tradicionális magyar harcművészet egyik alapító személyi-sége) a Pedellusnak kifejtette: a távol-keleti küzdősportok mellett a Baranta valódi újdonságot hoz a harcművészetek világába, mivel sajátosan értelmezett harci technikákat, közösségformáló módszereket és oktatási eljárásokat alkalmaz. A nevezett sportban nem a szabályos gyakorlatok elsajátíttatása a cél, hanem inkább a "kreativitás kikényszerítése". Vukics úgy véli: a magyar ember nem képes merev dolgokra, ezért a Barantának nincsenek is formagyakorlatai, tánc van helyette. Éppen ezért a keleti harcművészetekkel ellentétben "itt nem a mester másolása a cél". A barantázók "fokozatát" sem az öv színe jelzi: ősi magyar állatneveket (az állat ereje szerint) kapnak a teljesített vizsgák során (Borsuk/borz, Burk/farkas, Bars/párduc, Kaplony/tigris). Mint Magyar István szakosztályvezető elmondta, fontos különbség még a praktikum keresése: a magyar ember régebben kerülte a felesleges mozdulatokat és a felesleges beszédet, így a Baranta művelői a kung-fusokkal szemben

nem állnak neki hadonászni

és vijjogni, amikor az ellenfelet meglátják. A Baranta művelői a más harcművészetek képviselőivel szemben elsősorban a bizonyított teljesítményeket fogadják el.

A Baranta Vukics beszámolója alapján a konfliktusok, viták erőszakos, de vér nélküli elintézési módját jelentette a múltban (például egy törvénysértés "rendezését"), a gyilkolásra irányuló formáját Böllön néven oktatják. A sportág művelőinek számát Magyar István 2000 főre saccolja (a Honvéd SE 110 taggal büszkélkedhet), a hazai csapatokon túl Erdélyben alakult még néhány egyesület. A szóban forgó küzdősport két szakágra osztható: lovas (Ráró-Baranta) és gyalogos (Thug-Baranta) formája létezik. Mindazonáltal ez nem jelenti azt, hogy a két mozgásforma élesen elválna, a gyalogos szakág művelőinek számot kell tudniuk adni alapvető lovas ismeretekről és megfordítva. Mindkét szakág többféle jártasságot kíván meg művelőitől: a gyalogos barantázók az állóképesség és erőfejlesztő gyakorlatok mellett például többféle birkózási, vívási, hajítási, íjazási technikát tanulnak. Egy oktatói vizsga megszerzéséhez 34 különféle vizsgaelemből kell teljesíteni a megszabott minimumszinteket a vizsgázónak. A botvívási gyakorlatokat volt alkalmunk a ZMNE tornatermében nyomon követni: be kell valljuk, nem szívesen találkoznánk nagydarab, dühös, esernyővel rendelkezdő barantással. Igaz, semmilyen más nagydarab, dühös, esernyővel rendelkező fiatalemberrel vagy ifjú hölggyel sem.

A Baranta 1993-as létrejöttét hosszas történeti kutatómunka előzte meg, lelkes sportbarátok görög, perzsa és egyiptomi írásoktól, a hunokról szóló kínai, latin és görög feljegyzésektől, valamint az avarokról szóló elbeszélésektől és régészeti leletektől kezdve Mátyás király levelezésén át a Habsburg korabeli rendeletekig, sőt a közelmúlt bicskás hagyományáig vizsgálták a törté-nelmet. Kutatásaik alapján úgy vélik, a szer-vezetten működő magyar harci kultúra a 7-12. század között élte virágkorát. A Barantában három kiemelkedő időszakot tartanak nyilván: a vándorló állam, az Árpádok és a végváriak időszakát. A Baranta képviselői szerint a XVI. század elejétől megindul a magyar kultúra kettéválása. Ettől kezdve a magyar sajátosságokat csak a népi kultúra őrzi tovább, a nemesi (a harci kultúrát is beleértve) egyre inkább nyugati jelleget ölt, a harci jellegű tudásanyag "a társadalom perifériájára sodródik".

A Baranta Szövetség honlapján található információk szerint a sportág szűkebb értelemben véve a 19-20. századi magyarság kiképzési formáira épül, de a magyar harci alkalmazások első képviselői korábbra datálhatók: Padányi Viktor írása alapján őket az évezredekkel korábban élt kasszu és szabir népeknél kell keresnünk. Némelyekben ugyan kétségek ébredhetnek, hogy a magyarság és a magyar kultúra kapcsolódhat-e ezen népekhez, a szövetség szerint "ez a kétség azonban a finnugor elméletre százszor igazabb kell hogy legyen". (A finnugor elméletre vonatkozó kételyekről lásd bővebben: 'svita, Magyar Narancs, 2004. október 28.) Akárhogy is, a szövetségi álláspont szerint "az nem vitatható el, hogy a szkíta (csak a görögök hívták így), hun, avar kultúrának és életmódnak Európában egyetlen örököse van (maradt), és ezt az örököst magyar embernek hívják".

Egy Vukics Ferenc által a Pedellus rendelkezésére bocsátott dokumentumból megtudhattuk: a Baranta célja többek közt a hagyományos és egészséges magyar élet-vitel ápolása, elsajátítása. A Baranta az em-lített dokumentum szerint "szerteágazó ismereteinél és ősi gyökereinél fogva al-kalmas arra, hogy újraalapozza a magyar kultúra szétzilált közösségi környezetét és szellemi mozgatórugóját. A mozgásos kultúrában és szellemi erejében ránk hagyo-mányozott örökségénél fogva a legrégibb harcművészetek közé tartozik. Miután művelőinek (magyaroknak) a kreativitása és a testi mozgásokra való genetikai alkalmassága (sic!) adott, így csak rajtuk múlik, hogy milyen színvonalra emelik. (É) A Baranta megtanít életmódszerűen magyarul élni."

De milyen is magyarul élni?

Vukics Ferenc kérdésünkre elmondta, a magyar ember a mellérendelt gondolatiságban működik, a piramis rendszerű gondolkodás idegen a természetétől. A hierarchikus gondolkodás nyugati találmány: Nyugaton nem merik kibontakozni hagyni az egyéniségeket, mert félnek, hogy akkor nehezebb lesz irányítani őket. A mai korban az ember tudatlanságban van tartva, különben nem lenne olyan könnyen vezethető. Kérdésünkre, mely szerint folyik-e "filozófiai nevelés" az edzéseken, Magyar István elmondta, hogy az elvégzett munka elsősorban életmódra történő felkészítést jelent, és az ősök tiszteletére tanít. Vukics Ferenc kifejtette: számos alulról jövő kezdeményezés alakul napjainkban, amelyek tagjai hasonlóképpen gondolkodnak a világról, mint a Baranta művelői, egyfajta szellemi hátteret adnak a mozgalomnak. Vukics szerint a mai fiataloknak meg kell tanítani, hogy milyen a magyar ember, a cél, hogy a gyerekeiknek már természetes tudásként adhassák azt tovább. A magyar hagyományok elsajátítása egyébiránt a legelfogadóbb, legtoleránsabb nemzetté teszi a magyarságot, természetünknél fogva ilyenek vagyunk, és ez jó, hiszen jól tudunk adaptálódni a változásokhoz. Hála az égnek, a hagyományok elsajátítása ma nem túl nehezen hozzáférhető: az említett szellemi közeg működik, táborokban, összejöveteleken, bemutatókon "híres előadók" oktatják az érdeklődőket, egyfajta "szabadegyetemként" működik a rendszer. Vukics így fogalmaz: "Nagyon igaz az a mondás, hogy a magyar embernek nem múltja van, hanem jövője."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.