Úszásoktatás felnőtteknek - Lógok a kötélen

  • Miklósi Gábor
  • 2008. január 17.

Sport

"Újabb vágyad teljesült" - röhögök magamon kínomban, mikor már legalább fél perce küzdök egy helyben, a medence falától pár méterre. A lábaimmal egyre kétségbeesettebben csapkodok, mégsem jutok előre egy centit sem. A medence szélén Zoli, az úszóoktató közönyös arccal szemléli a vergődésemet.

"Újabb vágyad teljesült" - röhögök magamon kínomban, mikor már legalább fél perce küzdök egy helyben, a medence falától pár méterre. A lábaimmal egyre kétségbeesettebben csapkodok, mégsem jutok előre egy centit sem. A medence szélén Zoli, az úszóoktató közönyös arccal szemléli a vergődésemet.

*

"Elég jó a vízfekvésed és az egyensúlyod is, nem lesz ezzel semmi baj" - próbál lelket önteni belém, miután szégyenszemre másodszor is visszaúszom hozzá. A pánikkal és a vádlimba költözött görcscsel küzdve épp a határán vagyok, hogy belássam: késő, 37 évesen már nem fogok megtanulni háton úszni. Pedig jó ötletnek tűnt, amikor pár nappal korábban az egyik barátom szólt, hogy a Csasziban felnőtteknek is van úszásoktatás. Most meg itt vagyok, kezem a szivacspárnát markolja, hogy kizárólag a gyötrelmes, krallozó lábtempóval jussak el a 25-ös medence távolba vesző túlsó végéig - és nem megy.

Persze már akkor sejthetném, hogy a dolog nem lesz diadalmenet, amikor a bemutatkozáskor Zoli megkérdezi, hogy tudok-e úszni. (Az úszásoktatás alapszinttől a versenyzők technikai finomításáig terjed.) "Persze, csak hátúszni szeretnék megtanulni." "Tényleg nem süllyedsz el, és látszik, hogy sokáig bírod erővel, de ezt, amit előadtál, úszásnak nevezni azért kicsit túlzás" - mondja kedvesen a bemutató után. Próbálok visszamosolyogni, aztán megbeszéljük, a háttal kezdjük, utána meglátjuk, hogyan tovább.

Zolinak később eszébe jut, hogy talán segíthet a lábtempó elsajátításában, ha hason próbálkozom, de így az eddigi gyötrelmekhez heveny, fulladásos kísérőjelenségek társulnak, maradunk az eredeti verziónál. Közben azért fejlődöm: minél jobban elrúgom magam induláskor a medence falától, annál távolabb állapodok meg egy helyben. Oktatóm jó pszichológiai érzékkel belátja, hogy ha nem akar teljes reményvesztettségbe és öngyűlöletbe taszítani, muszáj lesz engednie, hogy karral is rásegítsek a dologra. A különböző kivárásos, aszimmetrikus és váltott tempójú kartechnikák gyakorlása közben lassan a lábtempóm is javulhatott, mert az egyórás szeánsz végén levezetésképpen megint kipróbálom, és végre sikerül átrugdalni magam a túlpartra.

Az első igazi sikerélmény úgy a harmadik-negyedik alkalommal ér, amikor a folyamatos tempózás közben néha már azokra a fontos részletekre is figyelni tudok, hogy a kisujjam hagyja el először a vizet, és a vállamat a kartempó közben az arcomhoz közelítsem. Egyszer csak mintha meglódulnának mellettem a sávokat elválasztó kötél addig csak lassan mozgó, színes műanyagjai. "Ez már hátúszás volt" - dicsér meg váratlanul az időközben megismert másik oktató, szintén Zoli. Az élmény hatására a rá következő héten kétszer is elmegyek a Sportba.

Legközelebb érzem, hogy jobban megy. A színes műanyagok már-már egybefolynak, gyanakodni kezdek, hogy kései felfedezés előtt álló úszófenomén vagyok. De a sávon egy 15 év körüli, a vízben kicsit túlsúlyosnak tűnő lánnyal osztozom. Egy idő után aztán arra leszek figyelmes, hogy míg én az új, nagyszerűen begyakorolt technikámmal egyszer elegánsan oda- és visszaúszom, ő kétszer, két és félszer is megteszi ugyanezt, mellen és háton váltva. Gyorsban háromszor gyorsabb. "Versenyző, ugye?" - kérdezem kicsit később, csak úgy mellékesen Zolitól, miközben a lány a bukófordulóból feljőve épp tovapillangózik. "Dehogyis, annyira nem úszik jól - válaszolta, nem is sejtve, mit tett épp az önbecsülésemmel. - Te viszont próbálj messzebbre kinyúlni és gyorsabban krallozni, hogy kevesebb tempóból érj át!" "Mégis, menynyi lenne az a kevesebb?" - kérdezem óvatosan, miután viharos krallozással, hosszúakat nyújtózva egy-egy 25-ös hosszt sikerül 32 karcsapással teljesíteni. "Jó lenne levinni 26-27-re" - mondta Zoli. "És neked mennyi kell 25-ön?" "Hát, ha belehúzok, úgy 17-18".

Az úszástanulás felnőttként nemcsak az új kihívások miatt érdekes. Este hétkor az uszoda már nincs nyitva a nagyközönségnek, rajtam kívül csak amatőr és profi sportolók vannak itt. Ilyenkor visszacsöppenek a hetvenes évek végébe, amikor először hoztak a szüleim ugyanide. A macsó közeg, az úszók és a pólósok arcába beleordító edzők, majd az öltözőben egymással kakaskodó fiúk csapkodása és hangoskodása rögtön felidézi, hogy gyerekként miért kezdtem pánikszerűen bojkottálni ezt a helyet. Szerencsére a medencében azonnal elmúlik a nyomasztó hangulat: a két Zoli mindig kedves és barátságos, ott már csak a vízzel és magammal kell megküzdenem.

"Figyelj, a hátúszás már elég jól megy, nem akarsz megtanulni gyorsúszni is?" - kérdezte néhány hete váratlanul Zoli. "Dehogynem - válaszoltam, hirtelen támadt határtalan önbizalommal -, akkor legközelebb hozok szemüveget." Azt egyből megéreztem, hogy az úszószemüveg pontos beállítása egy élethosszig tartó küzdelem lesz, amiben legfeljebb részsikereket lehet elérni, de néhány perccel később rá kellett hogy ébredjek: a gyorsúszással nagyjából a lehetetlenre vállalkoztam.

Vajon mi a titka, hogy az ember a tüdejéből egészen ki bírja fújni a levegőt a vízbe? - töprengek, miután rájöttem, hogy a rendelkezésre álló rövid idő csak a beszívásra elég, és a rossz levegővétel miatt kell megállnom háromtempónként egy-egy percre, hogy meg ne fulladjak. Úgy negyedóra alatt járom meg a 25-ös medencét oda-vissza, és kétségbeesetten evickélek vissza Zolihoz. Épp mondanám, hogy a magam részéről örülök, hogy kipróbálhattam a gyorsúszást, ám megelőz: "A levegővételt gyakorolni kell, könnyen bele fogsz jönni, teljesen jók a tempóid." Fogalmam sincs, miről beszél, és kivel kever össze, de késő: hirtelen meglátom magam, amint hasítom a habot a Balatonban, úgyhogy visszafordulok még egy körre.

Szabó Joe úszóiskola a Császár-Komjádi uszodában, hétköznap, este 7-8 között. Az oktatás az uszodai belépővel együtt 1500 Ft.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."