Ünnepi étkezési szokások: Farsang non est

  • Farkas Katalin
  • 2003. február 13.

Szex

A farsangi étkezési és egyéb szokásokkal az elmúlt évtizedekben számos újságcikk foglalkozott. Ezek a cikkek egyfajta szezonális kényszerességgel január-február tájékán uralják el a magazinokat és színes mellékleteket, ám ez a gyakorlat most jó eséllyel megszűnik. Jelen cikkben ugyanis logikailag kényszerítő erejű bizonyítást nyújtunk arról, hogy farsangi étkezési szokások nem léteznek. Ez a tétel egyébként egyenes következménye egy általánosabb eliminativista tételnek, mely szerint maga a farsang sem létezik.
A farsangi étkezési és egyéb szokásokkal az elmúlt évtizedekben számos újságcikk foglalkozott. Ezek a cikkek egyfajta szezonális kényszerességgel január-február tájékán uralják el a magazinokat és színes mellékleteket, ám ez a gyakorlat most jó eséllyel megszűnik. Jelen cikkben ugyanis logikailag kényszerítő erejű bizonyítást nyújtunk arról, hogy farsangi étkezési szokások nem léteznek. Ez a tétel egyébként egyenes következménye egy általánosabb eliminativista tételnek, mely szerint maga a farsang sem létezik.

Az eliminativista - a dolgok létezését tagadó - álláspontok például a filozófiában mérsékelt, de tartós népszerűséget élveznek. Egyik személyes kedvencem Peter van Inwagen, aki az élőlények és az elemi részecskék kivételével mindennel kapcsolatban eliminativista. Szerinte például asztalok, magazinok vagy holttestek nem léteznek. A jelen cikk egy kevésbé radikális nézet mellett érvel: szerintem kifejezetten a farsang és a farsangi étkezési szokások nem léteznek.

Először érdemes a főtételt bizonyítani, azaz leszámolni magának a farsangnak az illúziójával. Itt óvatosan kell eljárnunk, könnyen tévútra vezethet minket ugyanis az a kétségtelen tény, hogy van valami, amit a szokásos szóhasználatban "farsang"-nak nevezünk. Arra a stresszel és ajtócsapkodással gazdagon átszőtt eseményre gondolok, amikor - jellemzően az óvodás vagy kisiskolás korú gyermek létéből fakadóan - az egész család összesített kreativitása mérettetik meg a házilagos jelmezkészítés frontján. Nálunk ez például eleve elveszett ügy volt, mert minden erőfeszítés eltörpült a szomszéd lányok nyomasztó ötletessége mellett: emlékszem arra az évre, amikor egyikük pattogatott kukoricának, a másik telefonkészüléknek öltözött. Utóbbi, azt hiszem, meg is nyerte a jelmezversenyt, ami nyilván a legkevesebb megérdemelt kárpótlás volt azért, hogy egész délután egy óriási telefonkagylót kellett a feje felett tartania. Talán kevésbé látványos, de ötletességben méltó versenytárs lehetett volna az az osztálytárs, akiről békéscsabai adatközlőnk számolt be. A jelmez egy fehér nadrágból, egy fehér ingből és egy szemüvegből állt, és ha az olvasó esetleg ebből nem találta ki - másnak sem sikerült -, a mezőgazdasági gyökereire büszke fiatal leányzó itatásos borjúnevelőnek öltözött.

De hogy érvelésünk fő fonalához visszatérjünk, a fent jellemzett jelenség, a megtévesztő elnevezés dacára, nem farsang. "Ha farsang - akkor móka, kacagás, no meg persze bőséges evés, ivás" - állítja például az Élelmezésvezetők Lapja 1999-ben. "A farsang évente visszatérő időszak, amelyben önfeledten, a vigasságnak, az örömnek próbálunk élni" - írja az Új Ember cimű katolikus lap szerzője tavaly februárban. "Itt a vigasság és a bolondozás ideje" - köszönti a farsangot 2001 januárjában a szlovákiai Új Szó. Láthatjuk: a legkülönbözőbb források egyetértenek abban, hogy a farsang alapvetően örömteli, gondoktól mentes esemény. Ez azonban kizárja azt, hogy azonos legyen az előbbiekben "farsang"-ként emlegetett eseménnyel. Ugyanakkor a megtévesztő szóhasználat magyarázatot ad arra a széles körben elfogadott tévképzetre is, hogy farsang létezik.

A farsang nemlétéből egyenesen következtethetünk a farsangi étkezési szokások nemlétére. Hogy azonban biztosak lehessünk a dologban, egy független érvet is kínálunk a tétel bizonyítására. Egy reprezentatív mintán alapuló felmérés megmutatta, hogy a magyar lakosság körében nincsenek farsangi étkezési szokások. A megkérdezettek 73 százaléka ugyan némi segítséggel eljutott a farsangi fánk gondolatáig, de a farsangi fánk esetében ismét csak a nyelv csapdájába esünk. Mert például a húsvéti sonkával szemben, amelyet kifejezetten húsvétkor eszünk - mondjuk is mindig, hogy ugyan miért nem eszünk máskor is sonkát tormával meg főtt tojással, de hát hiába, csak nem eszünk -, farsangi fánkot az ember, ha egyáltalán, akkor márciustól decemberig egyenletesen eloszló gyakorisággal fogyaszt. A megkérdezettek 3,9 százaléka említette a farsangi hurkát, a farsangi cigánypecsenyét és a farsangi Unicumot, de ők szemmel láthatóan a statisztikai hibahatáron belülre estek túlfogyasztásból következően.

Mindebből tehát levonhatjuk azt a következtetést, hogy farsangi étkezési szokások nincsenek. Ez az eredmény természesen számos további kérdést vet fel például a húsvéti és a május elsejei étkezési szokásokkal kapcsolatban. Ezt azonban egy másik tanulmány keretében kell tárgyalnunk.

Farkas Katalin

(Köszönöm Szénásy Irénnek a tanulmányhoz fűzött értékes megjegyzéseit.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.