Végtelenségig (Viktor Judit modell)

  • - vajdapéter -
  • 2003. november 6.

Szex

Három és fél évig heti rendszerességgel mosolygott ránk az Auchan termékkatalógusából.
Villanynarancs

Tűsarok: Hogyan kerültél a pályára?

Viktor Judit: Amikor hároméves koromban leültem a tévé elé, az első szavam az volt: JEKJÁM! Állatorvosnak készültem, szakbiológiás gimnáziumba jártam, de harmadikban ért egy sorsfordító élmény. Meghalt a szomszédunk, és megkértek, élesszem újra őt. Nem sikerült. Ezután egy hétig nem ettem, nem ittam, és döntöttem a pálya-irány- változtatásról. Operett-

musical szakon végeztem, 18 évesen egyedül laktam albérletekben, színészként, az éhhalál szélén, és mellette tanultam. Egy barátnőm vitt el egy reklámügynökséghez. Színészként dolgoztam, illetve Németországban turnéztam. Ott sokkal több modellmunkám volt, és néhány nullával többet fizettek, így egyre kevesebb időm maradt a színészkedésre. Több évet töltöttem külföldön. Most 25 éves vagyok, már inkább itthon dolgozom szívesebben.

T: Hogyan gondolsz vissza az Auchanra?

VJ: Heti egy-két fotózás állandó és biztos bevételt jelentett. Hosszú időt már csak azért sem kellett a fotózásra fordítani, mert ezek az áruházak nem szeretik a minőségi munkát, az átlagemberhez szólnak, a túl igényes fotót visszaküldik, mondván, nem divatanyagot kérnek, nem azt a réteget célozzák meg. Egyszer újra kellett fotózni valamit, mert túl szépre sikerült.

T: Hogyan lehetett rosszabbra megcsinálni?

VJ: Kicsit árnyékos helyen, minimális sminkkel, összefogott hajjal, mint egy civil. Engem persze ez nem zavart, mindig azt csinálom, amit kérnek.

Egy munkám során egy sminkes azt mondta: "Ne haragudj, nem te vagy kirakva egy Auchan-óriásplakátra?" Nem, az lehetetlen - mondtam -, mert én csak szóróanyaghoz és katalógushoz dolgoztam nekik. Kiderült, hogy kiollózták a fotóm, majd egyszerűen kirakták egy óriásplakátra. Nem volt semmi szerződés közöttünk, bizalmi alapon zajlott a munka. Körülbelül 50 plakátot raktak ki. Németországban ezért akkora pert akasztanának a nyakukba, hogy egy modell megélne belőle évekig. Itthon meg évekig kell pereskedni.

Aztán külföldön vállaltam munkát, így nem tudtam már ezzel foglalkozni. Háromnegyed évem ment el a próbálkozással. Lefotóztam az óriásplakátokat, így nem tagadhatják le most sem.

T: Voltak-e más negatív tapasztalataid?

VJ: Az RTL Klubnak forgattam egy pilotot, amit másfél év múlva ügyvédi felszólításra fizettek ki.

Aztán egyszer egy úriember "bepróbálkozott": egy nagy rendezvényszervező cég vezetője, aki gyakorlatilag az összes befutott szépségkirálynőt és modellt megkörnyékezte. Megtalált, hogy "nem lenne-e kedvem gálát vezetni?". Már a megbeszélésen is elég érdekesen alakultak a dolgok, kérte, hogy menjek még el vele mindenféle partira, hamar kiderült, mit szeretne. Ezenkívül sehol nem volt ilyen élményem, talán, mert elég távolságtartó vagyok, meg elég pici ez a piac, már mindenkit ismerek.

T: Internetes visszaéléssel volt-e már dolgod?

VJ: Most is fent van a képem sajnos egy partiközvetítő szájton: elhívtak a barátnőimmel egy bulira, ami tele volt "egykori modell lányokkal", szépségkirálynőkkel. Velük ültünk egy asztalnál, amikor lefényképeztek. Nagyon haragszom, mivel mi nem vagyunk kiközvetíthető lányok, ők viszont igen. Szívesen kirepülnek Kaliforniába 20 ezer dollárért egy-két napra, nagyon jól élnek, több száz ezer forintos ruháik vannak. Modellként kezdték, kurvák lettek, nagyon keményen drogoznak és piálnak.

Az én életem más, örülök, hogy végre vettem egy kis lakást, a saját munkámból. Egyedül lakom, de hét napból hatot nálam tölt a párom, aki most diplomázik a közgázon.

T: Hol húzod meg a határt?

VJ: Nem megyek el ismeretlenekkel fotózni. Elég sok mindent elvállalok, de sem teljes, sem félakt kép még nem készült rólam.

Szeretnék majd levetkőzni, exhibicionizmusból, de ezt akkorra halasztom, amikor már annyira jó pozícióban vagyok, hogy nem fogják visszautasítani a munkáimat máshol. Imádom ezt a munkát, ezt csinálom nyolc éve, szeretem magam megmutatni. Elég sok műsort is vezetek, szeretek a színpadon lenni, a sminkben ülni, imádok forgatni, nekem ez az életem.

T: Hol jobb dolgozni, itthon vagy külföldön?

VJ: Egyértelműen külföldön. Hihetetlen az, hogy itthon hét évvel ezelőtt ugyanannyi pénzt kaptam egy reklámfilmért, mint most. Ez azért van, mert minden 16 éves kislányt elcipel az anyukája, hogy modell legyen belőle, és ingyen vagy nagyon kevés pénzért elmennek dolgozni, sőt beszéltem olyan ügynökséggel, ahol a szülők fizetni akartak azért, hogy berakják a gyereküket egy reklámba.

T: Mennyit kapsz egy reklámért?

VJ: Ez nagyon változó. Egy főszerepes reklámfilmre 80 ezer forinttól 3 millió forintig, de előfordul, hogy -2 fokban fürdőruhában kell fetrengeni a járdán. 2,5 millió forintot kapott nemrég egy nem különleges arcú ismerősöm egy mosóporreklámért, ehhez szerencse kell. Most egy 300 ezer forintos munka nagyon-nagyon jónak számít, de ennél többet kaptam a hét évvel ezelőtti, első, Pick-Wick-reklámomért.

T: Meddig tudsz a pályán maradni?

VJ: Végtelenségig, mert nem csak fiatalokat keresnek a reklámokhoz. Van egy ügynökségem is, de ezt nem akarom abbahagyni, mert szeretem csinálni, és nem a pénzért. Lehetnék nagyon jó, ha le tudnék fogyni.

- vajdapéter -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.