Roma nő: Szidi (A templomig menet)

  • Bódis Kriszta
  • 2003. november 6.

Szex

A roma lakodalom látványa a nem cigányok többségének olyan, mint a bika szeme előtt lobogtatott vörös lepel: sok roma együtt, boldogan ünnepelve, autonómiájuk és identitásuk tudatában. Minimum fejcsóválás, mondjuk a hangoskodás miatt. Lenéző mosoly a cifra kölcsönzői báli ruhák és "mit panaszkodnak akkor ezek" morgás az aranyak tündöklése láttán. A rokonok sokaságát kézenfekvő hangoskodó tömegnek észlelni, a lánykérés rítusát késelésig is elfajulható veszekedésnek, a testvérek iránti tiszteletet és a családfők közötti egyenlőség cigány ideáljáért vívott presztízsharcot szemérmetlen rongyrázásnak, az idő sajátos strukturálását zűrzavarnak vagy lehetetlenkedésnek. Mondjuk egy roma lakodalom esetében lehetséges egy olyan, pontosnak hitt kép megkonstruálása, melynek semmi köze a megismeréshez és a valósághoz. A teljességgel értelmetlen, ám annál elítélőbb és bántóbb konstrukció - egyszóval az ostobaság - vezet egy bizonyos bazi nagy roma lagzihoz, de dokumentumfilmnek nevezett kukkolásokhoz, valamint egyéb, tévéműsorokhoz előhúzható és tetszőlegesen értelmezhető vágóképekhez is.
Villanynarancs

A roma lakodalom látványa a nem cigányok többségének olyan, mint a bika szeme előtt lobogtatott vörös lepel: sok roma együtt, boldogan ünnepelve, autonómiájuk és identitásuk tudatában. Minimum fejcsóválás, mondjuk a hangoskodás miatt. Lenéző mosoly a cifra kölcsönzői báli ruhák és "mit panaszkodnak akkor ezek" morgás az aranyak tündöklése láttán. A rokonok sokaságát kézenfekvő hangoskodó tömegnek észlelni, a lánykérés rítusát késelésig is elfajulható veszekedésnek, a testvérek iránti tiszteletet és a családfők közötti egyenlőség cigány ideáljáért vívott presztízsharcot szemérmetlen rongyrázásnak, az idő sajátos strukturálását zűrzavarnak vagy lehetetlenkedésnek. Mondjuk egy roma lakodalom esetében lehetséges egy olyan, pontosnak hitt kép megkonstruálása, melynek semmi köze a megismeréshez és a valósághoz. A teljességgel értelmetlen, ám annál elítélőbb és bántóbb konstrukció - egyszóval az ostobaság - vezet egy bizonyos bazi nagy roma lagzihoz, de dokumentumfilmnek nevezett kukkolásokhoz, valamint egyéb, tévéműsorokhoz előhúzható és tetszőlegesen értelmezhető vágóképekhez is.

Szidi nővére átvág a széles és forgalmas úton, hosszú, abroncsos, fodros, borvörös ruhát visel, a kezében ezüstszínű tálca, a legvadabb szecessziót idéző, kétcentes pohárkreatúrákkal. A magyar szomszédoknak kínálja a pálinkát, igyanak az ifjú pár egészségére. Álldogálnak, otthonkában, karon gyerekkel, biciklire támaszkodva, meg a kerítésnek, vannak vagy ötvenen, és néznek. Némelyikük elfogadja a szíves kínálást, némelyikük elhárítja. Kifejezéstelen az arcuk. Szidiék háza előtt jelentős tömeg. Öregek, fiatalok, kicsi gyerekek. Mindannyian táncolnak. A szintetizátoros a be-járatnál ül, nyom-ja a lakodalmast, mellette mikrofonnal a kezében egy férfi köszönti oláh cigány nyelven az egymás után érkező családokat. A családfőket becenevükön, a velük érkezőket is név szerint említi. A szintis tust programoz, a vendégeket ujjongva fogadják, és folytatódik a tánc. "A lakodalom a legnagyobb ünnep a családban, vagy, mentsen meg mindenkit az Isten tőle, a temetés" - magyarázza Szidi rokona, Lajos, ő hívott, "hogy kamerázzam már le az esküvőt". "A legszebb ünnep, ezért kell a romáknak nagy lakodalmat csinálni, ha kiürülne a pénztárcánk, akkor is azt mondjuk, majd ád az Isten, ha élünk, de nem érdekből csináljuk a nagy esküvőt, csak ilyenkor találkozik a rokonság, a lakodalomban, ezzel is szeretnénk összefogni a rokonságot." Mivel Lajos hozott, szeretettel fogadnak, és cigányul viszonozzák a cigányul mondott szerencsekívánatot. Magyarországon, akárcsak a világon, nagyon heterogén a cigányság. Csak itthon a magyar cigányok és a beás cigányok csoportján kívül például az oláh cigányok számtalan alcsoportja (lovári, kelderás, masari, csurári...) él. Önmagukat igen pontosan definiálják, hagyományaikat őrzik, identitásukat az a sokszor archaikus szokásokat ápoló közösség határozza meg, melyben élnek, azt hiszem, autonómiájukat és megmaradásukat is ennek a hagyományokat - és egymást - tisztelő, erős csoportkohéziónak köszönhetik. A házasodási szokásokra az endogámia jellemző, vagyis hogy a roma ne lépjen ki a romák köréből, és máig alapfeltétele az esküvőnek, hogy a lány szűz legyen. Ha kiderül, hogy nem volt az, annak szigorú következményei lehetnek. "Látnod kellene egy igazi mangimót", mondja Lajos, vagyis egy lánykérést, ami ősidők óta ugyanúgy történik, és a szétszóródás ellenére, a lényeget tekintve máig érvényes mondjuk egy Párizs környéki kelderás közösségben is. A lényeg az, hogy a fiú apja, ma már jelképesen, illetve azzal, hogy az esküvő költségeit állja, megveszi a lányt, azért, hogy a családok közötti kapcsolatot erősítse. Egy régi szokás szerint lebonyolított mangimo esetén a fiú apja egy szalagos üveggel, az üvegben pálinkával, mintegy véletlenül betéved a lány apjához, hogy megkeresse elveszett bárányát, a lányt, az ő házából való lányt, akit a lány apja csak felnevelt, hogy később visszaadja a fiúnak.

Szidiék háza előtt egyre nagyobb a sokadalom. Az érkezőket a bíborruhás Teri kínálja, ivás előtt mindenki a földre löttyint egy keveset a halottaknak. Már rezesbanda fújja, a kislányok szétterülő ruhában a fűre telepednek. A menyasszony hajnal óta talpig díszben a szobában várja a lánykérést, mert manapság többnyire azt az esküvő napjára teszik. Reggel óta házból az utcára és vissza folyamatos a körforgás, csak Szidi nem léphet ki. Három óra tájban még mindig ugyanolyan türelmes, ringatja idősebb nővérei meg a rokonok csöppségeit, a gyerekek a ruháját csodálják. Lefilmezem a falakat és a lépcsőházat díszítő gyönyörű roma freskókat, a Szűz Máriáról eszembe jut, hogy vajon mikor kezdődik a templomi ceremónia. "Majd ha odaérünk" - mondja Lajos, és először tényleg nem tudja, miért csodálkozom. Aztán kezdem magam nagyon jól érezni, mert megértem, hogy itt tényleg ünnep van, és nem kell idegeskedni meg aggódni testvérek között. "Istennel talállak benneteket" kezdi lováriul a kérő, és a tömeg utána nyomul a konyhába. Ott, az ajtóban elakadnak, a lány apja megállítja őket. Megadják egymásnak a tiszteletet. Aki nem ismeri a környékbeli lovári cigányok szokását, az azt hiszi, vérre menő veszekedésbe csöppent. Az apa szerepe szerint úgy tesz, mintha nála bizony se bárány, se virágszál nem volna, a kérő pedig nem hagyja magát. A többiek is beszállnak a vitába, a mellettem álló asszony olyan magából kikelve fújja, mintha az egész nem is játék lenne. Aztán az apa enged, és a vőlegény megkeresheti menyasszonyát. Kétszáz, kétszázötven főre duzzadt tömeg indul a templom felé, tapsolva, énekelve és - amit nagyon szerettem - sikítozva.

Bódis Kriszta

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.