Roma nő: Szidi (A templomig menet)

  • Bódis Kriszta
  • 2003. november 6.

Szex

A roma lakodalom látványa a nem cigányok többségének olyan, mint a bika szeme előtt lobogtatott vörös lepel: sok roma együtt, boldogan ünnepelve, autonómiájuk és identitásuk tudatában. Minimum fejcsóválás, mondjuk a hangoskodás miatt. Lenéző mosoly a cifra kölcsönzői báli ruhák és "mit panaszkodnak akkor ezek" morgás az aranyak tündöklése láttán. A rokonok sokaságát kézenfekvő hangoskodó tömegnek észlelni, a lánykérés rítusát késelésig is elfajulható veszekedésnek, a testvérek iránti tiszteletet és a családfők közötti egyenlőség cigány ideáljáért vívott presztízsharcot szemérmetlen rongyrázásnak, az idő sajátos strukturálását zűrzavarnak vagy lehetetlenkedésnek. Mondjuk egy roma lakodalom esetében lehetséges egy olyan, pontosnak hitt kép megkonstruálása, melynek semmi köze a megismeréshez és a valósághoz. A teljességgel értelmetlen, ám annál elítélőbb és bántóbb konstrukció - egyszóval az ostobaság - vezet egy bizonyos bazi nagy roma lagzihoz, de dokumentumfilmnek nevezett kukkolásokhoz, valamint egyéb, tévéműsorokhoz előhúzható és tetszőlegesen értelmezhető vágóképekhez is.
Villanynarancs

A roma lakodalom látványa a nem cigányok többségének olyan, mint a bika szeme előtt lobogtatott vörös lepel: sok roma együtt, boldogan ünnepelve, autonómiájuk és identitásuk tudatában. Minimum fejcsóválás, mondjuk a hangoskodás miatt. Lenéző mosoly a cifra kölcsönzői báli ruhák és "mit panaszkodnak akkor ezek" morgás az aranyak tündöklése láttán. A rokonok sokaságát kézenfekvő hangoskodó tömegnek észlelni, a lánykérés rítusát késelésig is elfajulható veszekedésnek, a testvérek iránti tiszteletet és a családfők közötti egyenlőség cigány ideáljáért vívott presztízsharcot szemérmetlen rongyrázásnak, az idő sajátos strukturálását zűrzavarnak vagy lehetetlenkedésnek. Mondjuk egy roma lakodalom esetében lehetséges egy olyan, pontosnak hitt kép megkonstruálása, melynek semmi köze a megismeréshez és a valósághoz. A teljességgel értelmetlen, ám annál elítélőbb és bántóbb konstrukció - egyszóval az ostobaság - vezet egy bizonyos bazi nagy roma lagzihoz, de dokumentumfilmnek nevezett kukkolásokhoz, valamint egyéb, tévéműsorokhoz előhúzható és tetszőlegesen értelmezhető vágóképekhez is.

Szidi nővére átvág a széles és forgalmas úton, hosszú, abroncsos, fodros, borvörös ruhát visel, a kezében ezüstszínű tálca, a legvadabb szecessziót idéző, kétcentes pohárkreatúrákkal. A magyar szomszédoknak kínálja a pálinkát, igyanak az ifjú pár egészségére. Álldogálnak, otthonkában, karon gyerekkel, biciklire támaszkodva, meg a kerítésnek, vannak vagy ötvenen, és néznek. Némelyikük elfogadja a szíves kínálást, némelyikük elhárítja. Kifejezéstelen az arcuk. Szidiék háza előtt jelentős tömeg. Öregek, fiatalok, kicsi gyerekek. Mindannyian táncolnak. A szintetizátoros a be-járatnál ül, nyom-ja a lakodalmast, mellette mikrofonnal a kezében egy férfi köszönti oláh cigány nyelven az egymás után érkező családokat. A családfőket becenevükön, a velük érkezőket is név szerint említi. A szintis tust programoz, a vendégeket ujjongva fogadják, és folytatódik a tánc. "A lakodalom a legnagyobb ünnep a családban, vagy, mentsen meg mindenkit az Isten tőle, a temetés" - magyarázza Szidi rokona, Lajos, ő hívott, "hogy kamerázzam már le az esküvőt". "A legszebb ünnep, ezért kell a romáknak nagy lakodalmat csinálni, ha kiürülne a pénztárcánk, akkor is azt mondjuk, majd ád az Isten, ha élünk, de nem érdekből csináljuk a nagy esküvőt, csak ilyenkor találkozik a rokonság, a lakodalomban, ezzel is szeretnénk összefogni a rokonságot." Mivel Lajos hozott, szeretettel fogadnak, és cigányul viszonozzák a cigányul mondott szerencsekívánatot. Magyarországon, akárcsak a világon, nagyon heterogén a cigányság. Csak itthon a magyar cigányok és a beás cigányok csoportján kívül például az oláh cigányok számtalan alcsoportja (lovári, kelderás, masari, csurári...) él. Önmagukat igen pontosan definiálják, hagyományaikat őrzik, identitásukat az a sokszor archaikus szokásokat ápoló közösség határozza meg, melyben élnek, azt hiszem, autonómiájukat és megmaradásukat is ennek a hagyományokat - és egymást - tisztelő, erős csoportkohéziónak köszönhetik. A házasodási szokásokra az endogámia jellemző, vagyis hogy a roma ne lépjen ki a romák köréből, és máig alapfeltétele az esküvőnek, hogy a lány szűz legyen. Ha kiderül, hogy nem volt az, annak szigorú következményei lehetnek. "Látnod kellene egy igazi mangimót", mondja Lajos, vagyis egy lánykérést, ami ősidők óta ugyanúgy történik, és a szétszóródás ellenére, a lényeget tekintve máig érvényes mondjuk egy Párizs környéki kelderás közösségben is. A lényeg az, hogy a fiú apja, ma már jelképesen, illetve azzal, hogy az esküvő költségeit állja, megveszi a lányt, azért, hogy a családok közötti kapcsolatot erősítse. Egy régi szokás szerint lebonyolított mangimo esetén a fiú apja egy szalagos üveggel, az üvegben pálinkával, mintegy véletlenül betéved a lány apjához, hogy megkeresse elveszett bárányát, a lányt, az ő házából való lányt, akit a lány apja csak felnevelt, hogy később visszaadja a fiúnak.

Szidiék háza előtt egyre nagyobb a sokadalom. Az érkezőket a bíborruhás Teri kínálja, ivás előtt mindenki a földre löttyint egy keveset a halottaknak. Már rezesbanda fújja, a kislányok szétterülő ruhában a fűre telepednek. A menyasszony hajnal óta talpig díszben a szobában várja a lánykérést, mert manapság többnyire azt az esküvő napjára teszik. Reggel óta házból az utcára és vissza folyamatos a körforgás, csak Szidi nem léphet ki. Három óra tájban még mindig ugyanolyan türelmes, ringatja idősebb nővérei meg a rokonok csöppségeit, a gyerekek a ruháját csodálják. Lefilmezem a falakat és a lépcsőházat díszítő gyönyörű roma freskókat, a Szűz Máriáról eszembe jut, hogy vajon mikor kezdődik a templomi ceremónia. "Majd ha odaérünk" - mondja Lajos, és először tényleg nem tudja, miért csodálkozom. Aztán kezdem magam nagyon jól érezni, mert megértem, hogy itt tényleg ünnep van, és nem kell idegeskedni meg aggódni testvérek között. "Istennel talállak benneteket" kezdi lováriul a kérő, és a tömeg utána nyomul a konyhába. Ott, az ajtóban elakadnak, a lány apja megállítja őket. Megadják egymásnak a tiszteletet. Aki nem ismeri a környékbeli lovári cigányok szokását, az azt hiszi, vérre menő veszekedésbe csöppent. Az apa szerepe szerint úgy tesz, mintha nála bizony se bárány, se virágszál nem volna, a kérő pedig nem hagyja magát. A többiek is beszállnak a vitába, a mellettem álló asszony olyan magából kikelve fújja, mintha az egész nem is játék lenne. Aztán az apa enged, és a vőlegény megkeresheti menyasszonyát. Kétszáz, kétszázötven főre duzzadt tömeg indul a templom felé, tapsolva, énekelve és - amit nagyon szerettem - sikítozva.

Bódis Kriszta

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.