-011- Alkotócsoport: Meanwhile in Kansas

  • Sisso
  • 2013. február 17.

Színház

"Vén vénáján a láz, szívó szájában a bláz / "z, a nagy varázsló a nadrágjába ráz / Itt hét Hófehérke hever / És a WC-be zárkózik mégis egy haver / Elő a metélttel, elő a mákkal / Elő a régi szexújsággal" - énekelte a később sikeresen leszokott és még sikeresebben megtért Pajor Tamás a nyolcvanas évek elején.

Az előadás dermesztően hozza vissza a drogok és bulik paradigmaváltása előtti kulturális emlékképeket, mert lám, függés tekintetében semmi sem változik. Alter vagy techno egyre megy, ahol a heroin felbukkan, ott a szürreália és a halál a tradíció.

Progresszív-fikciós-dokumentarista-trash kórképnek nevezik az alkotók az előadást, ahol a szkeptikusoknak a színfal adta a másikat. Progresszív, mert olyan 3D hatású színpadi technikát használnak, ami a néző adrenalinszintjére önmagában is nagy hatással van. Fikciós, mert L. Frank Baum meseregényére épül a történet, és ily módon az eddigi legjobb hazai "z-adaptáció. Dokumentarista és kórkép, mert a drogfüggésről beszél Kubiszyn Viktor Drognaplóját felhasználva, amelyben a szerző a saját tapasztalatait írta meg a varázsló szép és pokoli birodalmáról. Mindezt feszes dramaturgiával, váltott, belső monológokra építő narrációval, pontosan instruált színészek megejtő játékával tette színpadra Radnai Márk, aki vonzódik a filmes megoldásokhoz (lásd a kevésbé sikerült Kutyaszorítóbban című darabot), és ezúttal belső mozit csinált. Ebben segítségére voltak a különféle drogok hatásait zavarba ejtő pontossággal idéző képi és szöveges utalások.

Egy élményparkban tombolni a valóságból elragadott nyolcadik kerületi lánnyal és barátaival, akik a smaragd birodalom urát keresik, hogy leszokhassanak, és hazatérhessenek a lepusztult lakásba, ahonnan el sem mozdultak. Eláruljuk, hogy a zöld birodalom is csak egy parti, és "z is csak egy ócska díler - úgyse hisz már senki a mesékben.

Bárka Színház, január 10.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.