-011- Alkotócsoport: Meanwhile in Kansas

  • Sisso
  • 2013. február 17.

Színház

"Vén vénáján a láz, szívó szájában a bláz / "z, a nagy varázsló a nadrágjába ráz / Itt hét Hófehérke hever / És a WC-be zárkózik mégis egy haver / Elő a metélttel, elő a mákkal / Elő a régi szexújsággal" - énekelte a később sikeresen leszokott és még sikeresebben megtért Pajor Tamás a nyolcvanas évek elején.

Az előadás dermesztően hozza vissza a drogok és bulik paradigmaváltása előtti kulturális emlékképeket, mert lám, függés tekintetében semmi sem változik. Alter vagy techno egyre megy, ahol a heroin felbukkan, ott a szürreália és a halál a tradíció.

Progresszív-fikciós-dokumentarista-trash kórképnek nevezik az alkotók az előadást, ahol a szkeptikusoknak a színfal adta a másikat. Progresszív, mert olyan 3D hatású színpadi technikát használnak, ami a néző adrenalinszintjére önmagában is nagy hatással van. Fikciós, mert L. Frank Baum meseregényére épül a történet, és ily módon az eddigi legjobb hazai "z-adaptáció. Dokumentarista és kórkép, mert a drogfüggésről beszél Kubiszyn Viktor Drognaplóját felhasználva, amelyben a szerző a saját tapasztalatait írta meg a varázsló szép és pokoli birodalmáról. Mindezt feszes dramaturgiával, váltott, belső monológokra építő narrációval, pontosan instruált színészek megejtő játékával tette színpadra Radnai Márk, aki vonzódik a filmes megoldásokhoz (lásd a kevésbé sikerült Kutyaszorítóbban című darabot), és ezúttal belső mozit csinált. Ebben segítségére voltak a különféle drogok hatásait zavarba ejtő pontossággal idéző képi és szöveges utalások.

Egy élményparkban tombolni a valóságból elragadott nyolcadik kerületi lánnyal és barátaival, akik a smaragd birodalom urát keresik, hogy leszokhassanak, és hazatérhessenek a lepusztult lakásba, ahonnan el sem mozdultak. Eláruljuk, hogy a zöld birodalom is csak egy parti, és "z is csak egy ócska díler - úgyse hisz már senki a mesékben.

Bárka Színház, január 10.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.