rés a présen

Sokat gyalogolok céltalanul

Béres Márta színész

  • rés a présen
  • 2013. február 17.

Színház

rés a présen: Otthonosan mozogsz a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban, még kávét is főzöl a nézőknek, ha későn kezdődik az előadás. Mikor kerültél ide?

Béres Márta: Harmadéves voltam, amikor meghívást kaptam Urbán Andrástól, és hetedik éve vagyok itt. Szeretek kávét főzni a közönségnek, segíteni a technikusoknak. Régebben felmostam előadás előtt a színpadot, és most is úgy gondolom, hogy ez így természetes, de le tudom állítani a túlbuzgóságom. Szeretem a rituálékat, szeretek dolgozni.

rap: Mitől függ az, hogy milyen szerepet kapsz?

BM: Amikor Urbán Andrással dolgozunk, nem kapunk szerepeket, és nem játszunk figurákat. Feladatok vannak, amik az adott munka témájából nőnek ki. A színpadi létezés ki-ki kreativitásának, gondolkodásának, előéletének, érzelmi világának és értelmi képességének a szüleménye.

rap: Hogyan lett önálló műsorod?

BM: A One Girl Show azért született, mert nagyon sok megfogalmaznivalóm volt, és András szeretett volna egy olyan előadást, amelyben egy színész szemtől szemben áll a közönséggel. Szóval szerencsés egybeesés volt. De mindketten máshogy mondjuk el ennek az előadásnak a keletkezéstörténetét.

rap: Milyen darabok vannak repertoáron?

BM: Urbán András rendezésében műsoron van a hat éve készült Brecht - The Hardcore Machine, ami nagyon kedves nekem, jártunk vele Indiában és Brazíliában is. Az Urbi et Orbi, amit régebben havi rendszerességgel játszottunk Budapesten. A Turbo Paradiso, ami négy év után új életre kelt. A Dogs and Drugs nagyon aktuális szociális problémákkal foglalkozik. A One Girl Show-t pedig négy országban játszottam két nyelven eddig. Van még a Kisinyovi Rózsa, amit Tolnai Ottó írt, s tavasszal újragondoljuk, és a Passport mindhárom része. Ezeken kívül négy éve játsszuk a Terápia című komédiát Olja Djordjevic rendezésében. Éljen a szerelem címmel megy egy szellemoperett, ami Tolnai Szabolcs munkája, és van a Mezei Kinga rendezte Eredeti Hamlet.

rap: Játszol máshol is?

BM: Játszottam még a Szabadkai Népszínházban, Pesten az Othellóban, és kétszer forgattam Belgrádban. Egyelőre nincs semmilyen külsős munkám, de mindig ilyenkor jönnek a legjobb feladatok és találkozások. Nem hagyom kiapadni az optimizmusomat.

rap: Mikor lesz a következő bemutató?

BM: A Voyager című darabot mutatjuk be januárban. Vinnai András írta, Keszég László rendezte és Mezei Kinga, Mikes Imre Elek, Mészáros Gábor, Vágó Kriszta meg Kucsov Borisz játszanak benne. Aztán egy Sziveri János verseiből összeállított előadásra készülünk Táborosi Margaréta rendezésében (ez a műsor megtekinthető a kosztolanyi.org oldalon).

rap: Mi ösztönöz?

BM: Leginkább az egyedüllét inspirál, olyankor jönnek a legjobb gondolatok. Mindennap legalább három órát olvasok, általában klasszikusokat. Szeretem, hogy meg kell velük küzdeni. Naponta írok, ami ébren tartja az igazságérzetem, és letisztítja a gondolataimat. Sokat gyalogolok céltalanul, de nyitott szemmel. Kiteljesít, ha azokkal töltöm az időt, akikkel igazán közeliek vagyunk, meg az is, ha teljesen ismeretlen emberekkel találkozom. A kettő között valahogy nem működik. Napi szinten kérem azok bocsánatát, akik ellen szándékosan vagy akaratom ellenére vétettem, és erőt kérek, hogy ne menjen le a nap a haragommal. Ez például inspirál.

rap: Ha fiúnak születsz, akkor is színész lettél volna?

BM: Egy nagyon jó barátommal megbeszéltük, hogy nem használunk feltételes módot, mert gyilkolja a jelent. Én most itt így, majd máshol, máskor, máshogy.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.