rés a présen

Sokat gyalogolok céltalanul

Béres Márta színész

  • rés a présen
  • 2013. február 17.

Színház

rés a présen: Otthonosan mozogsz a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban, még kávét is főzöl a nézőknek, ha későn kezdődik az előadás. Mikor kerültél ide?

Béres Márta: Harmadéves voltam, amikor meghívást kaptam Urbán Andrástól, és hetedik éve vagyok itt. Szeretek kávét főzni a közönségnek, segíteni a technikusoknak. Régebben felmostam előadás előtt a színpadot, és most is úgy gondolom, hogy ez így természetes, de le tudom állítani a túlbuzgóságom. Szeretem a rituálékat, szeretek dolgozni.

rap: Mitől függ az, hogy milyen szerepet kapsz?

BM: Amikor Urbán Andrással dolgozunk, nem kapunk szerepeket, és nem játszunk figurákat. Feladatok vannak, amik az adott munka témájából nőnek ki. A színpadi létezés ki-ki kreativitásának, gondolkodásának, előéletének, érzelmi világának és értelmi képességének a szüleménye.

rap: Hogyan lett önálló műsorod?

BM: A One Girl Show azért született, mert nagyon sok megfogalmaznivalóm volt, és András szeretett volna egy olyan előadást, amelyben egy színész szemtől szemben áll a közönséggel. Szóval szerencsés egybeesés volt. De mindketten máshogy mondjuk el ennek az előadásnak a keletkezéstörténetét.

rap: Milyen darabok vannak repertoáron?

BM: Urbán András rendezésében műsoron van a hat éve készült Brecht - The Hardcore Machine, ami nagyon kedves nekem, jártunk vele Indiában és Brazíliában is. Az Urbi et Orbi, amit régebben havi rendszerességgel játszottunk Budapesten. A Turbo Paradiso, ami négy év után új életre kelt. A Dogs and Drugs nagyon aktuális szociális problémákkal foglalkozik. A One Girl Show-t pedig négy országban játszottam két nyelven eddig. Van még a Kisinyovi Rózsa, amit Tolnai Ottó írt, s tavasszal újragondoljuk, és a Passport mindhárom része. Ezeken kívül négy éve játsszuk a Terápia című komédiát Olja Djordjevic rendezésében. Éljen a szerelem címmel megy egy szellemoperett, ami Tolnai Szabolcs munkája, és van a Mezei Kinga rendezte Eredeti Hamlet.

rap: Játszol máshol is?

BM: Játszottam még a Szabadkai Népszínházban, Pesten az Othellóban, és kétszer forgattam Belgrádban. Egyelőre nincs semmilyen külsős munkám, de mindig ilyenkor jönnek a legjobb feladatok és találkozások. Nem hagyom kiapadni az optimizmusomat.

rap: Mikor lesz a következő bemutató?

BM: A Voyager című darabot mutatjuk be januárban. Vinnai András írta, Keszég László rendezte és Mezei Kinga, Mikes Imre Elek, Mészáros Gábor, Vágó Kriszta meg Kucsov Borisz játszanak benne. Aztán egy Sziveri János verseiből összeállított előadásra készülünk Táborosi Margaréta rendezésében (ez a műsor megtekinthető a kosztolanyi.org oldalon).

rap: Mi ösztönöz?

BM: Leginkább az egyedüllét inspirál, olyankor jönnek a legjobb gondolatok. Mindennap legalább három órát olvasok, általában klasszikusokat. Szeretem, hogy meg kell velük küzdeni. Naponta írok, ami ébren tartja az igazságérzetem, és letisztítja a gondolataimat. Sokat gyalogolok céltalanul, de nyitott szemmel. Kiteljesít, ha azokkal töltöm az időt, akikkel igazán közeliek vagyunk, meg az is, ha teljesen ismeretlen emberekkel találkozom. A kettő között valahogy nem működik. Napi szinten kérem azok bocsánatát, akik ellen szándékosan vagy akaratom ellenére vétettem, és erőt kérek, hogy ne menjen le a nap a haragommal. Ez például inspirál.

rap: Ha fiúnak születsz, akkor is színész lettél volna?

BM: Egy nagyon jó barátommal megbeszéltük, hogy nem használunk feltételes módot, mert gyilkolja a jelent. Én most itt így, majd máshol, máskor, máshogy.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.