10 milliót nyert saját pályázatain Zalán János – Eperjes Károly a Pesti Magyar Színházban

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 16.

Színház

Hat színházi altémában ötben nyert a Pesti Magyar Színház az NKA Színház- és Táncművészeti Kollégiumának pályázatán. A grémium elnöke Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója, aki szerint a siker kulcsa a jó pályázat. Azt is elárulta, hogy Eperjes Károly a Pesti Magyar Színházban tanácsadóként dolgozik.

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Színház- és Táncművészeti Kollégiuma legújabb pályázatán hat színházi altémából ötben szerepelt sikeresen a Pesti Magyar Színház. Az új produkciók altémában a színház A konyha című előadását 3 millió forinttal támogatta a testület. A kollégium vezetője a miniszteri hatáskörben, a Magyar Színházi Társaság tiltakozása mellett kinevezett Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója. A 3 milliós támogatás messze kiemelkedik az általában fél-egy milliós összegek közül. A második legnagyobb summa is kevesebb, mint a fele a kollégiumot vezető direktor színházának juttatott összegnél.

false

 

Fotó: Pesti Magyar Színház


Nagyon magas szintű projektekkel pályázhat a Pesti Magyar Színház, hiszen a forgalmazási altémában is elhozta a legmagasabb, ezúttal 2 millió forintos összeget. Ebben a projektben nemcsak az elnök, hanem az egyik kollégiumi tag is érdekelt volt. Ő pedig nem más, mint Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetője. A második legsikeresebb pályázó is félmillió forinttal elmaradt a nyerő páros, Zalán–Zsuráfszky projektjétől. A koprodukcióban létrehozandó új előadások témájában is hasított a korábban a színházi világgal elsősorban szinkronstúdióján keresztül kapcsolatot tartó elnök színháza. Igaz, itt a Soproni Petőfi Színházzal közösen bemutatandó Chioggiai csetepaté a maga 3,5 millió forintos támogatásával csak a második legtöbb pénzt tudta felmarkolni. A külföldi társulatok, művészek fogadása kategóriában alighanem elmulasztott pályázni az elnök, így ott nem szerepel a Pesti Magyar Színház a nyertesek között, ám a következő, a kihívásokkal élők színházi programjaira beadott pályázatuk 400 ezer forintot fialt. Ebben a kategóriában kisebbek a kiosztandó összegek, úgyhogy ez is elég volt az – igaz, a Kolibri Színházzal megosztott – első helyhez. Az utolsó színházi altémában, a  színházi nevelésben is indult a Kisváros egykori Gróf András hadnagyát oly emlékezetesen alakító Zalán János teátruma, és meglepő módon, itt is sikerrel. Azt talán már ki is találták, hogy ezúttal sem a sor végén kellett kullogniuk, hanem a legmagasabb, 1 millió forintot kiérdemlő négy színház között találjuk őket. Ráadásul a színház-pedagógia olyan elismert műhelyei mellé zárkóztak fel, legalábbis a lóvé tekintetében, mint a Kerekasztal Társulás és Káva Kulturális Műhely. Ha azt gondolná valaki, hogy a kollégium által lefedett egyéb területek (tánc- és cirkuszművészet) terén egyáltalán nem rúghat labdába egy drámai színház, csalatkozniuk kell a kicsinyhitűeknek. A Honvéd Táncegyüttesnek csak sikerült rongyos 1,4 millió forintot kapnia, hogy épp a Pesti Magyar Színház tágas színpadán mutathassa be ifjúsági és folklórelőadásait. Így legalább nem lesz üres a színház, ugyanis a korábbi repertoár a jövő évadra jócskán eltűnik.

A mérleg szerint tehát – ha nagyvonalúan a legutolsó tételt nem is számítjuk, pedig terembérlet vagy bevételmegosztás révén vélhetően itt is részesedik a pénzből a Pesti Magyar Színház – épp 9,9 millió forint üti a színház markát. Ha ehhez hozzávesszük, hogy idén áprilisban „szakmai működése és épületeinek felújítása érdekében” 200 milliós gyorssegélyt kapott a teátrum (http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK15049.pdf), bátran mondhatjuk, hogy Zalán János színháza jól teljesít.

Lapunk megkérdezte a direktort, mi a titka, hogy ilyen jól szerepeltek a pályázaton: „Sikerünk »titka« véleményem szerint az, hogy több, részletesen és pontosan megfogalmazott szakmai pályázatot nyújtottunk be, melyek mögött valódi teljesítmény áll. A nyertes pályázatok között szerepel egy saját produkció, egy koprodukció és egy színház-pedagógiai témakörben beadott szakmai anyag – ilyen témakörökben korábban is nyertünk pályázatot” – válaszolta kérdésünkre a direktor. Hozzátette: „Boldog vagyok, hogy új témakörben, a kihívással élők (vakok és gyengén látók) számára is elnyertünk támogatást, így Magyarországon elsőként audionarrációval láthatjuk el előadásainkat a teljesebb élmény átélésére.” Szerinte „a  támogatás mértéke egyáltalán nem kirívó: más színházak ugyancsak egyszerre 4-5 témakörben nyertek támogatást ugyanezen az NKA-pályázaton”. És megnyugtatott minden kétkedőt, minden a legszabályosabb módon történt: „A pályázatokat az NKA illetékes kollégiuma bírálta el, melynek ugyan tagja vagyok, de – az NKA szabályainak megfelelően – azon pályázatok elbírálásában, melyben érintett volt az általam vezetett intézmény, nem vettem részt.”

A színészként végzett Zalán János nem a színpadon, hanem az üzleti életben vált sikeressé. Bor Zoltánnal közösen – akit Balázs Péter a Szolnoki Szigligeti Színház gazdasági igazgatójának nevezett ki 2007-ben – szinkronstúdiót alapított, így lett 1994–2004 között a Masterfilm Ltd., majd  1998-tól a Masterfilm Digital Kft., 2000-től pedig a Digital Media Services Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója. 2005-től a Eurosport, 2007-től a Eurosport2 magyarországi ügyvezető igazgatója is. 2013. december 16-tól pedig az akkor még L. Simon László vezette NKA Színház- és Táncművészet Kollégiumának miniszteri hatáskörben kinevezett vezetője lett. 2014 szeptemberében, 2015. január 1-jei hatállyal, a Pesti Magyar Színház igazgatójává nevezték ki. Azóta számos színész és más munkavállaló elhagyta a színházat, viszont számos új taggal bővült a teátrum, így például sikerült megnyerni Eperjes Károlyt, hogy művészeti tanácsadóként dolgozzon  a Pesti Magyar Színházban.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)