150 milliós veszteséggel zárta a tavalyi évet a Nemzeti Színház, a nagyszínpadi előadások közönségének csak a fele volt fizető néző

  • narancs.hu
  • 2019. július 7.

Színház

Ehhez képest Vidnyánszky színháza több mint 2 milliárd forint állami támogatásból gazdálkodott.

Több mint 2 milliárd forint állami támogatást kapott 2018-ban a Nemzeti Színház: 1,8 milliárdot működésre, valamint különböző jogcímeken az Emmitől és a Nemzeti Kulturális Alaptól még ráadásként – többek között ez derült ki az intézmény éves jelentéséből.

Csakhogy 150 milliós veszteséggel zárta a tavalyi évet a színház – írja a hvg.hu. Vidnyászkyék száz millió forintot szedtek össze tavaly jegybevételből, ami még 2017-es összegnél is kevesebb 15 millióval.

Nem véletlenül küzdött a Nemzeti Színház igazgatója olyan elszántan a tao-támogatás megszüntetéséért...

Ehhez képest a tao-támogatás pótlásaként a Nemzeti Színház idén 400 millió forintot kapott az erre a célra létrehozott alapból.

A teátrum beszámolójából az is kiderül, hogy eszerint kongana az ürességtől a Nemzeti Színház, ha csak a jegyvásárlókra számítanának: mivel a nagyszínpadon csupán a jegyek felét sikerült az előző évben értékesíteni, a többit főleg ingyenjegyes diákokkal töltötték fel papíron.

Az intézmény kisszínpadain valamivel jobb volt a helyzet, de „vattázás nélkül” ott is üres maradt  volna minden ötödik szék.

A színház valamennyi játszóhelyének évi 396 előadására csupán 64 ezren váltottak jegyet tavaly, a látogatottságot viszont a "vattázás" segítségével, 107 ezerre sikerült feltornászni, elvileg. (Az különösen nehezen lenne ellenőrizhető, hogy "vattázás" címen, vajon tényleg elment-e az a rengeteg ingyenjegyes néző az előadásokra.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."