Színház

Független Színház: Kaméleonlány

  • - sisso -
  • 2019. július 13.

Színház

A Független Színház Kaméleonlány című előadását a tavalyi II. Roma Storytelling Fesztiválon mutatták be és a Vallai kertben havonta egyszer látható. A függetlenség útját járó és a roma reprezentációt a kortárs színházban következetesen képviselő csapat mondanivalója eljut a nyilvánossághoz. A cigánysággal kapcsolatos előítéleteket, az egyéni és kollektív identitás kérdéseit, a kirekesztés és az asszimiláció női arcát egyaránt körüljárja az íróként és dramaturgként Illés Márton által jegyzett monodráma. A történet több személyes sztoriból áll össze, ezért nagyon bensőséges az előadás, miközben az otthonról hozott és a társadalmi elvárások nyomán meghatározott viselkedésminták közötti feszültség viszi előre. A tizenéves, életteli roma diáklány mellett minden más karaktert is Lovas Cecília alakít. Parádésan teremti meg, népesíti be maga körül azt a világot, amely a képzelet és a valóság, a családi múlt és a kiábrándító társadalmi jelen határán lebeg. Szegedi Tamás András rendezésében multimédiás alkalmazások segítik megérteni a tinédzserek kaotikus és ugyanakkor misztikus belső világát.

Lehetne ez egy átlagos kamasz túléléstörténete, ám a romák társadalmi megítélését súlyosan befolyásoló problémák is szóba kerülnek, mint a fiatalkori gyerekvállalás és az iskolaelhagyás. Az előadás az eddig tündérien és szellemesen ábrázolt történetből szinte mesébe fordul. S mi azt kívánjuk, legyen így. Győzzön a mesék, a személyes hőstörténetek ereje a rendszerek fölött.

RS9 Színház, Vallai kert, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."