Színház

Független Színház: Kaméleonlány

  • - sisso -
  • 2019. július 13.

Színház

A Független Színház Kaméleonlány című előadását a tavalyi II. Roma Storytelling Fesztiválon mutatták be és a Vallai kertben havonta egyszer látható. A függetlenség útját járó és a roma reprezentációt a kortárs színházban következetesen képviselő csapat mondanivalója eljut a nyilvánossághoz. A cigánysággal kapcsolatos előítéleteket, az egyéni és kollektív identitás kérdéseit, a kirekesztés és az asszimiláció női arcát egyaránt körüljárja az íróként és dramaturgként Illés Márton által jegyzett monodráma. A történet több személyes sztoriból áll össze, ezért nagyon bensőséges az előadás, miközben az otthonról hozott és a társadalmi elvárások nyomán meghatározott viselkedésminták közötti feszültség viszi előre. A tizenéves, életteli roma diáklány mellett minden más karaktert is Lovas Cecília alakít. Parádésan teremti meg, népesíti be maga körül azt a világot, amely a képzelet és a valóság, a családi múlt és a kiábrándító társadalmi jelen határán lebeg. Szegedi Tamás András rendezésében multimédiás alkalmazások segítik megérteni a tinédzserek kaotikus és ugyanakkor misztikus belső világát.

Lehetne ez egy átlagos kamasz túléléstörténete, ám a romák társadalmi megítélését súlyosan befolyásoló problémák is szóba kerülnek, mint a fiatalkori gyerekvállalás és az iskolaelhagyás. Az előadás az eddig tündérien és szellemesen ábrázolt történetből szinte mesébe fordul. S mi azt kívánjuk, legyen így. Győzzön a mesék, a személyes hőstörténetek ereje a rendszerek fölött.

RS9 Színház, Vallai kert, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.