Színház

Független Színház: Kaméleonlány

  • - sisso -
  • 2019. július 13.

Színház

A Független Színház Kaméleonlány című előadását a tavalyi II. Roma Storytelling Fesztiválon mutatták be és a Vallai kertben havonta egyszer látható. A függetlenség útját járó és a roma reprezentációt a kortárs színházban következetesen képviselő csapat mondanivalója eljut a nyilvánossághoz. A cigánysággal kapcsolatos előítéleteket, az egyéni és kollektív identitás kérdéseit, a kirekesztés és az asszimiláció női arcát egyaránt körüljárja az íróként és dramaturgként Illés Márton által jegyzett monodráma. A történet több személyes sztoriból áll össze, ezért nagyon bensőséges az előadás, miközben az otthonról hozott és a társadalmi elvárások nyomán meghatározott viselkedésminták közötti feszültség viszi előre. A tizenéves, életteli roma diáklány mellett minden más karaktert is Lovas Cecília alakít. Parádésan teremti meg, népesíti be maga körül azt a világot, amely a képzelet és a valóság, a családi múlt és a kiábrándító társadalmi jelen határán lebeg. Szegedi Tamás András rendezésében multimédiás alkalmazások segítik megérteni a tinédzserek kaotikus és ugyanakkor misztikus belső világát.

Lehetne ez egy átlagos kamasz túléléstörténete, ám a romák társadalmi megítélését súlyosan befolyásoló problémák is szóba kerülnek, mint a fiatalkori gyerekvállalás és az iskolaelhagyás. Az előadás az eddig tündérien és szellemesen ábrázolt történetből szinte mesébe fordul. S mi azt kívánjuk, legyen így. Győzzön a mesék, a személyes hőstörténetek ereje a rendszerek fölött.

RS9 Színház, Vallai kert, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.