Színház

Független Színház: Kaméleonlány

  • - sisso -
  • 2019. július 13.

Színház

A Független Színház Kaméleonlány című előadását a tavalyi II. Roma Storytelling Fesztiválon mutatták be és a Vallai kertben havonta egyszer látható. A függetlenség útját járó és a roma reprezentációt a kortárs színházban következetesen képviselő csapat mondanivalója eljut a nyilvánossághoz. A cigánysággal kapcsolatos előítéleteket, az egyéni és kollektív identitás kérdéseit, a kirekesztés és az asszimiláció női arcát egyaránt körüljárja az íróként és dramaturgként Illés Márton által jegyzett monodráma. A történet több személyes sztoriból áll össze, ezért nagyon bensőséges az előadás, miközben az otthonról hozott és a társadalmi elvárások nyomán meghatározott viselkedésminták közötti feszültség viszi előre. A tizenéves, életteli roma diáklány mellett minden más karaktert is Lovas Cecília alakít. Parádésan teremti meg, népesíti be maga körül azt a világot, amely a képzelet és a valóság, a családi múlt és a kiábrándító társadalmi jelen határán lebeg. Szegedi Tamás András rendezésében multimédiás alkalmazások segítik megérteni a tinédzserek kaotikus és ugyanakkor misztikus belső világát.

Lehetne ez egy átlagos kamasz túléléstörténete, ám a romák társadalmi megítélését súlyosan befolyásoló problémák is szóba kerülnek, mint a fiatalkori gyerekvállalás és az iskolaelhagyás. Az előadás az eddig tündérien és szellemesen ábrázolt történetből szinte mesébe fordul. S mi azt kívánjuk, legyen így. Győzzön a mesék, a személyes hőstörténetek ereje a rendszerek fölött.

RS9 Színház, Vallai kert, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.