Végleg leszámolnának a POSZT-tal, Vidnyánszkyékat hívják segítségül

Színház

De mit szól ehhez a Magyar Teátrumi Társaság? És mi lesz a POSZT-tal?

A Magyar Színházi Társaság 2019. július 1-jén tartott rendkívüli közgyűlésén arról határozott, hogy "a magyar színházi szakma elsődleges érdeke", hogy minden évben megrendezésre kerüljön egy szakmai alapon szerveződő és működő, országos színházi találkozó.

Azt hihetnénk, semmi újdonság nincs e kijelentésben, hisz' (elvileg) van már ilyen, a Pécsi Országos Színházi Találkozó, azaz a POSZT. Csakhogy az elmúlt években újra meg újra szinte kizárólag különféle botrányoktól volt hangos a fesztivál, ami szakmai alapon szerveződőnek már csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető.

A POSZT tulajdonviszonya az elmúlt néhány évben úgy alakult, hogy az azt szervező Pécsi Országos Színházi Fesztivál Nonprofit Kft. (POSZF) többségi tulajdonosa a pécsi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában lévő Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft., valamint két kisebbségi tulajdonosa a Vidnyánszky Attila által 2008-ban alapított Magyar Teátrumi Társaság, és az 1997 óta létező szakmai érdekképviselet, a Magyar Színházi Társaság.

false

 

Fotó: Kallos Bea / MTI

Csakhogy június közepén a Magyar Színházi Társaság közleményben jelentette be, hogy eddigi tapasztalatai alapján az egyik kisebbségi tulajdonosként nem áll módjában megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogait, ezért a szervezet elnöksége úgy döntött, hogy (inkább) kilép a POSZF Nkft-ből, és tulajdonrészét felajánlja a másik szakmai tulajdonosnak, azaz a Magyar Teátrumi Társaságnak.

Így a POSZT lényegében (szakmai tekintetben) Vidnyánszkyéké lett.

Csakhogy a szakmai kérdéseken túl komoly gazdálkodási problémák merültek fel a POSZT-ot szervező Pécsi Országos Színházi Fesztivál Nonprofit Kft. (POSZF) és annak vezető által 2017-ben létrehozott Aktor Produkció Közhasznú Nonprofit Kft. együttműködését illetőn. Röviden: tavaly októberben a Pécsi Stop számolt be arról, hogy a POSZF két év alatt 118 millió forintot csorgatott át az Aktorba, mely utóbbi cég ráadásul 2017-ben jogtalanul jutott tao-támogatáshoz. Az ügyben még Páva Zsolt pécsi polgármester is a cégek szerződéseinek vizsgálatát rendelte el, majd számos intézkedés megvalósítására kötelezte a POSZF ügyvezetőjét, Magyar Attilát.

A "Magyar Színházi Társaság közgyűlése kezdeményezi, hogy a Teátrumi Társasággal közösen egy olyan új országos színházi fesztivált hozzanak létre, amely kizárólag a két szakmai szervezet irányításával valósul meg, olyan szervezeti és tulajdoni formában, amely mindkét fél számára azonos jogokat és kötelezettségeket biztosít, továbbá teljes körűen transzparens".

false

Eszerint a Magyar Színházi Társaság a POSZT helyett, annak alternatívájaként olyan új fesztivált szervezne Vidnyánszkyékkal közösen, amely egyrészt átlátható, másrészt számukra is terem némi babér.

A szervezet javaslata szerint a két társaságnak mihamarabb fel kellene állítania egy munkacsoportot, amely ezen új fesztivál alapelveit dolgozza ki.

Ám egyelőre várják, mit szól mindehhez a Teátrumi Társaság.

Na, de mi lesz akkor a POSZT-tal?

Megkérdeztük a Magyar Teátrumi Társaságot, mit szól a Magyar Színházi Társaság ötletéhez. Amint választ kapunk kérdésünkre, beszámolunk róla.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?