Végleg leszámolnának a POSZT-tal, Vidnyánszkyékat hívják segítségül

Színház

De mit szól ehhez a Magyar Teátrumi Társaság? És mi lesz a POSZT-tal?

A Magyar Színházi Társaság 2019. július 1-jén tartott rendkívüli közgyűlésén arról határozott, hogy "a magyar színházi szakma elsődleges érdeke", hogy minden évben megrendezésre kerüljön egy szakmai alapon szerveződő és működő, országos színházi találkozó.

Azt hihetnénk, semmi újdonság nincs e kijelentésben, hisz' (elvileg) van már ilyen, a Pécsi Országos Színházi Találkozó, azaz a POSZT. Csakhogy az elmúlt években újra meg újra szinte kizárólag különféle botrányoktól volt hangos a fesztivál, ami szakmai alapon szerveződőnek már csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető.

A POSZT tulajdonviszonya az elmúlt néhány évben úgy alakult, hogy az azt szervező Pécsi Országos Színházi Fesztivál Nonprofit Kft. (POSZF) többségi tulajdonosa a pécsi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában lévő Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft., valamint két kisebbségi tulajdonosa a Vidnyánszky Attila által 2008-ban alapított Magyar Teátrumi Társaság, és az 1997 óta létező szakmai érdekképviselet, a Magyar Színházi Társaság.

false

 

Fotó: Kallos Bea / MTI

Csakhogy június közepén a Magyar Színházi Társaság közleményben jelentette be, hogy eddigi tapasztalatai alapján az egyik kisebbségi tulajdonosként nem áll módjában megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogait, ezért a szervezet elnöksége úgy döntött, hogy (inkább) kilép a POSZF Nkft-ből, és tulajdonrészét felajánlja a másik szakmai tulajdonosnak, azaz a Magyar Teátrumi Társaságnak.

Így a POSZT lényegében (szakmai tekintetben) Vidnyánszkyéké lett.

Csakhogy a szakmai kérdéseken túl komoly gazdálkodási problémák merültek fel a POSZT-ot szervező Pécsi Országos Színházi Fesztivál Nonprofit Kft. (POSZF) és annak vezető által 2017-ben létrehozott Aktor Produkció Közhasznú Nonprofit Kft. együttműködését illetőn. Röviden: tavaly októberben a Pécsi Stop számolt be arról, hogy a POSZF két év alatt 118 millió forintot csorgatott át az Aktorba, mely utóbbi cég ráadásul 2017-ben jogtalanul jutott tao-támogatáshoz. Az ügyben még Páva Zsolt pécsi polgármester is a cégek szerződéseinek vizsgálatát rendelte el, majd számos intézkedés megvalósítására kötelezte a POSZF ügyvezetőjét, Magyar Attilát.

A "Magyar Színházi Társaság közgyűlése kezdeményezi, hogy a Teátrumi Társasággal közösen egy olyan új országos színházi fesztivált hozzanak létre, amely kizárólag a két szakmai szervezet irányításával valósul meg, olyan szervezeti és tulajdoni formában, amely mindkét fél számára azonos jogokat és kötelezettségeket biztosít, továbbá teljes körűen transzparens".

false

Eszerint a Magyar Színházi Társaság a POSZT helyett, annak alternatívájaként olyan új fesztivált szervezne Vidnyánszkyékkal közösen, amely egyrészt átlátható, másrészt számukra is terem némi babér.

A szervezet javaslata szerint a két társaságnak mihamarabb fel kellene állítania egy munkacsoportot, amely ezen új fesztivál alapelveit dolgozza ki.

Ám egyelőre várják, mit szól mindehhez a Teátrumi Társaság.

Na, de mi lesz akkor a POSZT-tal?

Megkérdeztük a Magyar Teátrumi Társaságot, mit szól a Magyar Színházi Társaság ötletéhez. Amint választ kapunk kérdésünkre, beszámolunk róla.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."