Színház

A Csókos asszony lovagjai

  • Sisso
  • 2021. április 14.

Színház

„Szindikális operettgálát” tartott Urbán András megújult, fiatalított társulata Szabadkán.

Egy-egy sor kihagyással, maszkban, de már élőben láthattuk ezt a magyarság- és művészetpróbáló csoportos, zenés stand-upot.

Urbán színházi módszereinek megfelelően színészi, performeri improvizációkból kiindulva, fragmentumokból, látszólag csak lazán összefüggő rövid jelenetekből épül a kispolgári ízlést parodizáló előadás. Van benne minden: a fekete humortól és az abszurdtól kezdve a gátlástalan táncos elszabaduláson át egészen a klasszikus kávéházi jelenetekig és tovább. Dalolva persze, operettet és punkot. Sötét minden, a hét színész a közönségnek panaszkodik. Elnézést kérnek, hogy eddig engedtek a rendezői terrornak ahelyett, hogy szép ruhákban énekeltek volna és gyönyörű magyar nyelven játszottak volna karakteríveket. Eddig ez úgy néz ki, mint egy sima poszt­dramatikus Urbán-előadás. Aztán lehullanak a sötét függönyök, s feltárul a színes operettvilág. Konzervatív családi ideálról, romantikus szerelemről, hősökről szóló eszelős jelenetek sora indul el, de valahogy mindig minden kificamodik a végén. Szeretőt tart az álomfeleség, a flitteres alsógatyát kedveli a családapa, és még Lehel kürtje sem szólal meg rendesen. Hímsoviniszta vicceket mesélnek mentében az urak, káromkodnak tökig bársonyban a képmutatók, és a közönség másfél órán át hisztérikusan kacag. Ebben a zaftos, dekadens őrületben a katarzis sem marad el. Agyő, nyeszlett álszent, kultúrharcos faszkalapok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."