Színház

Apokalipszis, de mi végre?

Jobb félni – avagy Egység Kétség Háromság

Színház

A tavaly szeptemberi élő színházi bemutatón még lehet, hogy a darab egyértelmű tanulsága – ti. nem mindegy, hogy karantén idején kivel bútorozunk össze – még nem volt ennyire nyilvánvaló.

Akár úgy is tűnhetett, hogy Kovács Dániel Ambrus rendezése a Fészek Művészklub kupolatermében egyfajta jövendölés az egyre borzalmasabbá váló állapotokról és a fokozódó pánikhangulatról. De azt már akkor is nehéz lehetett meghatározni, hogy ez az alkotás mit is szeretne pontosan elmondani a stabilitásukat vesztett emberekről. Mára sem lett könnyebb.

Az előadás fiktív helyszíne is a Fészek Klub kupolaterme egy világjárvány kellős közepén: a 20. század elejéről ránk maradt épület elegánsan díszített termét biztonsági okokból, hatalmas nejlonleplek takarják. Így tünteti el a félelem a történelmünket és a kultúránkat, sugallja a díszlet, a kinti világról kizárólag az elgyötört, tépázott idegrendszerű szereplőktől értesülünk.

Az öt szereplő egyike, Martinkovics Máté alufóliaruhás rettegője az 5G magasabb frekvenciájú sugárzásának, és lelkes hívője-terjesztője számtalan összeesküvés-elméletnek. A másik egy takarítás- és fertőtlenítésmániás kényszerbeteg (Ballér Bianka), aki tökéletesen beleőrült a rettegésbe. A harmadik egy frissen elvált ötvenes férfi, aki nem mellesleg magyar őstörténeti konteóhívő (Vizi Dávid), és aki szabadidejében bitcoinnal kereskedik. A negyedik egy apakomplexusokkal küzdő pszichopata (Lestyán Attila). Csak egy furcsán normális alak van itt, aki folyton az érte természetesen soha el nem jövő pasijára vár (Messaoudi Emina). Ezt a várakozást is lehetne természetesen szerelmi őrületnek vagy párkapcsolat-függőségnek nevezni, mégis, a lány rögeszmés vágyakozása egy teljesen átlagos igénynek hat a vele együtt dekkoló félőrültek között.

 
Fotó: Dávid Attila

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.